JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reagerer på avgiftsøkning

Mercedes reagerer på at regjeringen vil forandre dieselavgiften som de endret for kun tre år siden.

thomas.hildonen@anb.no

I 2009 reduserte samferdselsdepartementet engangsavgiften på dieselbiler for å stimulere til å kjøp av de mindre klimaskadelige dieselbilene framfor bensindrevne biler.

Etter det er sju av ti nybiler solgt i Norge levert med dieselmotor, og svært mange bilister har altså fulgt det klimavennlige rådet fra regjeringen.

Nå sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at ny kunnskap om NOx-utslipp fra dieselbiler gjør det nødvendig å se på avgiften nok en gang, og varsler endringer i det kommende budsjettet.

Spesielt Bergen har i perioder slitt med dårlig byluft på grunn av høye NOx-utslipp.

Tenker miljø

Bilindustrien er ikke imponert over utspillet fra Kleppa.

– Vi støtter regjeringens arbeid med å redusere utslipp fra biler som skader miljøet og luften vår. Men skal dette gi resultater, så forutsetter det forutsigbare rammebetingelser over tid. Teknologiske nyvinninger er helt avhengig av at man holder på avgiftssystem i mer enn 3 år av gangen. Vi støttet endringene i avgiftssystemet i 2009 som favoriserte dieselbiler og som reduserte CO2- utslippene. Dette var viktig for miljøet vårt og er det fortsatt, sier direktør Johnny K. Danielsen i Mercedes-Benz Norge personbil.

Reduserte NOx med 90 prosent

Bilindustrien har hatt fokus på NOx-utslippet de siste årene, og blant annet har Mercedes en dieselmodell som tilfredsstiller EURO-6-kravene hvor NOx-utslippet er redusert med 90 prosent.

– Dersom reglene forandres blindt vil langt færre slike teknologiske nyvinninger nå både publikum og miljøet. Vi ønsker å være med å gjøre bilparken mer miljøvennlig, men det forutsetter et forutsigbart avgiftssystem som både favoriserer miljø og teknologiske nyvinninger. Det framstår som ulogisk å legge en ekstra høy avgift på nye biler med både lave CO2-utslipp og lave NOx-utslipp, sier Mercedes-Benz direktøren.

Han mener at myndighetene har feil fokus, og at søkelyset bør rettes mot bruk av bilen i stedet for nybilkjøp.

– Dette vil stimulere til en mer moderne og miljøvennlig bilpark, samtidig som man tar hensyn til at det er selve bruken av bilene som skader miljøet både lokalt og globalt. Det vil også være logisk å skille mellom god og dårlig dieselteknologi, sier Danielsen. (ANB)

Annonse
Annonse