JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnestreik avverget

Det blir ingen havnestreik etter at partene kom til enighet 12 timer på overtid.
Forhandlingsleder i NTF, Terje Samuelsen blir overrasket dersom det blir nei til meklingsresultatet i uravstemningen. - Vi har fått gjennomslag for både HMS- og kompetanse-kravene våre, sier han fornøyd.

Forhandlingsleder i NTF, Terje Samuelsen blir overrasket dersom det blir nei til meklingsresultatet i uravstemningen. - Vi har fått gjennomslag for både HMS- og kompetanse-kravene våre, sier han fornøyd.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Et halvt døgn på overtid kunne slitne, men fornøyde forhandlere konstatere at ikke blir streik i 21 havner fra i dag. Mekler Carl Petter Martinsen innrømmer at forhandlingene var krevende.

– Partene har vært konstruktive, men samtidig har det vært temperatur i forhandlingene, sier han.

Prinsipper

Det skyldtes at det ikke først og fremst var uenighet om de kravene som var stilt, men mer prinsipielle spørsmål rundt omfang. NHO Logistikk og Transport hadde nemlig sagt opp tariffavtalene for to havner. Ikke fordi det skulle forhandles om nye tariffavtaler for de to havnene i Skien og Tromsø, men fordi arbeidsgiversiden mente at tariffavtalene ikke ville gjelde ved de to havnene siden de var private. Transportarbeiderforbundet (NTF) mente havnene skulle omfattes fordi havnene er åpne for offentligheten.

Etter det Transportarbeideren erfarer ble det enighet på dette punktet sent i går kveld. Dagens omfangsbestemmelse blir videreført også for de to havnene. For Skien gjelder det fram til 1. september i år, mens i Tromsø fram til en dom arbeidsretten om fortrinnsretten også skal gjelde i privateide havner som de to nevnte.

– Det var her hovedproblemet lå, bekrefter Terje Nilsen, NTFs forhandlingsleder.

Fornøyd

Han er veldig fornøyd med at partene kom til enighet.

– Bransjekonferansen sa at hovedkravene var på HMS og kompetanse, og der har vi fått fullt gjennomslag. Jeg er spesielt fornøyd med at vi fikk på plass et samarbeid der vi skal se på fagarbeiderutdanning der målet er å få en ekstra modul for havnearbeidere i logistikkfaget, sier han.

Samuelsen forteller at det nå skal etableres kompetanseplaner i bedriftene som skal gjennomgås med jevne mellomrom. Det mener han vil bidra til å sikre losse- og lastearbeiderne ei god utdanning som gir både ei formell og reell heving av statusen for yrket.

– Dette vil også bidra til å videreutvikle og styrke sjøtransporten, sier han.

Risavika

Lønnstillegget ble aldri noe stort diskusjonstema i meklingen, da havnearbeiderne prioriterte handre krav. Dermed havnet lønnsøkningene som for frontfaget med en økning i timelønnapå 0,75 kroner fra 1. april. Det var også knyttet spenning til om det ville komme noen løsning på Risavika-konflikten under meklingen. Det skjedde ikke.

– Risavika-konflikten fortsetter som før med boikott i Risavika og sympatistreiker i Tromsø og Mosjøen, bekrefter Samuelsen.

Meklingsresultatet sendes nå ut til uravstemning med frist 6. juni kl 12.00. Terje Samuelsen er trygg på at havnearbeiderne vil stemme ja.

– I og med at HMS og kompetanse var våre viktigste krav, vil det overraske meg veldig om det blir nei i uravstemningen, sier Terje Samuelsen.

Les også

Det mekles fortsatt (10. mai 2014)

En dag nærmere havnestreik (9. mai 2014)

Stopper havnene fra lørdag (6. mai 2014)

Brudd i havnene (23. april 2014)

Annonse
Annonse

Les også

Det mekles fortsatt (10. mai 2014)

En dag nærmere havnestreik (9. mai 2014)

Stopper havnene fra lørdag (6. mai 2014)

Brudd i havnene (23. april 2014)