JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store grupper mister tilgang på grunnleggende banktjenester når DNB avslutter samarbeidet med Posten

Folk som bor langt unna bankfilialer og som i dag bruker landpostbudene som bank rammes spesielt hardt av at DNB har sagt opp avtalen med Posten Norge.
BANKTJENESTENE FORSVINNER: 1. januar neste år vil om lag 400.000 personer som i dag har tilgang til banktjenester gjennom landpostbudet miste dette.

BANKTJENESTENE FORSVINNER: 1. januar neste år vil om lag 400.000 personer som i dag har tilgang til banktjenester gjennom landpostbudet miste dette.

May Berg

baj@fagbladet.no

alf.ragnar.olsen@lomedia.no

Fra nyttår vil ikke Posten klare oppfylle forpliktelsene om å levere banktjenester. Det vil gå ut over 400.000 brukere i hele landet som bor i områder som har tilgang til banktjenester fra landpostbudene.

Dette bekymrer Fagforbundet Post og finans.

Problem for folk og samfunn

– Vi er bekymret for dem som nå rammes, og forlanger at regjeringen må komme på banen. Det er uakseptabelt at store grupper mister grunnleggende banktjenester, uttaler Gerd Øiahals, som er leder i Fagforbundet Post og finans.

p

Ikke-digitale brukere og sårbare grupper (folk uten bankkort og pin) rammes spesielt hardt. Det er anslått at dette gjelder mellom 30.000 og 35.000 personer.

Posten har blant annet et samarbeid med Kirkens Bymisjon i Oslo, slik at sårbare personer får tilgang til banktjenester.

Saken fortsetter under bildet.

Gerd Øiahals er leder  i Fagforbundet Post og finans.

Gerd Øiahals er leder i Fagforbundet Post og finans.

Ole Palmstrøm

Leveransen av banktjenester gjennom Postens nettverk har også et beredskapsperspektiv, påpeker Fagforbundet. Eksempelvis dersom cyberangrep rammer de digitale tjenestene og gjør det vanskelig eller umulig å overføre penger digitalt.

Tilgang til kontanter er derfor en viktig beredskapsfunksjon i et digitalisert samfunn, understreker Øiahals.

Posten er også bekymret

Ifølge konserndirektør Christian Brandt i divisjon post i Posten Norge, har de hatt dialog med flere banker om muligheten for å utnytte Postens ekspedisjonsnett til å tilby banktjenester.

– Er bekymringen for et udekket behov for banktjenester så stor at dere har luftet dette for regjeringen?

p

– Ja, vi er redd for at kunder ikke får dekket sine behov for banktjenester. Det gjelder spesielt ikke-digitale brukere og sårbare grupper som ikke har bankkort og pin. I tillegg er tilgjengeligheten til kontanttjenester viktig for folk enten de bor i sentrale eller grisgrendte områder, sier Brandt.

Står uten løsning neste år

Posten Norge er lovmessig pålagt å utføre innbetalinger, utbetalinger samt innskudd og uttak i sitt landpostnett. Fra 1. januar 2021 vil ikke Posten være i stand til å levere dette tilbudet uten å ha et samarbeid med en finansinstitusjon.

Ifølge Brandt tar Posten denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet.

– Vi følger opp saken mot myndighetene og er spesielt opptatt av om og hvordan Postens bankplikt i landspostnettet kan løses i fremtiden. Ut 2020 har vi tilgang på DNBs løsning i landposttjenesten, men har ingen ny løsning fra 2021, sier han.

– Regjeringen må på banen

For Fagforbundet Post og finans vil dette være en prioritert sak politisk, og de vil presse på for å få en snarlig løsning.

p

– Når ingen banker er villige til å levere denne tjenesten gjennom Posten Norge må det finnes andre løsninger, enten gjennom Posten eller andre. Det er viktig at regjeringen tar tak i dette før tjenestene forsvinner, da det vil være svært uheldig å få et opphold i disse tjenestene, sier Gerd Øiahals.

Kontant i butikk

DNB har på sin side inngått avtale med Vipps/BankAxept om en ny løsning for kontanttjenester: Innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker. En løsning som vil bli tilgjengelig i løpet av året.

– Den nye løsningen for kontanter i butikk vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og pinkode. Det gjør det tryggere for kundene samtidig som det er vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB, i en pressemelding.

Alle banker er pålagt av myndighetene å ha et tilbud til kundene om å sette inn og ta ut kontanter. Storbanken har derfor prøvd å få de andre bankene med på dagens Post i Butikk-løsning uten å lykkes med det.

Ifølge DNB vil 98 prosent av befolkningen bo i en kommune med tilgang til minst én «kontanter i butikk».

Annonse
Annonse