JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

ITF-konferanse i Cape Town:

– Sikring av last er havnearbeidernes jobb

Både sjøfolk og havnearbeidere står sammen om kampanjen for at havnearbeiderne fremdeles skal sikre lasten om bord på skipene.
- Kampanjen om at havnearbeiderne skal ha tilbake jobben med å sikre lasten, har full støtte fra sjøfolkenes organisasjoner, sier Terje Fenn Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Kampanjen om at havnearbeiderne skal ha tilbake jobben med å sikre lasten, har full støtte fra sjøfolkenes organisasjoner, sier Terje Fenn Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Denne uken er tillitsvalgte fra både havnearbeidere og sjøfolk sine fagforbund i ITF-familien samlet til konferanse i Cape Town i Sør-Afrika. Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen arrangerer denne felleskonferansen hvert fjerde år. Bakgrunnen er at sjøfolk og havnearbeidere ofte møter de samme problemene og de samme "motstanderne".

Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse

Full støtte fra sjøfolkene

På havnearbeiderseksjonens møte som startet i dag, var den såkalte lashing-kampanjen som ble startet i 2015, på agendaen. Lashing, er enkelt forklart for alle oss som ikke snakker "bryggesjauersk" flytende, sikring av lasten om bord ved lasting, samt å "avsikre" den før lossing. Tradisjonelt har dette vært havnearbeidernes jobb, men i havner over hele verden ser havnearbeiderne at sjøfolk har tatt over denne delen av jobben. Det gjør at rederiene sparer store summer, da sjøfolkene i motsetning til havnearbeiderne, ofte ikke har fått betalt utover sin vanlige lønn, for å sikre lasten.

– Mange steder har sjøfolk blitt pålagt å gjøre denne jobben, selv om de ikke har fått betalt for å gjøre jobben. De har det heller ikke i sine tariffavtaler. Her har vi full støtte fra sjøfolkenes organisasjoner i ITF, og dette er også tatt opp i sjøfolksseksjonen i ITF, og kampanjen ble lansert sammen med dem, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, og leder for Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonens havnearbeiderseksjon.

Skryt til Belgia og Nederland

Samuelsen sier at kampanjen ble startet nettopp for at partene skulle få større klarhet i denne rollefordelingen. Det er heller ikke uvesentlig at dette arbeidet gjøres av ansatte som har dette som arbeidsoppgave daglig, med dertil egnet opplæring.

– Dette handler selvfølgelig også om sikkerhet, sier Samuelsen.

Han legger ikke skjul på at det er arbeidsgiverne som er "den store stygge ulven".

– Et godt eksempeel er Unifeeder som ikke tar noe ansvar overfor skipene. De leier inn skipene og blir da en tredjepart som ikke bryr seg om de kostnadene som ligger der. Dette står i sterk kontrast til ulike havnemyndigheter som eksempelvis i Belgia og Nederland som har tatt i sitt avtaleverke at operatører i havnene må følge lokale havnergler som sier at lastehåndteringen skal utføres av havnearbeidere, sier han.

Noen sterke umiddelbare sanksjonsmuligheter finnes imidletid ikke.

– Da må vi i tilfelle ta det gjennom tariffavtalene med rederiene gjennom International Bargaining Forum for å få en større klarhet i teksten der, sier Terje Fenn Samuelsen til Transportarbeideren.

Kvinner trakasseres av kolleger, sjefer og egne tillitsvalgte

Annonse
Annonse