JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grossistoppgjøret til mekling

Uenighet om hva som bør gjøres med problematikken rundt gratispassasjerer i grossistbransjen har sendt 3700 ansatte et skritt nærmere streik.
I 2004 var det streik i grossistbransjen, der blant annet Asko i Drammen (bildet) ble tatt ut. Tirsdag kveld ble det brudd i forhandlingene mellom Transportarbeiderforbundet og Virke, noe som kan føre til en ny streik om meklingen i midten av mai ikke fører fram.

I 2004 var det streik i grossistbransjen, der blant annet Asko i Drammen (bildet) ble tatt ut. Tirsdag kveld ble det brudd i forhandlingene mellom Transportarbeiderforbundet og Virke, noe som kan føre til en ny streik om meklingen i midten av mai ikke fører fram.

Vegard Holm

res@lomedia.no

Heller ikke i grossistsektoren klarte Transportarbeiderforbundet å komme til enighet i årets tariff-forhandlinger. Dermed blir det mekling mellom NTF og Virke for å få på plass en ny tariffavtale for ansatte på lager, i varedistribusjon og transport i blant dagligvaresektoren, frukt- og grøntsektoren, fiskedistribusjon, landbrukssamvirket, stål- og jernvaresektoren, hvit- og brunvaresektoren og elektronikksektoren. Totalt har NTF 3700 organiserte i disse Virke-bedriftene, der matvaregrossister som Asko og Ica er blant de største.

Gratispassasjerer

Bjørn Anders Jonassen, forbundssekretær og forhandlingsleder for Norsk Transportarbeiderforbund er likevel ikke like pessimistisk før mekling som man for eksempel er i havneoppgjøret.

– Vi følte at arbeidsgiverne var på glid, og har stått på som bare det for å finne en løsning, men vi klarte ikke å bli enige om hvordan vi skal få bukt med gratispassasjerproblematikken i bransjen, forteller Jonassen til Transportarbeideren tirsdag kveld.

Mandatet forhandlingsutvalget til NTF fikk fra bransjekonferansen for grossist, var nemlig å synliggjøre forskjellen mellom organiserte og uorganiserte.

– Slik det er nå, så tjener de uorganiserte bedre enn de organiserte siden de ikke trekkes fagforeningskontingent. Likevel har de de samme vilkårene som de som er organisert, forklarer han.

Likevel er det ikke mer penger til de organiserte de har ønsket.

– Vi må ha tiltak for å øke organisasjonsgraden. Et av forslagene vi jobbet med var å gi organiserte fortrinnsrett til arbeid på helligdager, men arbeidsgiverne var like sta som oss. Dermed gikk et enstemmig forhandlingsutvalg til brudd, bekrefter Jonassen.

Bakoversveis

Penger ble nemlig ikke diskutert.

– Vi fikk forståelse av at de ikke var interessert å gi noe mer enn frontfaget, men vi kom aldri så langt som å diskutere det, siden vi ville ha på plass en gratispassasjerordning først, sier han.

Det gjorde heller ikke forhandlingene enklere at Virke sine motkrav var svært tøffe.

– Det kravdokumentet fikk vi bakoversveis av. Blant annet ville de fjerne lønnsgarantien der vi har fått regulert lønna opp til 90 prosent av snittlønna i varehandelen i februar hvert år. Den lønnsgarantien ble innført i 2010, men nå er den visst for dyr for arbeidsgiverne, sukker Jonassen oppgitt.

Optimist

Tidligste meklingsfrist er ifølge forbundssekretæren 15. mai, men det er foreløpig uklart om en mekling kan skje da.

– Det er kø hos meklingsmannen, og vi må se litt i våre egne rekker også. Vi skal mekle i både havn og spedisjon, og skrekkscenariet er å få streik i alle tre samtidig. Da blir det tvungen lønnsnemnd etter to timer, ler han.

Det både tror og håper han at man slipper i grossistbransjen.

– Vi er optimister med tanke på å finne løsning i mekling, men vi kommer ikke til å fire på kravet i forbindelse med gratispassasjerene. Det verken kan, vil eller skal vi gjøre. Målet er lik lønn for likt arbeid. Får vi ikke det, tar vi kampen. Og den kampen er vi veldig klare for å ta, avslutter Bjørn Anders Jonassen.

Arbeidsgiverne var like sta som oss.

Bjørn Anders Jonassen, NTF

Annonse
Annonse