JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full skjæring om arbeidstid i skolen

Partene klarer ikke å bli enige om ny arbeidstidsavtale i skolen. Nå kan det bli tema i tariffoppgjøret.
DERFOR BLIR DET BRUDD: KS ønsker å flytte lærernes arbeidstid fra sentrale forhandlinger til drøftinger på den enkelte skole og flytte arbeidstida slik at lærerne får mer tid på skolen når elevene ikke er der, forklarer leder i Skolenes Landsforbund, Anne Finborud.

DERFOR BLIR DET BRUDD: KS ønsker å flytte lærernes arbeidstid fra sentrale forhandlinger til drøftinger på den enkelte skole og flytte arbeidstida slik at lærerne får mer tid på skolen når elevene ikke er der, forklarer leder i Skolenes Landsforbund, Anne Finborud.

Ole Palmstrøm

torgny@lomedia.no

Fredag går fristen ut for lærerorganisasjonene og KS til å bli enige om en ny arbeidstidsavtale. To dager før fristen går ut synes et forhandlingsbrudd uunngåelig. Denne avtalen er en sentral særavtale og vil ventelig bli en del av vårens hovedtariffoppgjør. Da har lærerne streikerett.

– Det er to årsaker til at vi eventuelt bryter, sier leder i Skolenes Landsforbund, Anne Finborud.

– For det første ønsker KS å flytte lærernes arbeidstid fra sentrale forhandlinger til drøftinger på den enkelte skole. For det andre vil KS flytte arbeidstida slik at lærerne får mer tid på skolen når elevene ikke er der, forklarer Finborud.

I disse forhandlingene er hun forhandlingsleder for LO Kommune. De andre LO-forbundene som er med, er Musikernes Fellesorganisasjon, FO og Fagforbundet. De øvrige arbeidstakerorganisasjonene er Unio, med Utdanningsforbundet og Akademikerne med Lektorlaget.

Les også: Lærerne truer med streik

Maktdemonstrasjon

– Alle arbeidstakerorganisasjonene står sammen i denne saken, sier SL-lederen.

– Jeg oppfatter dette som en maktdemonstrasjon fra KS’ side, og en kraftig svekkelse av trepartssamarbeidet i skoleverket. Det vil også svekke forhandlingssystemet vårt.

– Men er det ikke bedre at en kan bestemme arbeidstiden lokalt på hver enkelt skole?

– Når det blir drøftingsrett på den enkelte skole, innebærer det at den enkelte rektor får muligheten for diktat. Det er ikke bra. Det river bort grunnlaget for demokrati på arbeidsplassen og betyr detaljstyring og et håpløst tilbakeskritt.

Finborud viser til at det er vanskelig å få rekruttert nok lærere. Det største gode er den arbeidsfrie perioden på sommeren. KS ønsker at lærerne skal bruke større deler av denne tida til forberedelser og etterutdanning.

– Dette er en tidstyv fra elevene. Dette betyr at lærerne vil få mindre tid til undervisning. KS vet ikke hva det er som rører seg i skolen, avslutter Finborud.

Egentlig enige

Direktør for arbeidsliv i KS, Per Kristian Sundnes mener at det ikke er så stor forskjell i virkelighetsbeskrivelsen mellom partene.

– Vi er enige om diagnosen, men uenige i virkelighetsbeskrivelsen, sier Sundnes. Han mener at det er urimelig med den samme arbeidstidsavtalen for alle lærere over hele landet.

– Det bør være mulig for den enkelte skole å tilpasse seg etter hvilke elever og hvilke lærere det er på skolen. Problemet er hva som skjer hvis partene på en skole ikke er enige. I dag er det en tvisteløsningsordning som i praksis gir lærerne vetorett. Vi har foreslått at dette skal overføres til rektor, sier Sundnes som innrømmer at de var klar over at dette forslaget kom til å møte motstand.

Det neste – og siste – forhandlingsmøtet er fredag 24. januar, men hverken Finborud eller Sundnes tror at de kommer til å bli enige der.

Annonse
Annonse