JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten utvider på Alnabru og i Lørenskog:

Lasse jubler for tryggere jobber ved postterminalen

Landets to største postter­minaler utvides. – Det er gledelig og trygger mange arbeids­plasser, sier tillitsvalgt Lasse Opthun.
POSITIVT: – Ingenting er bedre enn at det utvides og investeres her på Østlandsterminalen. Det vil sammen med økt netthandel trygge de mange arbeidsplassene på landets største postterminal, smiler Lasse Opthun, tillitsvalgt på ØT.

POSITIVT: – Ingenting er bedre enn at det utvides og investeres her på Østlandsterminalen. Det vil sammen med økt netthandel trygge de mange arbeidsplassene på landets største postterminal, smiler Lasse Opthun, tillitsvalgt på ØT.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Pakkevolumet har eksplodert, og det fremskynder behovet for økt kapasitet ved de sentrale terminalene på Alnabru og Lørenskog. Lasse Opthun kom til Østlandsterminalen (ØT) etter nedbemanning i distribusjon. Han er glad for at det nå investeres tungt på landets største postterminal.

– Det er fremtidsrettet og trygger arbeidsplassene her, smiler han.

Tove Rundtom er nestleder for Oslo-regionen i Fagforbundet Post og finans. Selv om utbyggingene er fremskyndet, og ting må skje fort – mener hun prosessen har vært god. Fokus på riktig bemanning vil være viktig både før, under og etter utbyggingen. Det gir Rundtom tydelig uttrykk for.

– På ØT har vi en god dialog om bemanning. Jeg opplever at det stort sett er enighet om behovene. Det tas inn vikarer for å sikre at arbeidsbelastningen ikke blir for stor på de fast ansatte, og midlertidige stillinger omgjøres til faste når behovet går over tid. Vi har månedlige møter og gode rutiner på dette, sier hun.

Må ha HMS-fokus

Ved Postens logistikksenter Oslo på Alnabru har situasjonen ikke alltid vært like bra.

– Der har det vært annerledes. Trepartsamarbeidet var ikke som det burde være, og det er riktig at det forekom uheldige ting ved forrige ombygging. Det var sikkert mange årsaker til det, men noe av grunnen var nok at den som ledet prosessen ikke hadde erfaring med samarbeid og personalledelse. Det var mye som skjedde på Alnabruterminalen som aldri vil skje på ØT, sier Rundtom.

Saken fortsetter under bildet.

Tove Rundtom

Tove Rundtom

Martin Guttormsen Slørdal

– Men man lærte mye i forrige runde, så jeg tror denne utbyggingen vil gå langt bedre, sier Rundtom.

Men hun påpeker at det er utfordrende å bygge ut lokaler hvor driften må holdes i gang i byggefasen. Men starten lover godt.

– Det er tidlig i prosessen, og det er klart vi er spente. En del ting i prosjektet er ikke endelig plassert enda, og hvordan ting skal utformes er ikke ferdig avklart. På dette feltet har prosessen også startet positivt. Samtlige ansatte er blitt bedt om å komme med innspill og tanker om hvordan ting bør utformes for å fungere best mulig. Det bidrar til at de ansatte føler seg inkludert, sier Rundtom.

– Vi håper byggefasen skal gå bra, men skal følge nøye med, for helse, miljø og sikkerhet må ha ekstra fokus. Vi er beredt på at det kan bli litt plunder og heft, sier hun.

At Posten investerer for fremtiden synes Rundtom er udelt positivt.

– Endringene i netthandelen kom raskt, og man har gått for den største kapasitetsøkningen av forslagene som lå på bordet. Det er smart. I tillegg er det veldig positivt at utbyggingen sikrer arbeidsplassene på ØT og Alnabru, sier Rundtom.

Veksten fortsetter

Pressekontakt Kenneth Pettersen i Posten Norge sier økt netthandel er bakgrunnen for investeringene på Lørenskog og Alnabru.

– Koronaen fungerte som en turbo på netthandelen, og vi har forsert flere år i forhold til prognosene. Pakker fra netthandelen har økt med hele 61 prosent fra samme tid i fjor. Samtidig peker alt på fortsatt vekst. For å møte utviklingen utvides kapasiteten ved landets to største terminaler, sier han.

Produksjonssjef Aril Becher ved ØT smiler. Han hadde ikke trodd det ville bli nødvendig å utvide den 76 500 kvadratmeter store terminalen.

– Men økt netthandel gir behov for dette. Bak hovedbygget kommer et nybygg som forbindes med terminalen. Det øker arealet med 6000 kvadratmeter, og inn her skal manuell ruteklargjøring flyttes. sier Becher.

Saken fortsetter under bildet.

BYGGER UT: – Bak oss skal et nybygg på 6000 kvadratmeter ta plass. Det vil bli forbundet med hovedbygget på ØT og skal huse manuell ruteklargjøring. Alt av utvidelser og bygging skal fullføres innen to år, opplyser Aril Becher og Kenneth Pettersen (t.h.).

BYGGER UT: – Bak oss skal et nybygg på 6000 kvadratmeter ta plass. Det vil bli forbundet med hovedbygget på ØT og skal huse manuell ruteklargjøring. Alt av utvidelser og bygging skal fullføres innen to år, opplyser Aril Becher og Kenneth Pettersen (t.h.).

Alf Ragnar Olsen

ØT huser allerede Nord-Europas største sorteringsmaskin. Denne multisortereren bygges ut slik at de får større kapasitet til å håndtere småpakker.

Becher sier brevposten minker, og dermed kan man endre på maskinparken. Det frigjør areal til endringene som skal skje.

– Brevposten blir ikke borte, men vi går ned fra ti IRV-småbrevmaskiner til sju. Vi har kjørt testrunder med volum på 2023-nivå, og det fungerte bra. Det har vi også testet på storbrev-maskinen, så dette skal bli bra, sier Becher.

Pettersen sier den sterke veksten i mindre pakker har bidratt til å sikre mange arbeidsplasser.

– Antall pakker til postkassen – små pakker – har økt kraftig. Disse sorteres på ØT. Økningen kompenserer ikke fullt ut for fallet i brevvolumet, men det har sikret mange arbeidsplasser. Når utbyggingen er ferdig, vil vi doble kapasiteten for småpakker til 800 000 pakker i døgnet, sier pressesjefen.

I tillegg utvides kapasiteten på Alnabru .

– Vi vil parallelt investere for å kunne håndtere økt volum av de større pakkene, som leveres til andre steder enn postkassen. Dette bidrar til å sikre arbeidsplassene på Alnabru, sier Pettersen.

BYGGES UT: Østlandsterminalen er landets største postterminal. Nå blir terminalen enda større. Et nybygg på 6000 kvadratmeter skal sikre nok kapasitet til å håndtere økende pakkevolum fra netthandelen.

BYGGES UT: Østlandsterminalen er landets største postterminal. Nå blir terminalen enda større. Et nybygg på 6000 kvadratmeter skal sikre nok kapasitet til å håndtere økende pakkevolum fra netthandelen.

Alf Ragnar Olsen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse