JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Til kamp mot telefonsalg

1,8 millioner har reservert seg for telefonsalg. Likevel blir mange plaget av selgere.

For et år siden ble de innført nye og strengere regler som skulle gjøre reservasjonsordningen bedre. Men selv om ferske tall fra Forbrukerombudet faktisk viser en nedgang i uønsket telefonsalg blir fortsatt folk som har reservert seg oppringt av selgere.

Nå skal SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) undersøke om reglene fungerer som de skal.

– Dette er bra, og jeg tror dette betyr de lovtiltakene som ble gjort i fjor nå begynner å virke. Likevel er det mange som ser uønsket telefonsalg som et problem, og jeg har derfor bedt SIFO om å se på dette området, sier statsråd Audun Lysbakken.

Arbeidet med å evaluere ordningen starter i år, og Lysbakken vil følge utviklingen tett.

– Jeg ønsker at den positive utviklingen vi nå ser fortsetter. Jeg vil oppfordre folk til å registrere sine telefonnumre i Reservasjonsregisteret. På denne måten blir reservasjonene mer treffsikre. Samtidig må næringsdrivende påse at de har gode rutiner og ikke ringer personer som har reservert seg, slår han fast.

Det er mulig å registrere både telefonnummer og adresser i tillegg til fødselsdato. I fjor ble det også innført et krav om at forbrukeren ikke skal bli forpliktet av et tilbud før det er akseptert skriftlig.

Reservasjonen gjøres via Brønnøysundregistrene. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse