JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Står overfor et moralsk veiskille i Posten

Skal man beholde mest mulig av transporten internt eller ty til økt bruk av underleverandører for å presse ­prisene? Problemstillingene er mange, og debatten går.
UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

alf@lomedia.no

At det er tøffe tider i transportbransjen, er dessverre ikke nytt. I Fagforbundet Post og finans mener man det må skje en opprydding i bransjen. Posten – som stor, statseid transportaktør – står overfor et moralsk veivalg.

Hovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.

– Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.

Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.

– Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.

Avsløring: Arbeidstimer skjules som «pause». Mange yrkessjåfører ikke får betalt for det arbeidet de faktisk utfører

Lave inntekter

Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Express sto fram i en artikkel i Nettavisen nylig. Der fortalte de om en urovekkende arbeidssituasjon. Saken er også referert i en rekke aviser rundt om i landet.

En av sjåførene sier til Nettavisen at hos Bring Express må man som selvstendig næringsdrivende betale for uniform, dekor på bil og markedsføringen en varebil som frakter gods for Bring, må ha.

– Hver gang vi bytter bil, koster ny dekor på bilen 15–20.000 kroner, sier sjåføren, som opplever det vanskelig å diskutere arbeidsforholdene med oppdragsgiver.

– De bryr seg ikke om lover og regler og sier det er frivillig å jobbe her, sier sjåføren – som uttaler seg anonymt.

En annen sjåfør sier til avisen at han anslår sin månedsinntekt til å være under 20.000 kroner etter at kostnader til bildrift er trukket fra.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten avviser påstandene.

– Posten og Bring er opptatt av ordnede arbeidsforhold og høy etisk standard. Vi har avtaler med våre underleverandører og et godt system for å følge opp. Alt som ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven og offentlig lovverk, er i strid med Postens retningslinjer. Får vi tips eller kjennskap til underleverandører som ikke opererer lovlig, så ryker samarbeidet, sier Pettersen til Nettavisen.

Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

– Opprydding må til

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

– Posten er eid av staten, og det er eierne som har pålagt konsernet å drive forretningsmessig. Like fullt bør en statlig bedrift ha gode lønns- og arbeidsvilkår i alle ledd. Posten må konkurrere i det åpne markedet, men arbeids- og lønnsvilkårene skal og må være forsvarlige.

– La meg understreke at tungtransport og bud- eller varebilsegmentet er to ulike ting. Det vi snakker om her, er nok varebilsjåfører som ofte er selvstendig næringsdrivende, innleid for å utføre oppdrag. Det er mulig de har dårlige vilkår, og det er i så fall ikke bra, men det er nødvendigvis ikke ulovlig. Varebilsegmentet er dessverre ikke regulert, sier Øiahals.

(Saken fortsetter under bildet)

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Ole Palmstrøm

EU jobber med en regulering av varebilbransjen, men Øiahals vil også ha tiltak her til lands.

– Allmenngjøring av tariffavtaler kan løse noe, men bileierne vil ikke omfattes av det. Det er uansett et langt lerret å bleke. Vi ønsker oss heller tariffavtaler i hver bedrift. Det vi jobber med nå, er tungtransporten og yrkessjåførene, men det må noe tilsvarende på plass for varebilsegmentet. Målet må være like spilleregler og ryddige vilkår for alle, sier Øiahals.

– Vi ønsker også å få et fagbrev for budbilyrket. Det vil heve statusen for yrket og gjøre det lettere å få på plass et rammeverk for arbeidsvilkår og lønn. Sist avfeide kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) dette, men med et regjeringsskifte har vi håp om å få dette på plass, sier Øiahals.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Mer og mer settes ut

Situasjonen i transportsektoren ble tema på en digital tillitsvalgtsamling nylig. Øiahals sa at kampen om transporten skjer nå, før hun ga ordet til forbundssekretær Håvard Sivertsen. Han mener prispress er driveren bak tendensen der Posten og Bring flytter stadig mer kjøring over til eksterne aktører.

– Posten mener prisen på kjøring i egen regi er for høy. Derfor unnlater man å rekruttere til ledige stillinger. I stedet setter man stadig mer kjøring ut til eksterne, som ikke tilbyr ansatte ryddige og gode betingelser. Det fremkommer slavearbeid i sektoren. Alle som jobber med dette, ser at slike tilstander vil vedvare om det ikke reguleres. EUs transportpakke er positiv, og trailerbransjen er blitt ryddigere. Men problemene øker innen varebiltransporten, der det er fritt fram, slår Sivertsen fast.

– Vi mener det er mye å hente på bedre organisering og utnyttelse av egne ressurser. Slik det driftes nå, blir mange trailere og vogntog stående i ro deler av døgnet, eller kjørende med halvfulle konteinere. Her er det mulig å øke lønnsomheten på egen kjøring, påpeker Sivertsen.

Forbundet jobber nå med tiltak og forslag for å opprettholde bruken av egne sjåfører i Posten, øke effektiviteten og styrke konkurranseevnen – for å sikre egne arbeidsplasser.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse