JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sondre er Norges hyggeligste kassamedarbeider

HK-medlem Sondre Guttormsen fra Eurospar i Tromsø vant gjev kåring.
I SITT ESS: Sondre Guttormsen er kåret til Norges hyggeligste kassamann. Det synes han er stas, og kundene mener det er vel fortjent.

I SITT ESS: Sondre Guttormsen er kåret til Norges hyggeligste kassamann. Det synes han er stas, og kundene mener det er vel fortjent.

Martin Guttormsen Slørdal

martin.slordal@lomedia.no

I vinter spurte ukebladet Hjemmet sine lesere om hvem som er Norges hyggeligste kassadame eller -mann. Det strømmet inn forslag fra hele landet, og i midten av mai var vinneren klar. HK-medlem Sondre Guttormsen fra Eurospar Tomasjord i Tromsø stakk av med seieren.

– Det er helt fantastisk, og dette betyr veldig mye for meg. Selv om det er tre uker siden kåringen nå, så kommer kundene fortsatt bort for å gratulere meg, smiler Sondre.

p

God hukommelse og ekspert på smaltalk

Kunder og kolleger har sendt inn sine stemmer, og blant de 1.158 butikkmedarbeidere man kunne stemme på, trakk altså Sondre det lengste strået.

– Folk skrev så mye fint på Facebook, og oppfordret til å stemme på meg. Jeg ble veldig overrasket da Hjemmet-redaktøren sto i butikken, sier han.

Sondre har jobbet i Eurospar-butikken i snart elleve år. Han studerte salg og service på videregående skole, og fikk praksisplass her. Etter fullført skole ble det mer jobbing i butikken, og nå har han hatt en hundre prosent stilling i snart seks år.

Sondre mener han har noen personlige egenskaper som gjør at kundene på Eurospar liker å handle hos ham, og som gjør at de kommer tilbake.

– Jeg har en unik evne til å huske ansikter og å kjenne igjen folk. Når jeg har hilst på dem og fått navnet, så glemmer jeg dem ikke, sier han.

Det beste med å jobbe i butikk er å møte kundene og småskravle med dem, sier han. Og selv om det er kø i kassa eller det er en kunde som ikke skal ha så mange varer, så klarer han alltid å få klemt inn litt småprat.

– Er det en som kommer kjørende i en fin bil prater jeg om den. Kanskje de kjenner noen jeg kjenner, eller jeg kan rett og slett bare prate om været. Jeg føler meg ganske god på smaltalk, humrer Sondre.

Gir ekstraservice

Småprat og det at kundene blir sett og husket av Sondre, har en effekt. Han forteller at han noen måneder har høyere omsetning i sin kasse sammenlignet med kollegene. Dessuten gir han alltid det lille ekstra til kundene bak kassa hos Eurospar Tomasjord.

– Jeg pakker varene i poser for dem, eller bærer posene ut i bilen hvis det er tungt. Hvis det kommer barn så lar jeg dem noen ganger prøve kassa, hvis det passer seg sånn. Jeg er rett og slett på tilbudssiden, sier han.

Mange ser ned på yrket

Sondre tror mange i samfunnet ser ned på yrket som butikkmedarbeider. Det synes han er trist.

– I dag skal alle ta en bachelor eller mastergrad i et eller annet. De synes ikke det er spennende nok å jobbe i butikk. Det er synd, for dette er et veldig fint yrke, sier han.

Sondre er medlem av HK. Han innrømmer at han ikke er det ivrigste medlemmet, men han mener det er viktig å være organisert.

– Det lærte jeg av mamma. Hun sa at det er viktig å være medlem for da er det flere til å dra lasset. Og hvis du havner i en konflikt på arbeidsplassen, er det veldig lurt å være organisert. Rettighetene i arbeidslivet har ikke kommet av seg selv, sier han.

p

Smilende og hyggelig

Foruten heder og ære vant Sondre 10.000 kroner fra både Hjemmet og Eurospar, samt en handlevogn full av matvarer.

Sondre får besøk av en kunde i kassa mens HK-Nytt er på besøk. Cathrine Falck pleier å ta ukehandlingen her hver mandag. Hun mener at det ikke er tilfeldig at Sondre er kåret til Norges hyggeligste kassamann.

– Du legger fort merke til Sondre når du kommer inn i butikken. Han er blid, hyggelig og serviceinnstilt. Det er vel fortjent at han vant, mener Cathrine.

Annonse
Annonse