JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

En dag nærmere havnestreik

Det vanskeligste i meklingen om ny tariffavtale for havnearbeiderne handler ikke om penger.
Meklingen om ny tariffavtale for havnearbeiderne skal være ferdig til midnatt, hvis ikke må (fra venstre) Tom Rune Nilsen, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, mekler Carl Petter Martinsen og andre nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Samuelsen, belage seg på streik i 21 havner fra lørdag.

Meklingen om ny tariffavtale for havnearbeiderne skal være ferdig til midnatt, hvis ikke må (fra venstre) Tom Rune Nilsen, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, mekler Carl Petter Martinsen og andre nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Samuelsen, belage seg på streik i 21 havner fra lørdag.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I går møttes NHO Logistikk og Transport og Norsk Transportarbeiderforbund opp hos Riksmekleren for å prøve å komme til enighet om ny tariffavtale for de rundt 300 havnearbeiderne i Norge.

Tidlig brudd

Da partene møttes til forhandlinger over to dager torsdag 23. april ble det brudd allerede i 16-tiden den første dagen. Det betyr at lagdommeren fra Gulating lagmannsrett, Carl Petter Martinsen, har en svært vanskelig oppgave når han som mekler skal prøve å skape enighet mellom partene.

Årsaken til bruddet rett etter påske skyldtes at NHO Logistikk og Transport hadde sendt oppsigelse på tariffavtalene for Nor Lines i Tromsø og Norgesmøllen i Skien. Dette var ikke oppsigelser i forbindelse med tariffoppgjøret, men oppsigelser til opphør. NHO LT hevder nemlig at det ikke foreligger grunnlag for å ha en tariffavtale med NTF i disse to havnene siden de er privateide.

Prinsippsak

Transportarbeiderforbundet viste til at ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett losse- og lastearbeid, ikke skiller mellom hvem som eier havna, men hvem som bruker kan bruke den. NTF mener at dersom havna i utgangspunktet er "åpen for alle", gjelder ILO-konvensjonen. Det var dette prinsippet partene ikke ble enige om i forhandlinger, og det er dette prinsippet om hvilket omfang tariffavtalen skal ha NTF krever å få en avklaring på før man reelt sett kan begynne å mekle.

– NHO prøver å skille ut disse havnene for at havnearbeiderne ikke skal ha rett til å jobbe på privat havner. Det kan vi selvsagt ikke godta, sa forhandlingsleder for NTF, Terje Samuelsen da forhandlingene brøt sammen.

Skylder på hverandre

Hvor langt partene er kommet i dette spørsmålet vet bare mekler og partene selv, for enn så lenge er det ikke kommet noen uttalelser om hvordan det går meklingen i havneoppgjøret. Partene har nemlig heller ikke klart å bli enige om hvem av dem som bragte omfangsspørsmålet inn i tariff-forhandlingene. NHO LT skylder på NTF, og vice versa.

Tom Rune Nilsen, administrerende direktør i NHO LT, sa det slik 23. april:

– Vi var innstilt på å bruke de to døgnene som var satt av til forhandlinger på å bli enige med havnearbeiderne, men plutselig kom det inn en sak om en uenighetssak i Tromsø, som ligger langt utenfor tarifforhandlingenes ramme. NTF ville at denne saken skulle løses før forhandlingene kunne fortsette. NHO Logistikk og Transport måtte meddele at en slik sak må løses utenom tariff-forhandlingene, sa han.

Terje Samuelsen sitt syn er det stikk motsatte.

– Her bringer NHO inn omfangsspørsmålet i tariffoppgjøret, og det er uakseptabelt for oss, sa Samuelsen til Transportarbeideren så sent som i går.

Arbeidsretten

En arbeidsrettssak på omfanget av tariffavtalene for havnearbeiderne er på trappene, men det er ikke klart når den rettssaken blir. Dermed er det opp til partene enten å finne en permanent løsning i løpet av meklingens siste dag. Eventuelt å komme opp med en midlertidig avtale fram til arbeidsretten har sagt sitt.

Skjer ikke det vil 21 havner bli tatt ut i streik fra i morgen. Det er så godt som samtlige havner der NTF har tariffavtale.

– Det er ingen vits med seigpining, og vi ser ingen grunn til å spare på kruttet. Det står om eksistensgrunnlaget for havnearbeiderne og deres tariffavtaler, og da må vi ta i bruk de maktmidlene vi har, understreker Terje Samuelsen i NTF.

Les også

Stopper havnene fra lørdag (6. mai 2014)

Brudd i havnene (23. april 2014)

Annonse
Annonse

Les også

Stopper havnene fra lørdag (6. mai 2014)

Brudd i havnene (23. april 2014)