- Bussjåførene er forbanna og ekstremt streikevillige etter mange år med dårlig lønnsutvikling. Vi mangler nesten 24 kroner timen på å nå lønnsnivået vi var enige med arbeidsgiverne om, sier Per Ole Melgård, leder i bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
Bussjåførene ble lovet samme lønn som industriarbeidere. 12 år senere har de fortsatt 24 kroner mindre i timelønn
I år måtte bussjåførene nøye seg med 2,50 kroner timen i lønnsøkning. Det må nesten ganges med ti neste år for at bussjåførene skal bli fornøyd.
res@lomedia.no
I en uttalelse fra bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund er det liten glede å spore over lønnsnivået til bussjåførene til tross for at mellomoppgjøret er blitt betegnet som historisk godt. Bransjerådsleder Per Ole Melgård utdyper:
– Vi er fryktelig misfornøyde med lønnsutviklinga de siste årene. Fjorårets oppgjør var en skam, og vi har hatt reallønnsnedgang det siste året, påpeker han.
p
Enige om nivå
Sist uke var bransjerådet samlet og da var beskjeden klar. Når det skal være hovedoppgjør våren 2020, kommer arbeidstakersiden til å komme med knalltøffe krav.
– I bussbransjeavtalen som arbeidsgiverne og arbeidstakerne var enige om å innføre fra 2007 står det at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Nå ligger vi nesten 24 kroner under, sier Melgård.
Kjenner ikke igjen tallene
Ifølge de siste offisielle tallene ligger bussjåførene på 91,8 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Hadde det tallet vært under 90 prosent, ville bussjåførene blitt omfattet av lavtlønnstillegget. Bransjerådslederen innrømmer at han er forundret over de offisielle tallene.
– Det er ingen av oss som skjønner hvor de tallene kommer fra. Vi tjener ikke så godt, poengterer han.
p
Ekstremt streikevillige
I år er det 21 år siden forrige streik i bussektoren. Får ikke bussjåførene et skikkelig løft neste år, garanterer Melgård streik.
– Arbeidsgiverne klager på at det er vanskelig å rekruttere sjåfører. Samtidig har de gjennom mange år løpt fra ansvaret om å bidra til å bringe lønna opp på det nivået partene har vært enige om. Selv den reguleringen vi ble enige om som skulle komme i år, utenom mellomoppgjøret klarte de å få en reduksjon på. Vi skulle få tre kroner ekstra i timen, men om årets oppgjør ga mer enn én krone i tillegg, så skulle alt over det halveres. Det betyr at vi ikke fikk 2,50 i årets mellomoppgjør, men 1,25 kroner. Så selv om årets mellomoppgjør totalt sett var bra, så er vi forbanna og ekstremt streikevillige foran neste års oppgjør, sier Melgård.
Bra for folkehelsa
Han opplever at stemningen blant bussjåfører er den samme i alle de fire forbundene (Transportarbeiderforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet) som organiserer bussjåfører.
– Hele bransjen har fått nok. Vi er blitt nok akterutseilt, fastholder han.
Han er heller ikke bekymret for at en langvarig storstreik i bussbransjen vil bli stoppet av myndighetene gjennom tvungen lønnsnemnd.
– Det er ingen fare for liv og helse om bussene står. Det kan tvert i mot være bra for folkehelsa om folk må gå eller sykle, smiler Per Ole Melgård.
p
Venter til neste år
Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, ønsker ikke å ta en diskusjon om tariffoppgjøret i 2020.
– Det er ett år til neste hovedoppgjør, og NHO Transport har ikke til hensikt å starte forhandlingene i media ett år i forkant, skriver Stordrange i en epost til Transportarbeideren.
Hele uttalelsen
Bransjerådet for buss i Transportarbeiderforbundet (NTF) er forbannet og maner til tariffkamp i 2020!
Når bussbransjeavtalen (BBA) ble opprettet for over ti år siden, var det enighet mellom partene at lønnen i BBA skulle opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Avtalen skulle også bidra til å øke statusen og rekruttering til bransjen.
Bransjerådet for buss i NTF mener arbeidsgiverne gjennom mange tariffoppgjør har løpt fra ansvaret med å bidra til å bringe lønna i avtalen opp på det nivå partene har vært enige om.
Målet om status og rekruttering kan bare nås hvis lønna heves betraktelig i BBA. Da slipper bransjen å bekymre seg for mangelen på tusenvis av bussførere i årene som kommer. Arbeidsgiverne kan ikke lenger bare satse på å rekruttere blant pensjonister og utenlandske aktører.
Nå sier vi nok er nok! For å nå målet om lønnsnivået i Bussbransjeavtalen og intensjon om status og rekruttering, må det mannes til kamp i 2020 oppgjøret!
Bussjåførene ligger ut i fra dagens nivå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn minst 20 kroner i timen under dette.
Bransjerådet vet at det er stor kamp og streikevilje blant medlemmene i bussområdet. Mange er forbannet på den negative utviklingen av BBA i flere oppgjør.
Vi er klare til kamp og vil ikke akseptere noe annet en at intensjonen med bussbransjeavtalen blir tatt på alvor av arbeidsgiverne i tariffoppgjøret i 2020.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo