JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i havneforhandlingene

Fristen var natt til fredag, men allerede klokka 16 i dag ble det brudd mellom partene under forhandlingene om ny tariffavtale for havnearbeiderne.
Etter kun seks timer kastet Transportarbeiderforbundet kortene under årets forhandlinger om ny tariffavtale for havnearbeiderne. Nå går oppgjøret til mekling.

Etter kun seks timer kastet Transportarbeiderforbundet kortene under årets forhandlinger om ny tariffavtale for havnearbeiderne. Nå går oppgjøret til mekling.

Berit Morland

res@lomedia.no

Bakgrunnen for det svært tidlige bruddet var ifølge andre nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Samuelsen at arbeidsgiversiden ville ha endringer i tariffavtalens omfangsbestemmelser. Det vil si hvilke havner som skulle omfattes av tariffavtalen, og hvilke som ikke skulle omfattes.

Skille ut private havner

– Arbeidsgiversiden sa opp tariffavtalen for NOR Lines innenfor gjeldende tidsfrist, men den ble sagt opp uten at den skulle fornyes. Begrunnelsen var at dette var en privateid havn og at tariffavtalen ikke skulle gjelde der. NHO prøver å skille ut disse havnene for at havnearbeiderne ikke skal ha rett til å jobbe på privat havner. Det kunne vi selvsagt ikke godta, sier Samuelsen.

Overrasket

Fram til nå har det ikke vært noe skille mellom privateide og offentlig eide havner når det gjelder tariffavtalene mellom NHO Logistikk og Transport og Transportarbeiderforbundet.

– Vi er litt overrasket over den tolkningen av omfangsbestemmelsen. Det har aldri vært oppe til diskusjon i noen tidligere tariff-forhandlinger, men vi ser et mønster for å bryte opp fortrinnsretten havnearbeiderne har til laste- og lossearbeid, hevder Samuelsen.

Han sier samtidig at det ikke ble forhandlet fram noen løsninger på andre områder før bruddet var et faktum.

– Vi ville ha en avklaring på dette først, men arbeidsgiversiden ville ha et skille mellom private og offentlige havner, og dermed ble det brudd allerede klokka 16, sier Terje Samuelsen.

– Uforståelig

Tom Rune Nilsen, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, beklager bruddet.

– Dette er et uforståelig brudd på et uklart grunnlag. Vi var innstilt på å bruke de to døgnene som var satt av til forhandlinger på å bli enige med havnearbeiderne, men plutselig kom det inn en sak om en uenighetssak i Tromsø, som ligger langt utenfor tarifforhandlingenes ramme. NTF ville at denne saken skulle løses før forhandlingene kunne fortsette. NHO Logistikk og Transport måtte meddele at en slik sak må løses utenom tariff-forhandlingene. Dermed fikk vi meddelse om brudd uten at vi brukte tiden til å finne fram til løsninger. sier Nilsen.

[Les NHO Logistikk og Transport sin pressemelding her]

Mekling i oppgjøret kan tidligst skje fra 8. mai.

Annonse
Annonse