JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pilotene mener de har blitt lurt av SAS-ledelsen: – Vi ble brukt i et skittent spill, sier Norsk Flygerforbund

Aleksander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund, er rasende etter at SAS nå søker konkursbeskyttelse i USA.
– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

Jan-Erik Østlie

nina.hanssen@lomedia.no

– Vi gikk inn i forhandlinger for å gjøre SAS konkurransedyktig, men merket at målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundslederen.

Da bruddet i meklingen mellom SAS og deres piloter kom mandag gikk 900 piloter ut i streik. Mange av dem er organisert i LO-forbundet som Aleksander Wasland leder. Tirsdag ble det kjent at flyselskapet søker konkursbeskyttelse i USA – gjennom en såkalt Chapter 11-begjæring.

Wasland mener at ledelsen skjøv pilotene foran seg for å søke konkursbeskyttelse. 

Vi ble lurt

Han forteller at mange ansatte i SAS, men også kunder er i dag svært lei seg. Lederen i Norsk Flygerforbund innkalte derfor til et medlemsmøte samme dag for å gjennomgå prosessen.

– Vi har hele tiden vært på tilbudssiden og har ønsket reelle forhandlinger. Vi ble rett og slett lurt, sier han.

Wasland reagerer på at ledelsen har skyldt på at det er pilotene som har ført til at SAS har bedt om konkursbeskyttelse.

– Vi reagerer på den aggressive holdningen, og det viser at ledelsen ikke tar de ansatte på alvor. Vi mener det er dårlig ledelse som har skadet samarbeidskulturen i SAS, sier han. Og presiserer at pilotene aldri har vært negativ til konkursbegjæring, men at han er skuffet over at ikke ledelsen fortalte fagforbundene om at dette var deres agenda.

Mye lest: Raser etter avsløringen om at syke Ikea-ansatte tvinges på jobb

Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff, sier at søknaden om konkursbeskyttelse kommer uavhengig av streiken. Han er likevel klar på at streiken rammer selskapet hardt.

– Streiken er det siste dette selskapet trenger nå, og jeg vil oppfordre SAS-pilotene til å avslutte streiken umiddelbart, sier han.

SAS-sjefen avviste anklagene om at ledelsen har lurt pilotene under forhandlingene.

– Det er absolutt ikke sant. Vi har vært åpne og transparente, sa van der Werff på en pressekonferanse i Stockholm.

Konflikten

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter. Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye arbeidsplassene.

Solidaritet fra andre

Aleksander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund, sier at pilotene har fått støtte både fra andre LO-forbund, men også fra SAS-kunder siden streiken ble satt i gang.

– Det er sterkt når vi får masse sympati fra passasjerer i en tid der streiken kanskje ruinerer folks ferieplaner. Folk forstår at dette handler om en kamp om et anstendig arbeidsliv, sier han.

Også Roger Klokset, leder for SAS-pilotene, mener ledelsen har trenert og strukket forhandlingene helt fra november 2021 og til dagen før søknaden, uten noensinne å ha intensjon om å ville inngå en avtale med pilotene.

Også han sier at pilotene er lurt og at de nå forstår hvorfor målet med en løsning hele tiden flyttet seg, og hvorfor det var umulig å inngå en avtale.

Det er nå «make it or break it» for SAS, understreker forbundslederen for pilotene, som tidligere har uttalt at:

«SAS driver hærverk på den nordiske modellen. Han mener SAS bryter fundamentalt med den skandinaviske modellen.»

LO-forbund støtter SAS-pilotene

– Det er uhørt at SAS tar inn piloter fra bemanningsselskaper istedenfor å gi sine egne oppsagte piloter jobben tilbake, sier NTL-leder Kjersti Barsok.

Annonse
Annonse