JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny tariffavtale for Transportarbeiderforbundet skaper ingen framgang:

Alle havnearbeiderne i Tromsø stemte NEI i uravstemninga

I Oslo venter de fortsatt på arbeid.
NEI TIL TARIFFAVTALEN: For havnearbeiderene i Tromsø strekker ikke den nye tariffavtalen seg langt nok. Arkivbilde.

NEI TIL TARIFFAVTALEN: For havnearbeiderene i Tromsø strekker ikke den nye tariffavtalen seg langt nok. Arkivbilde.

Jan-Erik Østlie

fride.gjedebo.gjertsen@lomedia.no

I Tromsø stemte alle havnearbeiderne ned den nye tariffavtalen under uravstemninga. De mener ILO 137 ikke holder, når partene har forskjellige tolkninger. Oslo stemte for, men havnearbeiderne har enda ikke sett noe endring.

• Følg oss på Facebook og Twitter

– Alt er usikkert så lenge det ikke er enighet om hvordan ILO konvensjonen 137 skal tolkes. I Tromsø håper vi på at det kommer en ordentlig redegjørelse for hva den egentlig er, sier Geir Ingebrigtsen på vegne av Tromsø Transportarbeiderforening.

Uravstemninga på meklingsresultatet mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport (NHO LT) hadde sist frist fredag 14. oktober. Det var et klart flertall på den ene siden. Kun 13 av havnearbeiderne stemte imot, herunder finner vi alle havnearbeiderne fra Tromsø. Blant dem var Geir Ingebrigtsen, som forteller de ikke kan leve med slik situasjonen er i dag.

– Vi vil ikke godta noe som ikke helt klart gir oss jobbene våre tilbake. Vi har vært igjennom mange oppturer og nedturer. Noen ganger har det sett bra ut, så har vi blitt slått ned igjen, forklarer Ingebrigtsen.

Utestengt i to og et halvt år på grunn av en avtale som ikke eksisterer

Ni av ti havnearbeidere sa ja til meklingsresultatet

Fortsatt ingen bestillinger

I Oslo ble det stemt for meklingsresultatet, men havnearbeiderne har ikke merket noe forskjell. Lederen i Oslo Bryggearbeiders Forening (OBF), Tommy Torgersen, er fornøyd med å ha fått inn ILO konvensjon 137 i tariffavtalen. Denne skal gi havnearbeiderne en fortrinnsrett i loss- og lastearbeid, uavhengig av om det er privat eller offentlig kai. Likevel har ikke Torgersen opplevd noe umiddelbar fremdrift.

– NHO kjører fortsatt sitt løp og vi har ikke fått noen bestillinger, til tross for deres oppfordring til båtomløpet om å bruke oss havnearbeidere i loss- og lastearbeid, forteller Tommy Torgersen.

INGEN BESTILLINGER: Tommy Torgersen stemte ja til tariffavtalen, men har enda ikke fått noen flere bestillinger fra tidligere arbeidsgivere.

INGEN BESTILLINGER: Tommy Torgersen stemte ja til tariffavtalen, men har enda ikke fått noen flere bestillinger fra tidligere arbeidsgivere.

Fride Gjedebo Gjertsen

NHO ber medlemsbedriftene bruke havnearbeiderne

Onsdag er fornadringsfristen

En av de første selskapene som utestengte havnearbeiderne, Riber Salt, har nå tatt kontakt for å få havnearbeidere på terminal. Men da Torgersen spurte om dette betydde at de også ville kontakte dem i forbindelse med båt, var svaret vagt.

– Ved behov skulle de ta kontakt med oss. Det vil si at det ikke kommer til å skje i det hele tatt, mener Torgersen.

Det som i Torgersens øyne er positiv, er at byggearbeiderne er kommet i dialog med DFDS Seaways, Stena Line og Seafront. De skal inn i møte på onsdag, noe Torgersen setter som en siste frist for å se noen endringer. Han forteller havnearbeiderne ikke kan vente helt til høyesteretts avgjørelse i november.

Krevde ja fra Oslo

Ingebrigtsen mener Drammen havn har fått mest ut av den nye avtalen, og tror mange andre er mer usikre på hvilke forandringer som vil komme.

– Det var nok mange «tja» under uravstemninga. Det skal jo sies at NHO LT krevde enstemmig ja fra Oslo for å skrive anbefalingen om bruk av havnearbeidere i loss- og lastearbeid, sier Ingebrigtsen.

NHO LT vil provosere et nei

– NHO vil framprovosere enda mer bråk i havnene i håp om at vi skulle stemme nei. De har bestemt seg for at vi skal vekk og kjører et spill som ikke hører hjemme i arbeidslivet, mener Torgersen.

Han hadde håpet at en ny tariffavtale ville slutte fred mellom partene, men påstår NHO LT har provosert siden dag en etter avtalen. NHO LT-direktøren gikk allerede ut etter dag to med ny avtale og fortalte han ikke kunne pålegge sine medlemmer å følge dette, noe som førte til utsetting av uravstemninga.

Transport starter opp uravstemningen igjen

Redd for media

Torgersen forteller at NTF har fått godt utbytte av avtalen, ved at den eventuelle streiken ble avlyst. Han hadde ikke forutsett at partene skulle komme til enighet.

Før det skulle stemmes gikk Torgersens tanker også til mediabildet:

– Det ville nok blitt en del store overskrifter i media som hadde slått ned på oss, om vi hadde stemt nei etter å ha fått igjennom kravet vårt om ILO 137. Vi har blitt svartmalt nok som det er, legger Torgersen til.

Det blir ingen havnestreik

Mulig balletak på NHO LT

I november skal høyesteretten ta opp saken om selskapet Holship som i Drammen havn sluttet å bruke havnearbeiderne og i stedet fikk sin egne folk til å gjøre jobben. Denne saken vil avgjøre om havnearbeiderne kan holde fast til fortrinnsretten sin i lossing og lasting. Både Torgersen og Ingebrigtsen tror denne saken vil avgjøre for hva som skjer videre.

– Om vi vinner der så har vi større balletak på NHO, det vil gi oss høyere posisjon til å forhandle, sier Ingebrigtsen.

– Tror du bråket roer seg med den nye tariffavtalen?

– Det vil nok være mer rolig fram til høyesterett, men skjer det ikke noe i Oslo snart så vil det nok blusse opp igjen, sier Ingebrigtsen.

Annonse
Annonse