TAPTE: Ap, SV, Rødt og KrF tapte avstemningen om å holde vedlikehold av veier i egenregi hos kommunen, etter at Sp byttet side og tok med seg 13 representanter over til neisiden. Her fra avstemningen i fylkestinget forrige uke.
Frilanser 2
Strid om veidrift i Trøndelag:
Senterpartiet snudde og stemte for at private skal gjøre vedlikehold på veiene: – Underlig, mener Ap
Det har vært strid om det er fylkeskommunen selv eller private som skal gjøre vedlikehold på veiene i Trøndelag. Nå er forslaget om egenregi stemt ned av Sp, som opprinnelig var for.
ida.bing@lomedia.no
– Det er underlig at Senterpartiet går tilbake på dette. All den tid det fremstår som at de ønsker et tett og godt samarbeid med fagbevegelsen, så er det rart at de går ifra lovnadene sine.
Det sier fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet Pål Sture Nilsen til FriFagbevegelse. Nylig var han på fylkestinget i Trøndelag, hvor forslaget om å ha vedlikehold av fylkesveiene i egenregi hos kommunen, ble stemt ned.
Senterpartiet var opprinnelig for å beholde driften i egen regi, men byttet side under torsdagens fylkestingsmøte.
Tidligere i år har også Senterpartiet stemt ned et forslag om å stille krav til at leverandører som leies inn av kommunen skal ha tariffavtale.
– Ett av målene med dette forslaget har vært å minske avstanden mellom politisk nivå som beslutter og de som utfører selve arbeidet, som igjen bidrar til å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår.
– Men nå får vi en større avstand, legger Nilsen til.
Han frykter det vil gå utover både kunnskapen om veiforholdene og mobiliteten i fylket, samt de ansattes arbeidsvilkår.
Stor debatt
Fylkesrådmannens forslag om å ha brovask, drift og vedlikehold av ulike elektriske anlegg i egen regi, ble til slutt skrotet.
13 fylkestingspolitikere fra Sp sto sammen med Høyre, Venstre, FrP og MDG på neisiden.
p
At fylkeskommunen skulle ha veimesterrollen i sin regi, som har hovedoppsyn for veinettet, fikk imidlertid flertall.
Saken ble kraftig debattert under fylkestinget, hvor synet på offentlig og privat drift synliggjorde skillet mellom nei- og ja-siden.
– Avstanden mellom politiske nivåer ville blitt mindre om bruvask og elektro skulle kommet med. Da hadde vi hatt ansatte i fylkeskommunen som gjør jobben på veinettet, og en kortere vei tilbake til politisk nivå når vi stiller spørsmål til og evaluerer egenregien, sier Nilsen i Arbeiderpartiet, som sammen med SV, Rødt og KrF ble stående bak forslaget.
Sp var kritiske til økonomien
Under fylkestinget sa representanter fra Senterpartiet at valget de tok om å gå bort fra egenregi var basert på økonomi.
– Vi kan ikke si med sikkerhet hva dette vil koste, og hvilke andre tjenester som vi eventuelt er villige til å ta fra.
p
Det sa fylkestingsrepresentant Ada Johanna Arnstad (Sp) om forslaget under debatteringen.
– Det har vært en meget god diskusjon innad i partiet, men på grunnlag av lite innspill om hvordan dette vil bli stående økonomisk, velger vi å ikke være med på forslaget, med unntak av veimesterrollen, supplerte Hallgeir Grøntvedt fra samme parti på talerstolen.
Til FriFagbevegelse sier Grøntvedt at valget om å beholde veimesterrollen, men ikke ha egenregi på de to andre oppgavene, handler om både økonomi og organisering.
Han er tydelig på at avgjørelsen kom som følge av innspill fra neisiden i forkant av fylkestinget, og at det ikke ligger en annen agenda bak valget om å snu.
– Jeg er skeptisk for det førte fordi dette handler om økonomi, men også hvordan dette vil slå ut med tanke på organisering. Hvor mange bruvaskebiler skulle kjøpes inn, og skal de kun brukes til vasking av bru, eller kan de brukes på andre områder – det er spørsmål vi stilte oss, og innspill som vi lyttet til fra de andre partiene, sier Grøntvedt.
Nilsen i Arbeiderpartiet sier imidlertid at ja-siden hele veien har ment at egenregi i kommunen bidrar til mer effektivitet.
– Vi må få satt av pengene vi har til rådighet for å arbeide på en mest mulig effektiv måte, sier han og legger til:
– Med veimester i egen regi som også kan utføre oppgaver, vil vi for det første få gjort de tingene vi skal gjøre fortere, og vi slipper å ha flere ledd av kontroll for å kvalitetssikre at det som skal gjøres på veiene blir gjort, sier Nilsen.
p
Fryktet tap av arbeidsplasser
Under debatten på fylkestinget, gjorde Høyres Henrik Kierulf det klart at de fryktet for arbeidsplassene til lokale entreprenører i distriktet, dersom kommunen tok over regien.
– Dette forslaget gjør at vi plukker oppgaver bort fra de lokale aktørene, vi frykter et svekket næringsliv, svekket fagmiljø, og tap av arbeidsplasser flere steder, ikke minst i distriktet. Det er dårlig næringspolitikk og dårlig distriktspolitikk, sa Kierulf.
Det mener Aps Nilsen ikke er et godt nok argument.
– Jeg tenker det Høyre sier er helt bak mål, spesielt på elektrobiten. For her er det store nasjonale eller til og med internasjonale selskaper som gjør jobben, og hvis fylkeskommunen hadde tatt over ville det heller økt sjansene for at arbeidsplasser i distriktet ble bevart, sier Nilsen til FriFagbevegelse.
p
Han legger til:
– Vi i Ap kommer til å fortsette kampen for gode lønns- og arbeidsvilkår, og at det skal være tarifferte forhold og et godt samarbeid mellom ledelse og ansatte, med et kort vei til politisk nivå. Med et litt større egne ansatte ville dette vært lettere.
Grøntvedt i Senterpartiet er tydelig på at til tross for at de valgte å stemme mot forslaget om egenregi, så vil ikke det gå utover arbeidsforholdene for dem som jobber med veidriften.
– Vi har klare regler i arbeidslivet i dag, så vi kan ikke tro at det blir dårligere for dem som gjør dette privat gjennom et entreprenørselskap, sier Grøntvedt.
– Da må vi gå inn i hver enkelt kontrakt og følge de opp enkeltvis hvis vi får høre om dårligere arbeidsforhold, det er soleklart, legger han til.
Forslaget er nå ferdigbehandlet, og vedtaket om å skrote egenregi er dermed fattet. Det skal ikke behandles på nytt, og veidriften har nå blitt lyst ut til entreprenørmarkedet i fylket.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin
Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom
Knut Viggen