JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postkom-ungdom vil ikke fordummes

Fordommer fordummer, heter det. Postkom ungdom vil bli smartere.
PÅ SØRMARKA: Når man jobber med folk med ulik kulturbakgrunn, er det greit å sjekke ut sine egne fordommer. Postkom ungdom samlet et tjuetalls medlemmer for å snakke og lytte om de fordummende fordommene.

PÅ SØRMARKA: Når man jobber med folk med ulik kulturbakgrunn, er det greit å sjekke ut sine egne fordommer. Postkom ungdom samlet et tjuetalls medlemmer for å snakke og lytte om de fordummende fordommene.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Tillitsvalgte i Postkom og og ansatte i Posten må bli mer engasjert i spørsmål som har med fordommer, inkludering og etikk. Postkom ungdom har arrangert et tre dager langt kurs om temaet på Sørmarka.

– Alle har vi fordommer på en eller annen måte. Det er greit å se litt nærmere på det. Å ta et oppgjør med egne fordommer, sier Nina Elisabeth Tollan, forbundssekretær i Postkom.

Hun påpeker at Posten er en flerkulturell bedrift.

– Som tillitsvalgte må vi kunne forholde oss til det på en ordentlig måte. Både Posten og Postkom er rasismefri sone, så det er et tema det er greit å være bevisst på, fastslår Tollan.

Mer bevisst

John Phatn Tri vil at flere skal konfrontere hverdagsrasismen. Han tror en del av rasismen kunne vært unngått med å si ifra.

– Man må bli flinkere til å snakke om det. Flinkere til å tenke over hva man selv sier. Flinkere til å si ifra. Jeg har selv opplevd at ting som er blitt sagt, er opplevd på en annen måte enn det er ment, sier Phatn Tri.

Han forteller om en episode hvor en kollega kom med et rasistisk utsagn.

– Da jeg konfronterte ham med det, ble han overrasket. Han hadde ikke ment det på den måten. Og dette var en kollega som sannsynligvis hadde opplevd rasisme selv. Det er et godt bilde på at man med å bevisstgjøre kan fjerne deler av det som er, eller blir oppfattet som, rasisme, legger Phatn Tri til.

Bli tydeligere

Nighat Ali tror mye handler om språk – at mange av misforståelsene kunne vært unngått om man hadde forstått hverandre bedre.

– Jeg har vært i Posten i 13 år, og har opplevd at språkproblemer har skapt andre problemer. At man på grunn av dårlig norsk ikke har klart å gjøre seg forstått eller forstå hva andre sier. I sånne situasjoner må man bli flinkere til å gjøre seg forstått – snakke enklere eller forklare bedre, sier Ali.

Hun har selv opplevd å at språket har gjort at hun har gått glipp av informasjon.

– Jeg ble oppring av en tillitsvalgt, som lurte på om jeg ville stille til valg. Siden jeg er verneombud, tenkte jeg at det var noe i den forbindelsen. Men jeg fikk ikke med meg hva det var jeg ble spurt om. Jeg har ikke hørt noe siden, og den dag i dag vet jeg ikke hva det gjaldt, smiler Ali.

Hun tror det er mange som kunne hatt godt av å bli tydeligere.

– Det gjelder ikke bare i Posten, eller offentlige institusjoner. Også Postkom hadde trengt å tenke over hvordan man kommuniserer med de som ikke snakker norsk perfekt, sier Ali.

Mer forpliktelse

Mange virksomheter og institusjoner er opptatt av inkludering. Eirik Næss mener det ikke er nok å være opptatt av det. Han savner at noen engasjerer seg med forpliktelse.

– Hadde Posten sagt at dette skal vi gjøre noe med – på samme måte som de har gjort det i HMS-spørsmål, så hadde vi sett resultater. Men det krever at man setter av tid og penger til det. Det holder ikke å hente en kjent foredragsholder en gang iblant, som skal snakke om inkludering og fordommer. Man må ha et forpliktende engasjement, sier Næss.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse