JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye EU-regler for transport:

10.000 europeiske transportarbeidere skal demonstrere mot sosial dumping

Europeisk fagbevegelse vil ha tryggere transport uten sosial dumping. Onsdag neste uke blir det en diger demonstrasjon i Brussel for å få europeiske politikere til å reagere.
Samme dag som demonstrasjonen i Brussel skal EU-politikerne prøve å bli enige om nye regler for europeisk transportbransje. Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund er spent på om politikerne klarer å bli enige.

Samme dag som demonstrasjonen i Brussel skal EU-politikerne prøve å bli enige om nye regler for europeisk transportbransje. Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund er spent på om politikerne klarer å bli enige.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det forteller 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Terje Fenn Samuelsen, til Transportarbeideren. Han drar nedover til Belgia på tirsdag for å delta på demonstrasjonen dagen etter.

– Det belgiske transportarbeiderforbundet venter rundt 10.000 demonstranter, og med masse folk fra både Frankrike og Belgia, kan nok bli litt mer livlig enn demonstrasjoner vi er vant til her hjemme i Norge, smiler Fenn Samuelsen.

ph

Spent på ny avstemning

I dagene fram mot demonstrasjonen vil det være markeringer til støtte for en rettferdig transportpolitikk i Europa, eller Fair Transport som kampanjen blir kalt. Den er iverksatt blant annet fordi EU ikke har klart å bli enige om en ny transportpolitikk, tross iherdige forsøk de siste par årene.

Årsaken er at politikere fra Øst- og Vest-Europa ikke klarer å bli enige om nye regler. I Øst-Europa er det et ønske om liberalisering av regelverket for å gi deres sjåfører og selskaper bedre tilgang på det vesteuropeiske markedet, mens i Vest vil man han strengere regler blant annet for å beskytte egen transportbransje.

– Det siste halve året har det egentlig ikke skjedd noen ting, men nå er det varslet avstemning i parlamentet samme dag som demonstrasjonen neste uke. Det blir spennende å se hvordan det går. De forsøkte seg jo med det samme i vinter, uten å bli enige om en løsning, sier Fenn Samuelsen.

ph

ETF mer enige enn EU

Striden står blant annet om kjøre- og hviletidsbestemmelser, om sjåførene skal ha lønn etter nivået i landet de jobber, eller følge nivået i landet selskapet de er ansatt i holder til og hvor mye innenlands transport som utenlandske sjåfører kan foreta.

I det arbeidet mener Fenn Samuelsen at Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen spiller en svært viktig rolle.

– Vi er langt mer enige enn politikerne i EU, for selv østeuropeisk fagbevegelse ser at det ikke er bra for deres sjåfører at de kjører med dårlige og farlige kjøretøy, sier han.

Håpet er at den varslede demonstrasjonen på onsdag vil lege press på politikerne.

– Hvis det ikke skjer noe, ser det nesten ut til at det eneste som kan gjøres er at nasjonalstatene setter sine egne regler. Ballen ligger nå hos EU-politikerne, og ETF vil selvsagt bruke sin påvirkningskraft overfor dem for å få ordentlige betingelser på plass for transportbransjen i Europa. Så langt har vi imidlertid ikke fått noen signaler om hva politikerne vil samle seg om. Derfor føles det litt som om vi famler i blinde, men onsdag vet vi kanskje mer, sier Terje Fenn Samuelsen.

Annonse
Annonse