VARSLER PÅ FACEBOOK: Å varsle om en politikontroll på sosiale bør koste en yrkessjåfør jobben. Det mener Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund.
Scanpix
Facebook-varsling en trussel mot trafikksikkerheten
– Sjåfører som varsler kontroller skal kunne miste jobben
Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund mener varsling på sosiale medier om kontroller langs veiene er en trussel mot både trafikksikkerhet og konkurransevilkår.
res@lomedia.no
– Hvis du varsler en kontroll, bidrar du til at trafikkfarlige sjåfører og kjøretøy slipper unna, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo og leder i NTF, Lars M. Johnsen.
– Skremmende praksis
De to tar sterk avstand fra praksisen enkelte yrkessjåfører har, ved å varsle om kontroller langs veiene på sosiale medier.
– Kontroll av tunge kjøretøy og yrkessjåfører er ment for å gjøre veiene tryggere og luke ut verstingene som ikke bare utkonkurrerer norske transportører på pris, men som også utgjør en reell trafikkfare, sier Johnsen.
• De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale
Han synes det er skremmende at kontrollene jevnlig varsles på lukkede Facebook-sider, og at så mange åpenbart ikke ser problemet med å bruke disse kanalene.
Farlige biler og sjåfører unnslipper
Geir A. Mo peker på at mange av kontrollene er fellesaksjoner utført av Statens vegvesen, Politiet og Arbeidstilsynet, hvor det blir kontrollert alt fra kjøretøytilstand, bruk av narkotika, trafikkfarlige legemidler og alkohol og at den ansatte får riktig lønn og diett.
– Det er umulig for en sjåfør å vite på forhånd hva som skal kontrolleres. Når kontrollen varsles, risikerer en derfor at ruskjørere og trafikkfarlige kjøretøy går under radaren, forteller Mo.
Geir A. Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund og Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund mener det må vurderes om det skal få konsekvenser for ansettelsesforholdet dersom yrkessjåfører varsler om kontroller.
NLF
Sikrer like konkurransevilkår
De to som representerer både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden understreker at det er nødvendig med kontroller, ikke minst på bakgrunn av det økende antall utenlandske transportører i Norge. Forbundene har derfor ovenfor myndighetene krevd flere og grundigere kontroller.
– Dette for å bedre vegsikkerheten, og for å sikre rettferdige konkurransevilkår og hindre sosial dumping innenfor transportbransjen, sier de to.
Bør inn i ansettelseskontrakter
Derfor mener de at den varslingen som pågår i sosiale medier undergraver arbeidet myndighetene gjør, og samtidig fører til at de som ikke har "rent mel i posen" kan unnslippe kontroll.
– Sjåførene som varsler kontroller er ofte tilknyttet en konkret transportbedrift og varslingen vil derved undergrave egen bedrift og arbeidsplass. I en arbeidskontrakt bør det være tydelige retningslinjer knyttet til adferd i sosiale medier som kan knyttes til ansettelsesforholdet. Varsling kan være et klart brudd på disse retningslinjene og det kan derved få konsekvenser for ansettelsesforholdet, forteller NTF-leder Johnsen.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Må tas opp i bedriftene
Det er NLF-direktør Geir A. Mo enig i, og sammen med Johnsen ber han nå transportbedrifter ta opp temaet med sine ansatte for å mane frem en bedre kultur.
– For mange oppleves kontroller som et nødvendig onde. Det er viktig å huske på at uten disse kontrollene har vi liten eller ingen oversikt over tilstanden på utstyret og sjåførene som sitter bak rattet. Dette blir bare enda viktigere jo sterkere den internasjonale konkurransen blir, avslutter Geir A. Mo.
– For drastisk
Nylig avgått bransjerådsleder for gods i Norsk Transportarbeiderforbund, og sjåfør i Bring, Chris-Rudi Lind, er helt enig med Johnsen og Mo i at varsling av kontroller ikke er bra.
– Det har jeg tenkt på mange ganger. Personlig synes jeg det er noe svineri å varsle på Facebook, men for meg blir det for drastisk å skulle miste jobben på grunn av det, sier Lind.
Han innrømmer derimot at et slikt "ris bak speilet" kan ha effekt.
– Det er et vanskelig spørsmål som burde tas tak i og diskuteres, for jeg har ikke noe godt forslag til hvordan man skal kunne få bort denne varslingen. Kanskje vil det bli mindre av det om sjåførene vet at man kan miste jobben for å skrive sånt på Facebook, men jeg synes likevel det blir for drastisk, avslutter Chris-Rudi Lind.
• Følg oss på Facebook
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer