JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Streiker for fleksibel jobb

Det viktigste vi streiker for er fleksibiliteten, sier lærerne ved Bærum kulturskole som har vært i streik siden juni.
STØTTE: Tre av de seks lærerne ved Bærum kulturskole møttes i Oslo igår til peptalk med sentrale MFO. Fra venstre Petter Dillevig, Asle Gullien, Bjørn Husom og MFO-leder Hans Ole Rian.

STØTTE: Tre av de seks lærerne ved Bærum kulturskole møttes i Oslo igår til peptalk med sentrale MFO. Fra venstre Petter Dillevig, Asle Gullien, Bjørn Husom og MFO-leder Hans Ole Rian.

Mona Askerød

mona@musikkultur.no

For noen få har det allerede vært streik i to måneder. Ved Bærum kulturskole har seks lærere vært i streik siden 11.juni. Nå er de glade for at MFO har tatt ut åtte flere av kollegene ved neste streikeuttak. Mens arbeidsgivernes organisasjon satt i styremøte tirsdag, møttes tre av kulturskolelærerne i Oslo for en liten pep-talk med sentrale MFO. For det er ikke bare fryd og gammen å være først ute i streiken.

– Vi kjemper jo mot KS, ikke mot egen arbeidsgiver. Men det er dem vi har med å gjøre i hverdagen. Vi hadde ønsket at de viste en smule fleksibilitet og ikke tolket regelverket strengest mulig. For oss er symboleffekten i streiken det viktige, ikke å ramme arbeidsgiver og elever, sier Petter Dillevig. Han er tillitsvalgt og streikeleder ved Bærum kulturskole, og den som tar de vanskelige diskusjonene med ledelsen når det trengs. For eksempel når diskusjonen oppstår om arbeidsgiver kan nekte de som streiker å bruke skolens laptop, eller kan ta fra dem nøkkelen til skolens øvingslokaler.

De tre understreker at de opplever støtte til streiken – til og med i deres politisk blå Bærum. På stand kan mange av foreldrene se en annen vei og gå raskt forbi, men da epostene ble sendt ut til foreldrene med beskjed om at de gikk ut i streik og hvorfor, fikk de en rekke støtteerklæringer tilbake.

Vet ikke hva de snakker om

Streiken i skolene og streiken i kulturskolene er på samme grunnlag: De streiker for å fortsette å ha fleksibel arbeidstid for å kunne gjøre jobben når elevene er der, eller når det er fysisk mulig å bruke egnede lokaler. Det siste er spesielt viktig for kulturskolelærerne, som både skal øve, undervise og skape og administrere forestillinger.

– Det viktigste vi streiker for er fleksibiliteten i jobben. Uten den går det ikke an å drive kulturskole, sier de tre.

– Det er enda mer urealistisk for oss enn for andre lærere at det skal gå an å være tilstede i skoletida og ha tilstrekkelig med plass og rom, sier Asle Gullien

På spørsmål om det er vanskelig å få til samarbeid mellom lærerne i kulturskolen svarer de tre benektende.

– Samarbeidet kommer naturlig når vi jobber med fellesprosjekter. Det fungerer når vi har et felles mål å samarbeide mot, sier Dillevig.

– Lurer på hvordan noen av de som jobber i KS ville løst det hvis de skulle delt pult og PC med tre andre som jobber samtidig. De vet ikke hva de snakker om, sier Bjørn Husom og rister på hodet.

De er veldig skeptiske til at skolen skal kunne legge mer bunden arbeidstid på lærerne. For kulturskolelærerne er det spesielt vanskelig, ettersom mange kombinerer kulturskolejobb med jobb som utøvende musiker.

– Allerede er det blitt såpass høye krav til frammøte på bestemte tider at vi har mistet alle orkestermusikerne som jobba i kulturskolen. Hvis det blir enda mer av slikt, mister vi vel frilanserne også. Det er alvorlig, for det å ha utøvende musikere som lærere er en ressurs for både elevene og kollegene, sier Gullien.

For oss er symboleffekten i streiken det viktige, ikke å ramme arbeidsgiver og elever.

Petter Dillevig

Annonse
Annonse