JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Står overfor et moralsk veiskille i Posten

Skal man beholde mest mulig av transporten internt eller ty til økt bruk av underleverandører for å presse ­prisene? Problemstillingene er mange, og debatten går.


16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39

alf@lomedia.no

At det er tøffe tider i transportbransjen, er dessverre ikke nytt. I Fagforbundet Post og finans mener man det må skje en opprydding i bransjen. Posten – som stor, statseid transportaktør – står overfor et moralsk veivalg.

Hovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.

– Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.

Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.

– Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.

Avsløring: Arbeidstimer skjules som «pause». Mange yrkessjåfører ikke får betalt for det arbeidet de faktisk utfører

Lave inntekter

Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Express sto fram i en artikkel i Nettavisen nylig. Der fortalte de om en urovekkende arbeidssituasjon. Saken er også referert i en rekke aviser rundt om i landet.

En av sjåførene sier til Nettavisen at hos Bring Express må man som selvstendig næringsdrivende betale for uniform, dekor på bil og markedsføringen en varebil som frakter gods for Bring, må ha.

– Hver gang vi bytter bil, koster ny dekor på bilen 15–20.000 kroner, sier sjåføren, som opplever det vanskelig å diskutere arbeidsforholdene med oppdragsgiver.

– De bryr seg ikke om lover og regler og sier det er frivillig å jobbe her, sier sjåføren – som uttaler seg anonymt.

En annen sjåfør sier til avisen at han anslår sin månedsinntekt til å være under 20.000 kroner etter at kostnader til bildrift er trukket fra.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten avviser påstandene.

– Posten og Bring er opptatt av ordnede arbeidsforhold og høy etisk standard. Vi har avtaler med våre underleverandører og et godt system for å følge opp. Alt som ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven og offentlig lovverk, er i strid med Postens retningslinjer. Får vi tips eller kjennskap til underleverandører som ikke opererer lovlig, så ryker samarbeidet, sier Pettersen til Nettavisen.

Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

– Opprydding må til

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

– Posten er eid av staten, og det er eierne som har pålagt konsernet å drive forretningsmessig. Like fullt bør en statlig bedrift ha gode lønns- og arbeidsvilkår i alle ledd. Posten må konkurrere i det åpne markedet, men arbeids- og lønnsvilkårene skal og må være forsvarlige.

– La meg understreke at tungtransport og bud- eller varebilsegmentet er to ulike ting. Det vi snakker om her, er nok varebilsjåfører som ofte er selvstendig næringsdrivende, innleid for å utføre oppdrag. Det er mulig de har dårlige vilkår, og det er i så fall ikke bra, men det er nødvendigvis ikke ulovlig. Varebilsegmentet er dessverre ikke regulert, sier Øiahals.

(Saken fortsetter under bildet)

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Ole Palmstrøm

EU jobber med en regulering av varebilbransjen, men Øiahals vil også ha tiltak her til lands.

– Allmenngjøring av tariffavtaler kan løse noe, men bileierne vil ikke omfattes av det. Det er uansett et langt lerret å bleke. Vi ønsker oss heller tariffavtaler i hver bedrift. Det vi jobber med nå, er tungtransporten og yrkessjåførene, men det må noe tilsvarende på plass for varebilsegmentet. Målet må være like spilleregler og ryddige vilkår for alle, sier Øiahals.

– Vi ønsker også å få et fagbrev for budbilyrket. Det vil heve statusen for yrket og gjøre det lettere å få på plass et rammeverk for arbeidsvilkår og lønn. Sist avfeide kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) dette, men med et regjeringsskifte har vi håp om å få dette på plass, sier Øiahals.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Mer og mer settes ut

Situasjonen i transportsektoren ble tema på en digital tillitsvalgtsamling nylig. Øiahals sa at kampen om transporten skjer nå, før hun ga ordet til forbundssekretær Håvard Sivertsen. Han mener prispress er driveren bak tendensen der Posten og Bring flytter stadig mer kjøring over til eksterne aktører.

– Posten mener prisen på kjøring i egen regi er for høy. Derfor unnlater man å rekruttere til ledige stillinger. I stedet setter man stadig mer kjøring ut til eksterne, som ikke tilbyr ansatte ryddige og gode betingelser. Det fremkommer slavearbeid i sektoren. Alle som jobber med dette, ser at slike tilstander vil vedvare om det ikke reguleres. EUs transportpakke er positiv, og trailerbransjen er blitt ryddigere. Men problemene øker innen varebiltransporten, der det er fritt fram, slår Sivertsen fast.

– Vi mener det er mye å hente på bedre organisering og utnyttelse av egne ressurser. Slik det driftes nå, blir mange trailere og vogntog stående i ro deler av døgnet, eller kjørende med halvfulle konteinere. Her er det mulig å øke lønnsomheten på egen kjøring, påpeker Sivertsen.

Forbundet jobber nå med tiltak og forslag for å opprettholde bruken av egne sjåfører i Posten, øke effektiviteten og styrke konkurranseevnen – for å sikre egne arbeidsplasser.

16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker