JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ber Konkurransetilsynet vurdere havnemonopol

Bedriftsforbundet mener Holship-dommen ikke har fått konsekvenser i norske havner. Transportarbeiderforbundet mener Olaf Thommessen har misforstått.
Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet mener administrasjonskontorene på havnene må legges ned som et resultat av Holship-dommen.

Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet mener administrasjonskontorene på havnene må legges ned som et resultat av Holship-dommen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Administrerende direktør Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet mener at administrasjonskontorene på norske havner må legges ned fordi de hindrer fri konkurranse i markedet. Mandag sendte Bedriftsforbundet et brev til Konkurransetilsynet der de påpeker at norske havner ikke har tatt konsekvensen av Holship-dommen i Høyesterett.

– Vi har bedt Konkurransetilsynet forby disse laste- og lossekontorenes virksomhet, og pålegge alle norske havner å innføre fri konkurranse i tråd med Høyesteretts dom, sa Thommessen til VG mandag formiddag.

Havnearbeiderne tapte i Høyesterett

Stenges ute

Transportarbeiderforbundet har hele tiden ment at tariffavtalen som allerede var underskrevet med gyldighet fram til tariffoppgjøret våren 2018 vil gjelde for de bedrifter som har undertegnet avtalen, men at dommen gjør at man ikke kan bruke boikott eller andre kampmidler for å få nye bedrifter til å undertegne tariffavtalen.

Dette bestrider altså Bedriftsforbundet. Thommessen peker på at dommen sier at "En fortrinnsrett til losse- og lastearbeid for havnearbeidere ved Administrasjonskontoret vil begrense andre aktørers tilgang til dette markedet og dermed i realiteten inneholde en form for næringsregulering. Arbeidsplassene vil bli vernet ved at bedriften blir beskyttet mot konkurranse fra andre."

– Vi mener dette viser at Administrasjonskontoret arbeider i strid med konkurranseloven paragraf 10 og 11 fordi de deler opp markedet og beskytter seg mot konkurranse fra andre. Bedriftsforbundets medlemmer stenges i praksis ute fra å tilby losse- og lastetjenester eller til å kjøpe slike tjenester i et fritt marked med konkurransedyktige priser og betingelser, sier Thommessen.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Mener ILO må vike

Han viser blant annet til at i Drammen er alle havnearbeiderne tilknyttet administrasjonskontoret medlemmer i NTF, og at forbundet derfor har monopol.

Det avvises av Tommy Mangrud, leder for havnearbeiderne i Drammen. Han forteller at seks av sju av de fast ansatte havnearbeiderne er medlemmer i NTF, mens bare en av de 45 vikarene er medlemmer. Det endrer likevel ikke Thommessens syn.

– Det er de faste vi snakker om. Vi vil ha flere aktører inn i losse- og lastetjenester og da er det bedre for organisasjonsfriheten at også andre fagforeninger får innpass. Men dette må de ansatte få velge helt fritt selv. I Holshipsaken var for eksempel de ansatte organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund, sier han.

Thommessen understreker samtidig at NTF ikke kan vise til ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet.

– Høyesterett har sagt at ILO-konvensjon 137 må vike for norsk lov, sier Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet.

– Thommessen har misforstått

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, mister ikke nattesøvnen av Bedriftsforbundets brev til Konkurransetilsynet.

– Jeg tar påstandene fra Olav Thommessen med stor ro. Det er ikke Bedriftsforbundet som bestemmer hva partene skal bli enige om, så her har han misforstått fullstendig. Det er heller ikke slik at ILO-konvensjonen er satt til side på norske havner. Det må kun vike i forhold til etableringsretten i EØS-avtalen, noe som for så vidt er alvorlig nok, men man kan ikke overføre det og si at ILO-konvensjonsens fortrinnsrett er ute av norsk rett av den grunn, sier Johnsen.

At flere forbund skal organsiere havnearbeidere, rister han også bare oppgitt på hodet av.

– Vi jobber nå sammen med NHO om en ny tariffavtale som skal gjelde på havnene, og dersom Holship begynner å losse og laste skip, så kommer vi til å begynne å organisere de arbeiderne på vår tariffavtale, avslutter Lars Morten Johnsen.

Transportarbeiderne varsler EØS-kamp

Annonse
Annonse