JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stakkars Nav-ansatte

Fra 1.mars skal alle som omfattes av den nye ordningen med «arbeidsavklaringspenger» sende inn meldekort til Nav hver 14. dag. De som er varig uføre, skal ikke sende meldekort. Takk og pris. Som om de stakkars Nav-ansatte ikke har nok å gjøre. Det er ikke de som har funnet på dette, det er jeg sikker på.

Det er ingen ende på hva Nav-ansatte får i fanget av politikere og byråkraters gode tanker, som de skal gjennomføre. Ikke før er fristen gått ut, det var fra 1.januar at alle Nav-kontor skulle være slått sammen og klare til å ta imot sine «nye kunder». Med brask og bram lovte de service og én dør inn.

En jente jeg kjenner skrev på bloggen sin om sitt møte med det nye Nav her om dagen. Hun brukte en og en halv time for å få bestille en rådgivningstime og få et søknadsskjema. Da hun spurte personen som tok imot henvendelsene om hva slags dokumentasjon hun trengte for å søke om kommunal bolig, ble hun sendt videre - i og for seg greit nok - men neste beskjed i neste skranke - var at hun måtte sende en henvendelse på e-post.

For øvrig er hun midlertidig uføretrygdet og spurte litt diskré, om hvordan hun skulle forholde seg til de nye reglene med å sende inn meldekort hver 14ende dag? Det er jo som sagt én dør inn, og vår jente hadde ikke kommet noe videre inn andre dører. Det viser seg at denne Nav-ansatte ikke fikk med seg kurset om disse meldekortene, så hun roper tvers over rommet til en annen saksbehandler (og til alle andre som sitter der i kø): «Du, hvordan var det med disse korta og uføretrygda?!» Og takk for den, tenkte vår jente og lurte på hvordan det var med taushetsplikta. Kanskje var den Nav-ansatte stresset, hadde det for travelt til å gå bort å spørre sin kollega, hva vet vel jeg, annet enn at min bekjente ikke følte seg særlig godt ivaretatt.

Navs kapasitet er allerede sprengt, med alle som skal inn på det nye systemet med arbeidsavklaringspenger fra 1.mars. Det er kvalifiseringsprogram, oppfølging av sykemeldte, arbeidsevnevurdering. Nå må de i tillegg behandle rundt 95 000 nye meldekort, hver 14.dag. Alle de 60 000 som får attføringspenger i dag, sender allerede. Pluss over 130 000 til, de som får dagpenger, attføringspenger, tiltaksdeltakere og andre arbeidssøkere uten ytelse fra Nav.

Tenk på alle dem som fører feil, som ringer og lurer på hva de skal skrive hvor, som glemmer å fylle ut et viktig felt, som prøver å ringe for å få forklart hva de har gjort feil, når pengene ikke kommer, fordi feilen på meldekortet utgjør grunnlaget for hva du får utbetalt. Du får også utbetalt penger annenhver uke, i stedet for månedlig. Bare det må vel føre til dobbelt så mye jobb for noen, selv om det selvfølgelig legges inn i rutinene.

Selv skulle jeg få igjen det overskytende etter å ha nådd frikortgrensa for i fjor. Det betyr nå å sende inn skjema, ferdig fylt ut med kontonummer. Det gikk minst tre uker, og så fikk jeg et utbetalingskort i posten. Da jeg ringte Nav for å spørre om hvorfor, siden de jo måtte ha mitt kontonummer fra tidligere, og at jeg hadde nå fylt det ut på nytt, fikk jeg til svar at siden de hadde fått nytt system, var alt det gamle slettet. Jeg måtte skrive brev, med mitt kontonummer og be om at det ble registrert på nytt, og så sende det i posten til Nav lokalt. Om de ikke hadde noe slags arkivsystem eller noe? Da svarte den lokale Nav-damen – rimelig frustrert – «Jeg hører at du er misfornøyd, men det er altså det jeg kan tilby deg å gjøre nå».

Spørsmålet er hvordan skal det gå etter 1.mars.

Annonse
Annonse