JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten Norge:

Konsernsjefen mener karrieremulighetene i Posten er store: – Vi ønsker å satse på folkene våre

Konsernsjef Tone Wille slår fast at Posten fortsatt er en av landets største virksomheter og mener fremtidsutsiktene som ansatt i Posten er gode.
NYE SJANSER: Posten Norge er kåret til Norges mest innovative bedrift, og er en av landets største virksomheter. Konsernsjef Tone Wille slår fast at dette gir de ansatte store og spennende karrieremuligheter.

NYE SJANSER: Posten Norge er kåret til Norges mest innovative bedrift, og er en av landets største virksomheter. Konsernsjef Tone Wille slår fast at dette gir de ansatte store og spennende karrieremuligheter.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

I en årrekke nedbemannet Posten Norge voldsomt. I snitt ble det kuttet omtrent 1000 stillinger i året. For utenforstående er det lett å tro at virksomheten er i ferd med å forvitre og smuldre hen. Men slik er det altså ikke. Tvert imot har Posten de to siste årene levert sine beste tall noensinne, både i lønnsomhet og omsetning.

Innstilt på utvikling

Hverdagsheltene på terminalene og sjåfører innen pakker og gods og de tusen postruter er fortsatt bærebjelken i virksomheten. Samtidig gir endringsprosessene og nysatsinger karrieremuligheter for den som vil satse.

– Vi må alle være innstilte på å utvikle oss. I dagens teknologisamfunn er det viktigere enn noen gang. For når samfunnet og arbeidslivet er i kontinuerlig endring, vil enhver virksomhet trenge medarbeidere med evne til å lære nye ting og takle endringer. Dette er viktig også for Posten og Brings selskaper. Vi må utvikle oss for å være relevante i fremtiden, sier Wille.

Wille mener omstillingskompetanse er viktig på alle nivåer i norsk arbeidsliv. Både for folkene i drift, men også hos ledelsen som skal bygge bedriftskultur. Hun mener at de i Posten har vært bevisst på disse utviklingstrekkene.

– Vi har jobbet mye å finne ut av hva som skal til for å møte morgendagens utfordringer. En av våre strategier er å være en kontinuerlig lærende organisasjon. Noe vil angå samtlige av oss, andre ting vil gjelde enkelte. Generelt ser det ut til å bli flere produkter, flere strømmer av varer og tjenester. En del jobber hos oss blir også mer komplekse. Samtidig introduserer vi jevnlig ny teknologi som skal forenkle arbeidshverdagen. De håndholdte skannerne er ett eksempel på det. Dette minsker i noen tilfeller opplæringsbehovet fordi skannerne forteller hvilke containere pakkene skal legges i. På andre felt kan det være motsatt slik at utviklingen gjør at det kreves mer opplæring og kompetanse, sier Wille.

Postbud Ronny beholdt humøret under korona: – Det har vært viktig å ha en jobb å gå til

Dyrker dyktige ansatte

I takt med endringene i samfunnet utvikler Posten og datterselskapene nye tjenester og produkter. Det gir også behov for ny kunnskap hos medarbeiderne. Wille mener mye kan løses gjennom bedriftsintern opplæring, kursing og karriereplanlegging. Samtidig vil Posten jevnlig måtte hente inn kompetanse utenfra.

– Vi har utviklet gode strategier for kompetanseheving, og tilrettelegger for videreutdanning. Det vet vi de ansatte verdsetter. Det er gunstig for den enkelte, i tillegg styrker det bedriften og skaper muligheter, sier hun.

– Jeg håper folk ser at det finnes muligheter internt. Vi har flere eksempler på at medarbeidere går gradene internt helt inn i konsernledelsen. At folk jobber seg opp, bør inspirere andre. Det er noe alle kan gjøre, om de har motivasjonen som skal til. Traineeprogrammet vårt er en suksess. I tillegg har vi lederspireprogrammet, hvor vi også løfter frem dyktige ansatte. For vi ønsker å satse på folkene våre, sier Wille.

Parallelt hentes det jevnlig inn nye medarbeidere.

– Det er nødvendig da noen roller krever høy og spesialisert kompetanse. Men det er riktig og viktig å gjøre begge deler, og erfaring fra Posten vil alltid være nyttig for kjernevirksomheten, sier Wille.

Lønnsoppgjøret 2022: Postansatte fortjener 50.000 kroner i tillegg, mener postbud Arnfinn

Trenger mer enn roboter

Posten har vunnet priser for sitt innovasjonsarbeid, og Wille sier at det også på utviklingssiden er karrieremuligheter. Hun påpeker at flere av konsernets toppledere har jobbet seg opp og viser til at innsikten de har med seg fra lavere nivå i Posten er gull verdt.

Shelfless-konseptet, der Posten og Brings selskaper drifter lagerhold og logistikk for nettbutikker, vokser. Bring Warehousing er allerede sentral i driften hos mange ledende nettbutikker. På dette forretningsområdet investerer Posten Norge både innenlands og i Norden for å styrke sin posisjon ytterligere. Her venter Wille fortsatt vekst.

På disse lagrene benyttes roboter og automatiserte løsninger. Men Wille mener at når Coop har valgt å ikke gå for minimumsbemanning på sitt sentrallager og ser gevinster ved det, bekrefter det at dyktige medarbeidere med riktig kompetanse blir viktige også i fremtiden.

– Selv om roboter og automatisering blir mer utbredt, vil det bare være et supplement. Teknologien må driftes og vedlikeholdes. Å ha dyktige ansatte vil aldri bli umoderne eller feil. Til våre folk som ønsker å satse finnes det muligheter, og det vil lokale ledere kunne fortelle mer om, sier Wille.

Aktuelt: Hva er gjennomsnittslønna i ditt yrke?

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse