MYE ANSVAR: Mens pilotene kan sette på autopiloten, må bussjåførene som kjører til og fra Gardermoen være på vakt hele tiden. Nå krever Umbrin Zohra og hennes kolleger at bussjåførenes lønn kommer opp på det nivået som bussbransjeavtalen lover.
Morten Hansen
Bussjåfør Zohra har 600 kroner mindre å handle for i måneden etter fjorårets lønnsoppgjør: – Det er ikke til å leve med
I fjor fikk bussjåførene drøy 2500 kroner mer i året, eller 0,7 prosents lønnsvekst. I år forlanger sjåførene et lønnsoppgjør som retter opp skjevhetene.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi har nesten 600 kroner mindre å rutte med hver eneste måned, i forhold til i fjor. Det er ikke til å leve med. Vi som kjører buss er skikkelig misfornøyde, sier Umbrin Zohra.
Hun kjører shuttlebuss mellom Oslo Lufthavn og hotellene ved Gardermoen. Etter fjorårets lønnsoppgjør var stemningen dårlig.
Taper til industrien
Bussjåførene var en av fjorårets store tapere. Til sammen fikk de en lønnsvekst på 1,30 kroner i timen – eller 2535 kroner mer i året. Det tilsvarer en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent. Til sammenlikning økte prisene med 2,7 prosent. Den gjennomsnittlige lønnsveksten i fjor var på omtrent 2,8 prosent.
– Vi forventer at det blir bedre i år. Nå taper vi i forhold til blant annet industriarbeiderlønna, sier Zohra.
Disse yrkene mistet kjøpekraft i 2018
Avhengig av pensjonister
Og lønnen i industrien er sentral for bussjåførene. Da bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, var intensjonen å ha et lønnsnivå som lå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har bransjen ikke klart. I løpet av 2018 ble gapet større. Nå ligger sjåførene på om lag 90 prosent av industrien, eller drøyt 400.000 kroner.
– Vi sliter med å få nye generasjoner bussjåfører. Vi er avhengige av at folk står lenge i jobb, og at pensjonister fortsetter å kjøre. Den viktigste grunnen er lønna. Vi får ingen unge til å kjøre buss, hvis det ikke blir bedre betingelser.
Mistet frikortet
I tillegg til et dårlig lønnsoppgjør i fjor, har sjåførene i realiteten fått enda mindre å rutte med enn det som kommer fram i de offisielle statistikkene. For på nyåret ble skattereglene for fribilletten, som mange sjåfører har, skjerpet.
Verkstedarbeiderne taper flere tusen kroner på nye skatteregler
– Mange må sannsynligvis betale skatt av fribilletten. For oss som kjører shuttlebusser, er ikke det et problem. Vi mistet vår billett ved nyåret. Det er enda et eksempel på et gode som er blitt borte. Istedenfor å få mer å rutte med, får vi mindre. Man kan bruke 280 millioner kroner på nye uniformer, logo og farger. Men penger på sjåførene. Det ser vi ikke noe til, sier Zohra.
Hun understreker likevel at Nettbuss er en god arbeidsgiver for de 45 fast ansatte på Gardermoen.
– Det er en fantastisk arbeidsplass. Arbeidsmiljøet er godt og vi har et godt samarbeid med ledelsen. Men det hjelper ikke. Vi må også ha en lønn vi kan leve av, sier Zohra.
Stort ansvar
Hun mener inntekten ikke står i forhold til ansvaret. Hvert år frakter sjåførene på Gardermoen om lag 750 000 passasjerer.
– En pilot kan sette på autopiloten. Vi har ingen hvile mens vi kjører. Vi kan kanskje kjøre i tre timer uten pause til å gå på toalettet. Vi kjører i all slags vær og kjøreforhold. Ikke minst har vi ansvaret for sikkerheten til alle som sitter i bussen. Nå forventer vi at lønna gjenspeiler dette. Det holder ikke med en krone her og 50 øre der. Hvert år sier man at neste år skal skjevhetene rettes opp. Nå vil vi ikke vente lenger. I år skal vi ha et ordentlig lønnsoppgjør, sier Zohra.
ph
Økt kjøpekraft
Norsk Jernbaneforbund er innstilt på å gjøre noe på det økende lønnsgapet mellom industrien og bussbransjen. Forbundsleder Jane B. Sætre sier at bussjåførenes lønn vil bli forsøkt bedret.
– I vårt krav til LO Stat har vi presisert at gapet fra 2016-oppgjøret skal dekkes, i tillegg til krav om økt kjøpekraft. Det er nedfelt i protokoll hvordan mellomoppgjøret i Bransjeavtalen skal beregnes. Sjåførene er kjent med det og vet at det kan bli en krevende øvelse. Men vi forventer et godt og konstruktivt samarbeid med de andre forbundene i Bransjeavtalen, sier Sætre.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo