JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ikke tilbake til diesel og støy

Postens el-biler er velkomne i Follo. Planlegging og medbestemmelse er oppskriften.
EN SUKSESSHISTORIE: I Follo har innføringen av el-biler gått smertefritt. God veiledning og medbestemmelse har vært nøkkelen for Gunnar Anton Bjønnes (f.v.), Bilal Ishqair, Jihad El Dor og Ildi Hadnagy.

EN SUKSESSHISTORIE: I Follo har innføringen av el-biler gått smertefritt. God veiledning og medbestemmelse har vært nøkkelen for Gunnar Anton Bjønnes (f.v.), Bilal Ishqair, Jihad El Dor og Ildi Hadnagy.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Det er som å kjøre en helt vanlig bil. Jeg kjører nok litt mer forsiktig nå enn tidligere, for å spare strøm, men ellers er det ingen forskjell, sier Gunnar Anton Bjønnes.

Han kjører drøyt fire mil på hver ladding, og er litt spent på hvordan en skikkelig kald vinter vil bli.

– Redselen for å gå tom for strøm ble fort borte. Batterieffekten er det ingenting å si på. Så får vi se hvordan det går hvis neste vinter blir skikkelig kald, sier Bjønnes.

Så langt har han bare positive erfaringer.

– Det er veldig stille. Jeg tenkte ikke over det før, men motorduren som før var der er helt borte. I tillegg slipper jeg å puste inn eksos, når jeg går bak i kassen for å hente post.

Planlegger i forkant

På Vinterbro utenfor Oslo fikk de sine el-kjøretøyer i løpet av de første dagene av mars. En fjerdedel av bilene går nå på strøm. Flesteparten er Peugeot el-biler, noen få kjører Paxster og Comarth. Så å si alle er fornøyd så langt.

Oppskriften har vært stor grad av medbestemmelse og nøye planlegging.

– Det var en som var misfornøyd. Han måtte kjøre med Paxster på en godt trafikkert vei, og følte seg usikker. Etter at han fikk lagt om ruta si, er han veldig fornøyd, sier Bilal Ishqair, distribusjonsleder i Follo.

– Vi har brukt mye tid på å planlegge rutene. I dette tilfellet fant vi ut at med å kjøre noen minutter lengre, men på mindre trafikkerte veier, ble det en større trygghetsfølelse. Så da gjorde vi det, legger han til.

Grundig opplæring

Og nettopp planleggingen i forkant har vært viktig. Da spørsmålet om hvilke områder som kunne bli CO2-fritt dukket opp, var man nøye med å involvere budene.

– Vi satte oss ned og så på rutekartet, og vurderte hvor det var mulig. Det ble gjennomført en grundig risikovurdering. Deretter planla vi nøye hvordan rutestrukturen skulle se ut, slik at vi kunne tilpasse dette til hvilke kjøretøyer vi trengte, sier Jihad El Dor, distribusjonsleder i Follo.

I Follo er storparten av de nyanskaffede kjøretøyene vanlige kassebiler med el-motor. Det er det som er mest hensiktsmessig i det området.

I tiden fram til kjøretøyene skulle tas i bruk, gjennomgikk budene en grundig opplæring. Blant annet ble det brukt tid på å overvinne «rekkeviddeangsten»

– Den første uka kjørte folk uten varme i bilen, og var livredde for å gå fri for strøm. Men jeg oppfordret dem til å teste ut hvor mye bilene tålte. Den første tiden hadde vi vanlige biler som back-up, og kunne hente dem som trengte hjelp. De fleste oppdaget at bilene hadde mer kapasitet enn fryktet, sier El Dor.

– Nå har det nesten gått litt sport i å finne ut hvor langt bilene kan kjøre på en ladding, sier El Dor.

Superbrukere og veiledning

Han understreker at budene har vært nødt til å legge om kjørestilen, men at de har fått gode råd og veiledning av leverandøren. Alle har fått tett oppfølging underveis.

– Vi har noen superbrukere som har testet ekstra mye, og som overfører kunnskap til andre. De har også gitt tilbakemeldinger til oss i ledelsen om ting som må forbedres. Vi har vært nøye med å lytte, og gjort noe med det vi har hatt mulighet til. Det har vært nødvendig. Folk har vært nødt til å bruke nye kjøretøy, og har vært skeptiske. Vi vil at skepsisen skal vise seg å være ubegrunnet, sier El Dor.

Det har vært en strategi som har gitt resultater. Skepsisen er borte.

Blitt flinkere

Lars Nilsen, forbundsstyremedlem i Postkom, mener innføringen av el-biler i Follo, er et godt eksempel på hvor godt det kan gjøres – når man tar hensyn til den enkelte ansatte.

– Kjører man riktige prosesser, og involverer ansatte, Postkom og vernetjenesten, kan det bli bra. I Follo har de tatt kjøretøystrategien, og skapt gode ordninger for personalet, sier Nilsen.

Han understreker at det har vært mange problemer med innføringen av kjøretøystrategien.

– Det siste året har det derimot vært få negative tilbakemeldinger. Det tror vi skyldes at ledere, tillitsvalgte og verneombud har lagt føringer for en mye bedre prosess enn tidligere, konkluderer Nilsen.

Vil ikke tilbake til bil

Fra høsten av skal det flere el-kjøretøyer til Follo. Da regner de med å få om lag fem nye Paxster. Det regner de med vil gå greit.

– Jeg vil ikke tilbake til bil. Jeg måtte bruke bilen sist lørdag. Det syntes jeg ikke var noe særlig. Du kan si jeg er kjempefornøyd.

Nina Wisting smiler bredt. Hun er på vei hjem. Arbeidsdagen er over. Posten er levert – fra en el-drevet Paxster.

– Jeg har hatt den i en drøy måned. Mesteparten av tiden har det vært fint vær, og bare veier. Men jeg har prøvd den i snø og slaps også. Det gikk fint likevel. Men man må kjøre på en annen måte for å ikke gå fri for strøm.

Selv om hun for det meste kjører i et lite trafikkert område, med få bakker, hender det at det går sakte. Det får de andre bilisten bare tåle.

– Jeg gjør bare jobben min, smiler Wisting.

Misnøye i Bergen

I forrige Posthornet skrev vi om misfornøyde brukere av el-kjøretøy Bergen.

Les: Postens el-biler får tyn

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Misnøye i Bergen

I forrige Posthornet skrev vi om misfornøyde brukere av el-kjøretøy Bergen.

Les: Postens el-biler får tyn