JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Regnværet den siste mandagen i mai stoppet ikke renovasjonssjåfør Glenn Rinden (til venstre) og vikaren Gintautas Vaitkevicius fra å tømme søppelkasser i Kristiansand.

Regnværet den siste mandagen i mai stoppet ikke renovasjonssjåfør Glenn Rinden (til venstre) og vikaren Gintautas Vaitkevicius fra å tømme søppelkasser i Kristiansand.

Roy Ervin Solstad

– Hvis du fryser i denne jobben på vinteren, så jobber du rett og slett ikke hardt nok

Å kjøre søppelbil er ikke noe for b-mennesker, men Glenn Rinden har aldri hatt problemer med å komme seg opp om morgenen.
2018072023141420180720231411

res@lomedia.no

Regnet øser ned med en slik kraft at man skulle tro guden de fleste tror på nede på Sørlandet har fått dårlig samvittighet fordi han har glemt å vaske landsdelen på en måned. På trang vei i et boligfelt litt utenfor Vågsbygd i Kristiansand kommer søppelbilen til Glenn Rinden kjørende.

At noen i det hele tatt kan finne på å kjøre noe større enn en varebil på disse veiene, virker naturstridig. Både trær og ikke minst steingjerder står så tett på veibanen at man ikke kan bli annet enn imponert når den digre søppelbilen kommer rundt en sving.

30-åringen med det frodige hipster-skjegget ruller ned vinduet:

– Det er enda verre på vinteren, sier han med et smil som burde skremt bort de fleste skyene på himmelen.

Bytter på å kjøre

Glenn unnskylder rotet og at bilen er blitt møkkete, til tross for at han vasket den ekstra grundig før intervjuet.

– Men så kom dette regnværet, sier han og rister på hodet.

Et tørt hode, i motsetning til hodet til vikar Gintautas Vaitkevicius som står ute bakpå søppelbilen. På bilen til Glenn er de alltid to, og til vanlig har begge sertifikat for å kjøre søppelbilen, men i dag er det en vikar uten sertifikat som er med. Dermed blir det mer «innetid» for Glenn enn når de er to som kan kjøre. Akkurat i dagens regnvær gjør det ikke noe for Glenn, selv om han liker å være ute i all slags vær.

– Det er jo noe av de jeg liker best med jobben. At jeg både kan være ute og bruke kroppen og inne i bilen og kjøre. Det gir variasjon, skryter han.

Han er nemlig ikke med på at det er bedre å bare være sjåfør.

– Vi pleier å bytte etter hver hundrede søppelbøtte vi tømmer, forklarer han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Restavfallet leveres på forbrenningsanlegget til Returkraft AS utenfor Kristiansand.

Restavfallet leveres på forbrenningsanlegget til Returkraft AS utenfor Kristiansand.

Roy Ervin Solstad

Sliter på skuldre og armer

Glenn Rinden kjører nemlig søppelbil som henter husholdningsavfall i Kristiansand. Det betyr at den store søppelbilen må manøvreres inn i de trangeste sørlandsgatene, men Glenn Rinden klager ikke på veibredden.

På vinteren er det langt verre, særlig når det har kommet mye snø. Da blir det både brøytekanter som tar enda mer av veibredden – og ikke minst så er det langt tyngre å få dratt søppelkassene bort til bilen for å få dem tømt.

– På sånne dager merker vi det i armer og skuldre, forteller han.

At det verste med vinteren skulle være kulda, bare fnyser han foraktelig av.

– Hvis du fryser i denne jobben på vinteren, så jobber du rett og slett ikke hardt nok, understreker han.

Åtte år i renovasjon

Glenn er en av rundt 25 sjåfører – eller renovatører som de gjerne kalles – på Norsk Gjenvinning Renovasjon sin avdeling i Kristiansand.

De aller fleste bilene er på størrelse med den Rinden kjører. De er alltid bemannet med to sjåfører, mens de to mindre bilene som kun kjører småruter er bemannet med bare en.

Rinden begynte som renovatør etter at hans forrige arbeidsplass gikk konkurs, og han fikk tatt sertifikat for lastebil gjennom omskolering i regi av NAV. Da kom jobbtilbudet fra RenoNorden kjapt for den da 22 år gamle sørlendingen. Den arbeidsgiveren hadde han fram til konkursen i RenoNorden-konsernet i fjor.

– Heldigvis fikk vi til virksomhetsoverdragelse her i Kristiansand kommune, så da Norsk Gjenvinning overtok etter konkursen fikk vi fortsette i jobbene våre. Samtidig var det godt å komme ut av de slitte lokalene RenoNorden hadde. Lokalene til Norsk Gjenvinning er helt nye, så det var godt å komme hit, sier han fornøyd.

(Artikkkelen fortsetter under bildet)

I noen år jobbet Glenn sammen med en polakk, så nå snakker han litt polsk. 
– Jeg kan 62 ord, ler Rinden.

I noen år jobbet Glenn sammen med en polakk, så nå snakker han litt polsk. – Jeg kan 62 ord, ler Rinden.

Roy Ervin Solstad

Opp klokka fem

Nå har han vært åtte år i bransjen, og han har ingen planer om å bytte bransje med det første.

– Jeg trives veldig godt. Jeg er ikke noe b-menneske, og synes det er fint å stå opp tidlig. Samtidig er det en fin kombinasjon av å være yrkessjåfør og å kunne være ute av bilen og få luftet hjernen, sier han. Jobben er nemlig ikke noe for dem som liker å ligge lenge om morgenen. Hjemme hos Glenn går alarmen klokka fem.

– Jeg bor bare et kvarter unna jobben, så jeg er på plass rundt halv seks, og klokka seks kjører vi ut av porten. Det er da vi starter, forteller han.

På en vanlig dag er han ferdig rundt klokka to på ettermiddagen.

– Det kommer litt an på hvor fort man jobber og hvilken rute man har. Det er alltid en utfordring å legge opp rutene optimalt. I samarbeid med ledelsen ser vi tillitsvalgte på mulighetene for å gjøre rutene enda mer optimale, for dette er finlogistikk på høyt nivå. Likevel er de fleste rutene slik at vi kommer inn etter sju og en halv time, forklarer han.

Det gjelder imidlertid ikke alle dager i mai og juni. De rutene som man ikke får tatt på bevegelige helligdager som 1. mai, Kristi Himmelfartsdag, 2. pinsedag og 17. mai må tas igjen den påfølgende dagen. Dermed blir det lange dobbeltskift.

– Søpla blir jo ikke borte, så da må vi trå til ekstra alle mann. Ofte er vi ikke ferdige før klokka ni på kvelden. De fleste tar det likevel med et smil. Dette er jo noe vi vet om som jobber her, og svært mange av de ansatte har vært her lenge, så det er ikke bare jeg som trives, sier Rinden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Etter at matavfallet er levert på mottaket på Støleheia utenfor Kristiansand må bilen rengjøres før den skal parkeres for dagen.

Etter at matavfallet er levert på mottaket på Støleheia utenfor Kristiansand må bilen rengjøres før den skal parkeres for dagen.

Roy Ervin Solstad

Kan 62 ord på polsk

At det skyldes at man som sjåfør på søppelbiler tjener så godt, er han imidlertid ikke med på.

– Vi ligger nok midt på treet lønnsmessig. Grunnlønna vår er rett under 29.000 i måneden, så myten om at vi tjener så godt er det nok NHO som har satt ut. Vi kommer nemlig ikke så høyt som de påstår, og på arbeidstakersiden er det ingen som skjønner hvordan de kommer fram til de tallene som de gjør, sier han.

Som i resten av bransjen er det mange av arbeidskollegene til Rinden som kommer fra Øst-Europa. Ikke alle snakker norsk, men kollegaen som Glenn vanligvis arbeider sammen med snakker engelsk, så litt skravling blir det på jobben.

– Bedriften flinke til å følge opp øst-europeerne og de oppfordrer de ansatte til å ta norskkurs. Selv kan jeg vel 62 ord på polsk etter at jeg jobbet sammen med en polakk i noen år, ler han.

Perfekt kombinasjon

Siden i vår har imidlertid Glenn bare hatt tre dagers arbeidsuke hos Norsk Gjenvinning. De to siste dagene er han frikjøpt av Agder Transportarbeiderforening som kasserer.

– Det er veldig spennende og givende å ha et slikt verv. Jeg tror også jeg må være en av de yngste kassererne i noen av Transportarbeiderforbundets foreninger noensinne, påpeker han.

– En dag blir du kanskje foreningsleder også?

– Hva som skjer i fremtiden kan man jo ikke vite. Nå synes jeg kombinasjonen av å jobbe for fagforeningen og å være sjåfør på søppelbil er helt perfekt, sier han.

Det gjør heller ingenting med positive tilbakemeldinger på jobben.

– En gang satte noen en pakke til oss oppå søppeldunken. Det var en julegave med kaker, brus og noe chips. Det har også hendt at noen kommer ut med en cola og en sjokolade til oss. Det setter jeg veldig pris på, sier Glenn Rinden.

Ute har det verste regnværet gitt seg, og kaffekoppen på pauserommet til Norsk Gjenvinning Renovasjon sin avdeling i Kristiansand er snart tom.

Det er 15 minutters kjøring hjem og klokka er så vidt passert to på ettermiddagen.

For Glenn Rinden betyr det mange timer fri på ettermiddagen og kvelden, og enda flere timer til klokka ringer igjen neste morgen.

Da skal det bli strålende vær igjen.

Er det rart han smiler?

Søppel-Glenn står det i frontruta på bilen til Glenn Rinden. I åtte år har han vært søppelbil-sjåfør.

Søppel-Glenn står det i frontruta på bilen til Glenn Rinden. I åtte år har han vært søppelbil-sjåfør.

Roy Ervin Solstad

{"408481":{"type":"m","url":"/image-3.408481.6486438e42","cap":"Søppel-Glenn står det i frontruta på bilen til Glenn Rinden. I åtte år har han vært søppelbil-sjåfør.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"408483":{"type":"m","url":"/image-3.408483.571338c583","cap":"I noen år jobbet Glenn sammen med en polakk, så nå snakker han litt polsk. \n– Jeg kan 62 ord, ler Rinden. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"408486":{"type":"m","url":"/image-3.408486.adbdf4117a","cap":"Restavfallet leveres på forbrenningsanlegget til Returkraft AS utenfor Kristiansand. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"408487":{"type":"m","url":"/image-3.408487.08487fc305","cap":"Etter at matavfallet er levert på mottaket på Støleheia utenfor Kristiansand må bilen rengjøres før den skal parkeres for dagen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

{"408481":{"type":"m","url":"/image-3.408481.6486438e42","cap":"Søppel-Glenn står det i frontruta på bilen til Glenn Rinden. I åtte år har han vært søppelbil-sjåfør.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"408483":{"type":"m","url":"/image-3.408483.571338c583","cap":"I noen år jobbet Glenn sammen med en polakk, så nå snakker han litt polsk. \n– Jeg kan 62 ord, ler Rinden. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"408486":{"type":"m","url":"/image-3.408486.adbdf4117a","cap":"Restavfallet leveres på forbrenningsanlegget til Returkraft AS utenfor Kristiansand. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"408487":{"type":"m","url":"/image-3.408487.08487fc305","cap":"Etter at matavfallet er levert på mottaket på Støleheia utenfor Kristiansand må bilen rengjøres før den skal parkeres for dagen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}