JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Horizon-skandalen:

Postansatte i Storbritannia ble ofre for «tidenes justismord»

Datasystemet Horizon hadde en rekke feil fra det ble innført. Disse resulterte i regnskapsmessige avvik som førte til at rundt 1000 postansatte i Storbritannia ble feilaktig tiltalt og dømt for bedrageri og tyveri.
1000 tidligere post ansatte skal være berørt av det som kalles Horizon-skandalen. Det antas at erstatningskravene kan beløpe seg til opp mot 1 milliard kroner.

1000 tidligere post ansatte skal være berørt av det som kalles Horizon-skandalen. Det antas at erstatningskravene kan beløpe seg til opp mot 1 milliard kroner.

Wikipedia Commons

alf@lomedia.no

Nær 1000 postansatte er ofre i «tidenes justismord» i Storbritannia. Bruken av et feilbefengt dataprogram førte til økonomiske avvik og påfølgende anklager, siktelser og fengslinger av uskyldige ansatte.

På tampen av 2020 vant over 500 underpostmestere frem med sine krav mot the Post Office. I kjennelsen fra den britiske Høyesteretts ankedomstol uttalte dommerne at konsernets ledelse hadde opptrådt ondsinnet og inkompetent.

Karriere og privatliv ruinert

I mai ble et nytt kapittel avsluttet, da 39 tidligere underpostmestere ble frikjent i den britiske høyesteretts ankedomstol i Post Office-skandalen. Over 700 ansatte ble feilaktig dømt for tyveri, bedrageri og regnskapsmessige feil mellom år 2000 og 2014. Totalt skal rundt 1000 tidligere ansatte være berørt, og det er ventet flere søksmål.

En del berørte ble fengslet, og de fleste fikk yrkeskarrierer og privatliv ødelagt etter feilaktige siktelser, oppsigelser og domfellelser på feil grunnlag. Det skriver BBC, som betegner skandalen som det mest omfattende og alvorlige justismordet i britisk rettshistorie.

Tidligere toppsjef går av

Tidligere toppsjef for Post Office-konsernet, Paula Vennels, har etter frifinnelser og kritik trukket seg fra styreverv i konserner som Morrison og Dunelm, samt fra sitt arbeid i Church of England, hvor hun blant annet satt i et utvalg som skulle rådgi kirken innen etiske investeringer.

Vennels fratreden kobles mot hennes aktive rolle i selskapets linje mot de tidligere postansatte som mente seg feilaktig oppsagt.

Under hennes ledelse fra 2012 til 2019 skal Post Office-konsernet ifølge Financial Times ha valgt en langt mer aggressiv strategi overfor sakssøkerne Financial Times. Samtidig tilsa stadig flere indisier og spor at systemfeil i Horizon-programmet var årsaken til avvikene.

BBC melder at det forekom hyppige varsler internt om problemer og feil i Horizon-programmet, men at Vennels avfeide dette.

Hun hevdet systemet var robust og forsvarte bruken av systemet - også overfor represenanter fra parlamentet og regjeringen under en høring om saken.

Berørte vil ha full gransking

Britiske myndigheter har koblet inn en nasjonal gjenopptakelseskommisjon, som gransker ytterligere 22 berørte saker. Men de postansatte synes ikke det er nok. De ønsker en uhildet, frittstående gransking av saken.

Nåværende ledelse i Post Office har lagt seg flat og bidratt til å kaste lys over saken. Sammen med gjenopptakelseskommisjonen har de oppfordret alle som mener de har blitt utsatt for feilaktige avgjørelser eller dommer om å stå frem.

Juridiske eksperter antyder overfor britiske medier at de samlede erstatningene trolig vil komme opp i mellom 750 millioner og 1 milliard kroner.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse