JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krevende kontrakrav

Transportarbeiderforbundet er forberedt på tøffe forhandlinger om ny tariffavtale for havnearbeiderne. Det tøffeste blir ikke å få igjennom egne krav.
I morgen starter det som kan bli svært tøffe forhandlinger om ny tariff for havnearbeiderne i Norge.

I morgen starter det som kan bli svært tøffe forhandlinger om ny tariff for havnearbeiderne i Norge.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det sier andre nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Samuelsen til Transportarbeideren. I morgen klokken 10 møtes partene for å forsøke å forhandle seg fram til en ny tariffavtale for de neste to årene. Målet er å bli ferdig innen midnatt natt til fredag.

Angriper fortrinnsretten

– Vi er forberedt på å bruke den tiden som er nødvendig, sier Samuelsen.

NTF har denne gangen kommet med få krav, stort sett på områdene helse, miljø og sikkerhet i tillegg økning på minstelønna og et generelt tillegg på alle satser.

– Det er få men viktige krav for oss, påpeker han.

Derimot kan kravene fra arbeidsgiversiden, NHO Logistikk og Transport, bli de det kan bli vanskeligst å bli enige om.

– Motkravene er krevende, og utfordringen er at de berører fortrinnsretten registrerte havnearbeidere har til losse- og lastearbeid. Vi tolker enkelte av motkravene deres som et angrep på fortrinnsretten, sier nestlederen.

Den retten er hjemlet i ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte på 70-tallet.

Risavika

Som om ikke forhandlingene blir tøffe nok, så står forbundet midt i en langvarig konflikt med NHO Logistikk og Transport om tariffavtale ved havneterminalen ved Risavika. Da kravene ble overlevert før påske, var det enighet mellom partene om å prøve å holde de to tingene fra hverandre. Samuelsen er ikke helt overbevist om at det lar seg gjøre, selv om det har vært uformell kontakt mellom partene angående Risavika.

– De merker nok at noe skjer i forhold til både boikotten her hjemme, mens det nok er litt tidlig i forhold til de internasjonale sympatiaksjonene, sier han.

Det er nemlig bare to dager siden Sverige og Finland innledet sine sympatiaksjoner som går ut på at båter som har vært eller skal til Risavika, ikke blir lastet eller losset i de to landene. I Holland starter aksjoner mot skip i dag, og også i Tyskland er i gang.

– Danmark er nok to uker unna, og vi venter også på respons fra Belgia, forteller han.

En boikottaksjon mot Holship er også iverksatt fra 17. april, men terminalen i Drammen har ikke mottatt noen skip ennå. Så fort det skjer, vil forbundet aksjonere.

– Vi får beskjed om når det er skip på vei dit, men de har bare to til fire skip inne hver måned i gjennomsnitt, sier Terje Samuelsen i NTF.

I tillegg til havnetariffen (inkludert Sør- og Nord-Norge-avtalen) skal det parallelt også forhandles ny speditør- og Schenker-avtale.

Vi tolker enkelte av motkravene deres som et angrep på fortrinnsretten.

Terje Samuelsen, NTF

Annonse
Annonse