JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Berørte sjåfører går ned i lønn

Posten konkurranseutsetter i Nord-Norge

Posten Norge ville anbudsutsette alle de 33 transportrutene i Nord-Norge. Etter drøftinger med Postkom, blir sju av rutene satt ut på anbud. De resterende 26 skal kjøres av Bring.
Bring tar over: Posten overlater 33 langruter i Nord-Norge til Andre transportører. Bring tar over 26 av rutene, og noen av de ansatte som mister jobben i Posten vil få tilbud om jobb her.

Bring tar over: Posten overlater 33 langruter i Nord-Norge til Andre transportører. Bring tar over 26 av rutene, og noen av de ansatte som mister jobben i Posten vil få tilbud om jobb her.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Sjåførene som blir berørt vil fortsatt ha jobb, men gå ned i lønn.

Posten skal sette sju langruter i Nord-Norge ut på anbud. Opprinnelig ønsket konsernet å anbudsutsette hele 33 ruter, men gjennom drøftinger med Postkom ble antallet redusert.

– Vi er mot anbudsutsetting av kjøreoppdrag, samtidig kan vi ikke forhindre at det gjøres. I forhandlingene har vi derfor vært opptatt av å sikre de berørte sjåførene best mulig, sier forbundsleder Odd Christian Øverland i Postkom.

For renholder Inger Synnøve (59) står 1,3 mill. i pensjon på spill

Er ikke konkurransedyktige

I følge Posten Norge, er deres egne transporter ikke konkurransedyktige, sammenliknet med andre seriøse aktører i markedet. John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge, påpeker at Posten opplever sterk konkurranse og lavere priser i markedet, noe som har svekket lønnsomheten for selskapet. Postens egen transport er på noen områder ikke konkurransedyktig sammenlignet med andre seriøse aktører i bransjen.

– Av økonomiske grunner ser vi oss derfor nødt til å konkurranseutsette de mest kostbare rutene i Nord-Norge. Dette er lange ruter med mye innslag av nattkjøring, sier Eckhoff.

Vil tilby jobb

Omleggingen vil føre til arbeidsplasser, både sjåfører og administrative stillinger, blir borte. Eckhoff sier Posten vil, så langt det lar seg gjøre, forsøke å finne annet passende arbeid i konsernet.

– Bring Transportløsninger AS (BTL) har vunnet kontrakt for en samlet sett stor transportleveranse, og må utvide sitt driftsapparat med både materiell og sjåfører. Så snart BTL har definert sitt behov for rekruttering av sjåfører vil de kunngjøre ledige stillinger først i enhetene som er berørt av omleggingen. Eventuell ansettelse skjer på de tariffavtalte vilkårene i BTL. Vi er opptatt av å gjøre alt vi kan for å ivareta dem som blir berørt, men vi kan ikke garantere at vi finner løsninger for alle, sier Eckhoff.

Går ned i lønn

Postkom har i drøftingene med Posten fått gjennomslag for blant annet at samtlige berørte får tilbud om jobb i BTL eller andre jobber i Posten, og at AFP-rettighetene blir videreført. For de som begynner i BTL, vil imidlertid arbeidsvilkårene bli endret. Blant annet vil lønna være lavere.

– Det er beklagelig at de ansatte som går over til BTL får dårligere vilkår enn det de har i dag. Overenskomsten vi har med BTL er likevel en avtale som er bedre enn det generelle nivået i bransjen. Alternativet ved en full anbudsutsetting ville vært at de berørte mistet jobben, sier Øverland.

Bring tar over

Posten kjører i dag mesteparten av selskapets transporter selv med eget materiell og sjåfører, og det er ingen planer om en endring i denne strategien. Omlag 40 prosent av alle Postens transporter kjøres av underleverandører.

– Vi har vurdert seriøse tilbydere av transport i regionen og kartlagt markedspris for denne type trafikker. Bring Transportløsninger AS har gitt et konkurransedyktig pristilbud og vunnet kontrakten for 26 av de 33 rutene, sier Eckhoff.

De resterende sju rutene skal ut på offentlig anbud.

Les mer:

Jan Erik har kjørt vogntog i 32 år. Én hendelse glemmer han aldri
Alnabru har fått Europas mest moderne logistikksenter
– Dette er ikke en vond drøm vi vil våkne opp fra

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse