JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skole og lærere:

Regjeringen vil ha masterutdanning for lærere i praktiske og estiske fag

Nesten halvparten av lærerne som underviser i praktiske og estetiske fag mangler fordypning. Nå vil regjeringen gi dem en femårig masterutdanning.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Colourbox.com

– Alle elever skal ha lærere med tilstrekkelig kompetanse. Derfor vil vi ha masterutdanning også for lærere i praktiske og estetiske fag, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Mens de andre lærerutdanningene ble femårige masterløp i 2017, er faglærerutdanningene fortsatt treårige. Dette vil regjeringen ha en endring på.

p

Målet er lik kompetanse og lønn

Tanken er at et tilbud om masterutdanning for lærerne som vil undervise i kroppsøving, kunst og håndverk og andre praktiske og estetiske fag, vil sikre skolen flere kvalifiserte lærere og samtidig gi lærerne bedre lønn og jobbmuligheter.

– Jeg ser ingen grunn til at ikke faglærere skal ha like høy kompetanse eller like høy lønn som andre lærere. Å løfte utdanningen til masternivå er et viktig grep for å øke status og kvalitet for de praktiske og estetiske fagene i skolen, sier kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (V).

– Blir lettere å få jobb

Nybø mener samtidig at en masterutdanning vil gjøre det enklere for studentene å få seg jobb etter endt utdanning.

– Mens dagens faglærerutdanning gir fordypning i ett fag, ønsker vi at studenter på den nye masterutdanningen skal velge minst to skolefag. Dette vil gi studentene bedre jobbmuligheter, fordi det er lettere for kommunene å ansette lærere med flere undervisningsfag i full stilling, sier hun.

p

Kunnskapsdepartementet har nå sendt forslaget på høring. I rammeplanene foreslås det minst 130 dager praksis i løpet av de fem studieårene. Av disse skal minst 100 være veiledet og vurdert praksis i grunnopplæringen. De siste 30 dagene kan for eksempel være i kulturskolen.

– Forslaget åpner for å tenke utradisjonelt om hva praksis er. Vi kan se etter andre aktiviteter som kan gi relevant og allsidig praksiserfaring, sier Nybø.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse