Første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen, mener streikerett ved forhandlingsbrudd ville styrket forhandlingsinstituttet.
Roy Ervin Solstad
Vil ha streikerett ved forhandlingsbrudd
Transportarbeideforbundet forventer utfordrende tariffoppgjør i vår.
res@lomedia.no
- Jeg tror det er fullt mulig å få konflikt på alle tariffområdene våre, sier første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen, uten å ville avsløre på hvilken av dem sjansen er størst for streik.
Provokasjon
Derimot er han helt klar på at han gjerne skulle kunnet tatt ut medlemmene i streik direkte dersom det blir brudd i forhandlingene med arbeidsgiversiden.
- Poenget må være å finne løsninger gjennom forhandlinger, ikke via mekling. For klarer vi ikke å overbevise arbeidsgiverne om at vi må få gjennomslag for våre krav, klarer vi neppe å overbevise mekleren heller, sier Johnsen.
Han understreker at målet er å styrke forhandlingsinstituttet.
- Jeg mener det er en provokasjon fra arbeidsgiverne om de kommer slengende med en ekstra 50-øre i mekling. Derfor må også arbeidsgiverne lære seg å strekke seg i forhandlinger, og ikke komme med mye mer i mekling enn de var villige til å gi i forhandlinger. Så kan heller mekleren kunne innkalle partene til mekling etter at en streik har pågått i to uker. Målet må uansett være å finne løsninger uten å komme i konflikt, fastholder han.
Spent på havneforhandlingene
Denne uka har Transportarbeiderforbundet samlet medlemmer og tillitsvalgte fra alle bransjer til bransjekonferanse der tariffkrav er blitt spikret. Lars M. Johnsen vil ikke gå direkte inn på noen av kravene før de er blitt oversendt motparten, men letter likevel litt på sløret.
- På noen områder er det de tekniske kravene som er viktigst, mens det i lavtlønnsgruppene er det enighet om at det trengs et økonomisk løft, sier han.
Et område han er spent på er havnesektoren. Der er det allerede konflikter mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden både i Risavika og ved Oslo havn, samt at havnene i Mosjøen og Tromsø er tatt ut i sympatistreik i kampen for tariffavtale i Risavika. Likevel er det helt utenkelig å utsette havneforhandlingene til man har løst de andre konfliktene.
- Da er jeg stygt redd for at vi aldri hadde fått noen ny tariffavtale, smiler nestlederen.
Selv om arbeidsgiversiden både i Risavika og ved Oslo havn har uttalt seg kritisk til havnearbeidernes fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, tror han ikke det kommer noe angrep på fortrinnsretten under tariff-forhandlingene.
- Motparten har sagt at de ikke vil gjøre noe med omfangsbestemmelsene, så da får vi tro dem på det. De har tydeligvis valgt rettsveien i stedet når det gjelder fortrinnsretten, påpeker han.
Statusheving
Ifølge Johnsen er et av de tydeligste signalene fra bransjekonferansen at medlemmene ønsker en statusheving av yrkene sine.
- I flere og flere av våre yrker er det krav og ønsker om kompetanseheving. Både når det gjelder grunn-, etter- og videreutdanning, samt fagbrev. Det vil heve statusen i yrkene våre, sier han.
Om man klarer å unngå konflikter, tør han ikke spå. Ikke minst fordi han mener mye er opp til arbeidsgiverne.
- Bransjene vet veldig godt hvor de vanskelige sakene ligger, men jeg bedømmer kravene som realistiske. Uansett kan ikke arbeidsgiverne avvise de samme kravene år etter år etter år. Før eller siden må de komme oss i møte, men det blir et utfordrende tariffoppgjør, avslutter Lars M. Johnsen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.
De første forhandlingene starter med Spekter 7. april, mens forhandlingene med miljøbedriftene er de siste med forhandlingsstart 19. mai.
res@lomedia.no
Tidligere transportstreiker
Spedisjon: 2010 og 1994
Grossist: 2004 og 2002
Samordna oppgjør: 2000
Avis, buss og gods: 1998
Arbeidsgiverne må lære seg å strekke seg i forhandlinger, og ikke komme med mye mer i mekling enn de var villige til å gi i forhandlinger.
Lars M. Johnsen, første nestleder i NTF
Tidligere transportstreiker
Spedisjon: 2010 og 1994
Grossist: 2004 og 2002
Samordna oppgjør: 2000
Avis, buss og gods: 1998
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin