JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping eller bare kaféprat?

Fagforeningen ved AS Rockwool i Moss krever innsyn i forholdene hos en innleid transportbedrift, etter mistanek om sosial dumping. Bedriften sier nei.

Verken AS Rockwool i Moss eller Moss Kjemiske Arbeiderforening vil opplyse om lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i det innleide selskapet Eftedal Transport AS. Heller ikke daglig leder i transportselskapet, Geir Olav Eftedal, eller mangeårig tillitsvalgt i selskapet vil det. Terje Haakonsen henviser til konkurransesituasjonen og sier at det snakkes for mye på kafeene. Fagforeningen i Moss hevder at den har informasjon om gjentatte brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og flere tilfeller av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

Vi er solidariske

– Fagforeningen har bedt om innsyn av hensyn til sjåførene etter at flere selv tok opp egne lønns- og arbeidsvilkår med oss. Dette er en solidarisk handling fra vår siden, sier Ronny Kristoffersen, klubbleder hos Rockwool.

Klubblederen vil ikke kommentere saken ut over at klubben mener at tariffavtalen åpner for innsyn også hos en underleverandør.

Rett til innsyn

Eftedal Transport AS eies av Volum Transport i Larvik. Selskapet driver i bransjen toll og spedisjon og transporttjenester. Utøvende selskap er Volum Transport og kjører blant annet for Rockwool i Moss. Tvisten dreier seg med andre ord om tillitsvalgtes rett til å få dokumentert lønns- og arbeidsvilkår hos en underleverandør.

Også hos underleverandører

Fagforeningen i Moss viser til bestemmelser i tariffavtalen og mener at bedriften (Rockwool) har ansvar også for å påse at underleverandører som bedriften inngår avtale med, har arbeidsavtale med sine ansatte.

Vil ikke kommentere

Verken transportplanlegger Frank Lillevik eller fabrikksjef Terje Hauge hos Rockwool vil uttale seg. Lillevik henviser til Hauge, som svarer at bedriften ikke vil kommentere tvisten før møtet mellom forbundet og NHO er holdt.

Ifølge forbundet mener bedriften at bestemmelsen om innsyn i tariffavtalen ikke gjelder fordi den betrakter avtalen med Volum Transport som tjenestekjøp. Industri Energi støtter fagforeningen.

Få tilsvarende saker

– Vi har hatt få tilsvarende saker, og antallet er redusert i takt med bedre forståelse for tariffavtalen, sier forhandlingsleder Terje Valskår i forbundet.

– Dette er en litt spesiell sak, som forbundet viderefører fordi det her er snakk om kjøp av tjenester hos en underavdeling, altså av

Uten tariffavtale

–Når sjåfører møtes på kafeer, oppstår rene syforeninger, der det snakkes også om priser i tillegg til lønn. Det er helt på det rene at det også overdrives en smule ved kafébordene, sier Terje Haakonsen, som har jobbet i snart 13 år i firmaet.

– I løpet av disse årene har jeg ikke hatt problemer med ledelsen. Derfor har vi heller ikke sett behovet for å organisere oss og tegne tariffavtale. Derimot er det tegnet arbeidskontrakt. Arbeidstilsynet har sett på forholdene, og vilkårene er godkjent av lastebileierforbundet, forteller han.

Brudd på kjørebestemmelsene?

– Forbundet Industri Energi skriver i en pressemelding at det påstås at Moss Kjemiske Arbeiderforening skal ha informasjon om gjentatte brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene samt flere tilfeller av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

– Jeg kjenner ikke saken. Dette er helt ukjent for meg til tross for at vi har kjørt for bedriften i en årrekke. Muligens kan tvisten skyldes etterdønningene av at våre sjåfører klaget på uvøren lasting i Moss, men jeg har ingen detaljer om selve tvistesaken.

Ingen tvang

– Likevel er brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene alvorlige?

– Vi har eksempler på sjåfører som har brutt bestemmelsene. Da dette ble oppdaget, ble det tatt opp med den berørte sjåfør. Jeg har ikke kjennskap til at bedriften har pålagt sjåfører å bryte bestemmelsene. Når brudd har skjedd, er det fordi sjåførene selv har tatt seg til rette.

Betaler ikke dårligere

– Hva med lønn?

–Den kan umulig være dårligere enn hva andre transportselskap opererer med. Hvis det hadde vært tilfelle, hadde ikke sjåfører som slutter hos oss kommet så raskt tilbake.

– Er du villig til å opplyse om lønns- og arbeidsbetingelsene?

Får ut informasjon

– Dette er noe vi sjåfører får snakke sammen om, ta spørsmålet opp med dagens tillitsvalgt og bedrift, men vi er ikke interessert i å spre detaljer rundt kafébordene, sier Terje Haakonsen, som understreker at han aldri har hatt problemer med å få ut informasjon om grunnlaget for utbetaling av lønn i bedriften.

Annonse

Flere saker

Annonse