JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Miljøsatsning

Posten ruller ut elektriske lastebiler i Oslo

Neste trinn i miljøsatsingen til Posten Norge rulles nå ut. Landets første elektriske lastebiler av typen eCanter blir del av bybildet i Oslo fra i sommer.
Posten fortsetter sin strategi for utslippskutt og elektrifisering av bilparken. Denne uka tar Posten i bruk landets første lastebiler av typen Fuso eCanter fra Daimler. Pressefoto: Posten Norge/Håvard Jørstad

Posten fortsetter sin strategi for utslippskutt og elektrifisering av bilparken. Denne uka tar Posten i bruk landets første lastebiler av typen Fuso eCanter fra Daimler. Pressefoto: Posten Norge/Håvard Jørstad

Posten

alf@lomedia.no

De to nyvinningene dreier seg om en rød Posten-bil og en grønn Bring-bil.

De nye elektriske lastebilene Posten nå tar i bruk er de første av sitt slag i Norge.

Tøff målsetting

Dette blir også de hittil største elektriske bilene i Postens omfattende flåte av el-kjøretøy. Begge kjøretøyene vil erstatte en dieselbil. Lastebilene er av merket Fuso eCanter fra Daimler.

Satsingen er i tråd med Postens langsiktige miljøstrategi. Postmenn med elektriske traller har i likhet med de små Paxster-bilene for lengst blitt et fast innslag i bybildet en rekke steder i landet, sammen med elektriske varebiler i ulike størrelser.

I Oslo ruller man nå ut neste steg av elektrifiseringen, ved å ta i bruk de første elektriske lastebilene.

– Posten og Bring har som mål å benytte bare fornybare energikilder i kjøretøy og bygg innen 2025, sier regiondirektør Hans-Øyvind Ryen.

MILJØANSVAR: Regiondirektør Hans-Øyvind Ryen (t.h.) slår fast at investeringen i de første elektriske lastebilene er en del av en målrettet strategi som skal sikre at Posten og Bring bare benytter fornyare energikilder i sine kjøretøy og bygg innen 2025.

MILJØANSVAR: Regiondirektør Hans-Øyvind Ryen (t.h.) slår fast at investeringen i de første elektriske lastebilene er en del av en målrettet strategi som skal sikre at Posten og Bring bare benytter fornyare energikilder i sine kjøretøy og bygg innen 2025.

Alf Ragnar Olsen

Målrettet satsing

Regiondirektøren sier det satses målrettet og helhetlig for å nå konsernets mål på miljøsiden.

– Vi ser stadig etter nye løsninger for å redusere våre utslipp. Et av tiltakene er å ta i bruk miljøeffektive kjøretøy, noe de nye elektriske lastebilene er et veldig godt eksempel på, sier Hans-Øyvind Ryen i Posten.

Bring-bilen skal brukes av Bring Home Delivery, som leverer tyngre varer hjem til privatpersoner. Med en nyttelast på 2.7 tonn vil bilen i stor grad bli benyttet til levering av kjøkken og møbler. Den vil være i drift til 22.00 alle hverdager,

Posten-bilen vil frakte pakker og brevpost til og fra Post i Butikk og postkontorer i Oslo sentrum, og også til bedrifter og foretak som for eksempel Rikshospitalet.

– Den er planlagt å være i drift fra 04.30 til 18.30 alle hverdager, opplyser Ryen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse