JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MISNØYE: Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening (BSF).

MISNØYE: Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening (BSF).

ATB

Bussjåfører med klare krav til arbeidsgiverne: – Lønna må øke med minst 40.000 kroner per år

– Vi har mye å ta igjen. Det er mange som nå har lyst til å kjempe for å få løftet lønnsnivået skikkelig, sier Ole Roger Berg.


12.07.2019
12:48
21.08.2023 17:14

hanna.skotheim@fagbladet.no

Da bussbransjeavtalen (BBA) ble etablert i 2007, ble arbeidsgiverne og arbeidstakerne enige om at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I stedet har det de siste to årene vært en reallønnsnedgang, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

– Vi har aldri kommet oss i nærheten av industriarbeiderlønna som vi egentlig skulle være på. Nå må vi kjempe for å komme oss dit vi skal være, sier Berg til Fagbladet og legger til:

– Vi krever at lønna vår øker med minst 40.000 kroner per år.

Saken fortsetter under bildet

Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

Werner Juvik

Nå vil BSF få med flest mulige lokale fagforeninger til å vedta kravene slik at de står sammen om dem. Deretter skal de i september ha et møte med faggruppen, hvor Berg også er leder. Der vil de komme med en endelig anbefaling til Fagforbundet sentralt.

– Etter det håper vi at også LO vil akseptere kravene våre.

Stor streikevilje

Ut fra dagens nivå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, ligger bussjåførene minst 20 kroner i timen under dette. Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Berg.

– Vi har mye å ta igjen. Det er mange som nå har lyst til å kjempe for å få løftet lønnsnivået skikkelig, sier Berg.

p

Han mener det er stor streikevilje for å få opp lønna i Trøndelag og i resten av landet.

– Når lønnsutviklingen stopper opp slik den har gjort, blir det vanskelig både å rekruttere og å beholde folk.

Må diskutere

Stein Guldrbrandsen, leder for Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, sier at utgangspunktet for Fagforbundet og LO hele tiden har vært at de er enige om at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Aksepten ligger der. Spørsmålet er bare hvordan vi skal gjøre det, og de diskusjonene må vi ta utover høsten, sier Guldbrandsen til Fagbladet og legger til:

– Jeg vet ikke om 40.000 er et riktig tall, men målet er at vi skal være på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Saken fortsetter under bildet.

Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Ingunn Eriksen

Guldbrandsen legger derimot ikke skjul på at det er mange utfordringer foran dem i hovedoppgjøret i 2020.

Realistisk og urealistisk

Etter meklingene i 2018 var Guldbrandsen, som representerte Fagforbundets bussansatte, delvis fornøyd. Han var fornøyd med at de fikk på plass dekning av reise, kost og losji, og han var fornøyd med AFP og slitertillegget.

Når det gjelder økt kjøpekraft for alle, var derimot ikke Guldbrandsen like fornøyd med resultatet for bussansatte.

p

Normallønnssatsene i BBA ble økt med 2.535 kroner (1,30 kroner per time). BBA er en normallønnsavtale, hvor de kun får det generelle tillegget. Det er ikke lokale forhandlinger der for eksempel industriansatte får en del av lønnstilleggene sine etter at de har fått det sentrale tillegget, ifølge Guldbrandsen.

Han mener kravet fra BSF i Trøndelag er urealistisk med frontfaget som tvangsramme.

Frontfaget er modellen som blir brukt ved lønnsforhandlinger i Norge. Den går ut på at det er industrien som først forhandler om lønn. Dette er bedriftene som er avhengig av lønnsomhet i et internasjonalt marked. Deretter kan alle de andre, blant andre offentlig sektor, gjennomføre sine forhandlinger i tråd med industriens lønnsvekst. Det blir ofte omtalt som rammen.

Vi har en klar mindrelønnsutvikling. LO må prioritere at områder med mindrelønnsutvikling, må få kompensert for det i hovedoppgjøret i 2020. Hvis arbeidsgiverne står ved den samme forutsetningen som da vi etablerte bussbransjeavtalen slik at de fortsatt kan rekruttere og beholde folk i bransjen, bør det være et høyst realistisk krav, sier Guldbrandsen.

Uten lønn

BSF har også et annet krav til arbeidsgivere i forbindelse med neste lønnsoppgjør i 2020.

• Full lønn under sykdom og at arbeidsgiver må forskuttere sykelønna i minst et år.

– Mange medlemmer opplever at de blir stående uten lønn i peioder når de blir sykemeldt. Dette skjer ofte på grunn av dårlig kommunikasjon mellom Nav og arbeidsgiver eller hos begge, sier Berg.

– Vi kan ikke akseptere at medlemmene blir stående uten inntekt i perioder. Derfor må dette bli en tariff sak, legger Berg til og understreker at dagens system fungerer for dårlig.

Stein Guldbransen i Fagforbundet sier at det i flere oppgjør tidligere er blitt krevd bedre vilkår for sykelønn, og mener det samme vil bli krevd under neste hovedoppgjør også.

Irriterte på ordning

I tillegg til kravet om høyere lønn og bedre sykelønn, har BSF to tekniske krav:

• De vil at bestemmelsen om at forsinkelser på inntil 10 minutter som er innbakt i timelønna, skal fjernes. Kommer du forsinket fra en rute på inntil 10 minutter i dag, skal du ikke ha kompensasjon for det med mindre det er en regelmessig forsinkelse som går igjen flere ganger.

– Denne bestemmelsen er flere bussansatte irriterte på, sier Ole Roger Berg i BSF.

Foreningen i Trøndelag krever også at:

• De skal få 15 minutter betalt tid per uke for å holde seg oppdatert på all informasjonen arbeidsgiver sender til dem.

– I dag kommer det hele tiden ny informasjon på e-post eller på SMS som vi må holde oss oppdaterte på for å gjøre jobben vår, og dette regner arbeidsgiver med at vi skal gjøre før vi starter på jobb.

p

Ingen kommentar

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, ønsker ikke å ta en diskusjon om tariffoppgjøret i 2020.

– Fram til hovedoppgjøret i 2020 er det fredstid og fredsplikt. Vi kommenterer ikke noe før den tid, sier Stordrange til Fagbladet.

12.07.2019
12:48
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Sissel M. Rasmussen

Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje


Flere saker