JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-nestleder Solbakken opprørt over NHO

Tariffinformasjonen fra NHO Logistikk og transport er en ren oppfordring til streikebryteri på havnene, mener LOs 1. nestleder, Tor-Arne Solbakken.
LO-nestleder Tor-Arne Solbakken er opprørt over at NHO mener det er fritt fram å bruke andre ansatte eller innleide til lossing og lasting dersom det blir streik i havnene.

LO-nestleder Tor-Arne Solbakken er opprørt over at NHO mener det er fritt fram å bruke andre ansatte eller innleide til lossing og lasting dersom det blir streik i havnene.

Jan-Erik Østlie

stig@lomedia.no

Han sikter til informasjon datert 5. mai som er sendt ut til medlemsbedriftene i forbindelse med meklingen mellom NHO LT og Norsk Transportarbeiderforbund om Havneoverenskomsten. Der heter det at losse- og lastearbeiderne ikke er ansatt hos den enkelte havnebruker, men i et losse- og lastekontor/administrasjonsorgan. NHO LT skriver at det ved streik blant losse- og lastearbeiderne ikke er bedriftens egne ansatte som er i streik. «Losse- og lastekontoret/administrasjonsorganet er å anse som en underleverandør av losse- og lastetjenester», hevder NHO, som legger til at man har adgang til å utføre arbeid for å avverge sin egen bedrifts ulemper, (men ikke adgang til å uføre arbeid for å hjelpe den streikerammede bedriften). Følgende er understreket fra NHO LT til medlemsbedriftene: «NHO har vurdert om en fremgangsmåte der bedriftenes egne ansatte utfører losse- og lastearbeid er å anse som streikebryteri. NHOs konklusjon er at en slik fremgangsmåte ikke er å anse som streikebryteri etter gjeldende rett».

Last ned dokumentet

Opprørt

LOs nestleder Tor-Arne Solbakken er opprørt over at NHO, i sin juridiske tolkning, mener at det er fritt fram for havnebrukerne å benytte egne ansatte eller innleide ansatte, dersom losse- og lastearbeiderne går til streik. Transportarbeiderforbundets plassfratredelse gjelder fra og med arbeidstidens begynnelse lørdag 10. mai. NHO LT har også hevdet at LO ikke har protestert mot NHOs syn som har blitt praktisert under sympatistreik i Tromsø siden desember 2013.

Solbakken mener det er direkte frekt at NHO prøver å ta LO til inntekt for sitt syn:

– Dette er regelrett feil. Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har skriftlig bedt NHO Logistikk og transport om å sette en stopper for streikebryteriet i Tromsø, sier Solbakken.

– Helt nytt

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, mener betraktningen fra NHO om at losse- og lastekontoret er en «underleverandør» er en helt ny måte å se dette på.

– Det er helt uakseptabelt og betyr i realiteten at vi ikke har streikerett.

– Hva kan NTF gjøre med dette?

– Vi har i første omgang bedt om et møte. Hvis ikke det fører fram, vil vi gå til arbeidsretten, for å prøve streikebryter-begrepet rettslig.

– Og du tror dere vil vinne fram den veien?

– Ja, det må vi tro på.

– Men det må skje fort?

– Ja, vi må i så fall få LO til å ta opp dette svært raskt.

– For det blir vel ikke lett å stoppe det massive streikebryteriet NHO eventuelt kan iverksette i 21 havner?

– Nei, det blir vanskelig, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

Også Tor-Arne Solbakken mer enn antyder overfor LO-Aktuelt/FriFagbevegelse at saken kan havne i Arbeidsretten, da han ikke ser særlig optimistisk på mulighetene for at LO og NHO skulle bli enige i denne saken.

Tidligere artikler:

Kan stoppe 21 havner (06.05.2014)

Uløselig mekling? (kronikk 06.05.2014)

Brudd for havnene (23.04.2014)

Krevende kontrakrav (22.04.2014)

Annonse
Annonse

Tidligere artikler:

Kan stoppe 21 havner (06.05.2014)

Uløselig mekling? (kronikk 06.05.2014)

Brudd for havnene (23.04.2014)

Krevende kontrakrav (22.04.2014)