JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfør Jan frykter utenlandske lastebiler på nordnorsk føre: – Jeg er redd for hva jeg kan møte rundt neste sving

Yrkessjåfører i Nord-Norge mobiliserer mot dårlig skodde utenlandske lastebiler med sjåfører uten erfaring med å kjøre på vinterføre. Statsråden har satt inn strakstiltak.
To-tre ganger hver eneste uke må bussjåfør Jan Vidar Utheim i Tromsø stoppe opp på grunn av utenlandske lastebiler som sperrer veien.

To-tre ganger hver eneste uke må bussjåfør Jan Vidar Utheim i Tromsø stoppe opp på grunn av utenlandske lastebiler som sperrer veien.

Roy Ervin Solstad (arkivfoto)

res@lomedia.no

I begynnelsen av januar ble en 22 år gammel mann livstruende skadd da personbilen han satt i kolliderte med en utenlandsk lastebil i Nordkjosbotn drøyt sju mil sørøst for Tromsø. En 56 år gamme estisk lastebilsjåfør fikk sleng på hengeren på vogntoget han kjørte, og hengeren traff personbilen til 22-åringen.

Normalt nordnorsk føre

Siden har debatten rast i Nord-Norge om sikkerheten på veiene med alle de utenlandske lastebilene og sjåførene som kjører i- og til og fra Norge.

Bussjåfør Jan Vidar Utheim kjører daglig rutene mellom Tromsø og Alta og Tromsø og Narvik, der han møter disse lastebilene og sjåførene hele tiden. Han innrømmer at hverdagen påvirkes av dette.

– Ofte blir det påpekt at det er spesielle kjøreforhold, men dette dreier seg om helt normale nordnorske vintre. Det er fullt mulig å handskes med forholdene om man har forutsetninger for det. Problemet er østeuropeerne som kommer over grensa med dårlig materiell og uten kunnskap i å kjøre på vinterføre. To-tre ganger hver eneste uke står det trailere og sperrer veien, så det er klart det går innpå arbeidshverdagen vår, sier han.

Sjåførenes opprør har gitt resultater.

Samferdselsminister Jon Georg Dale har bedt om flere kontroller av tunge kjøretøy på grenseovergangene i Nord-Norge. Den påfølgende helgen ble 575 trekkvogner og kjøretøy kontrollert.

62 ble ilagt kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk og/eller kjettinger. Ytterligere 22 kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av sikthindrende gjenstander i frontruten og mangelfull sikring av lasten.

Bussjåfører får ekstraskatt: «Dette her gjør meg ikke bare irritert. Det gjør meg forbanna»

Stopper gjerne bussen

Heldigvis er det ikke ofte det er så stygge ulykker som den i Nordkjosbotn i begynnelsen av januar, men Utheim forteller at bussjåførene snakker mye om situasjonen, og at de har lært å ta sine forholdsregler.

– Vi er mye mer på alerten nå enn tidligere. Møter vi en utenlandsk trailer, så slakker vi ned og stopper gjerne i kanten av veien for å slippe dem forbi, sier han.

Selv har han opplevd flere ganger at han har møtt utenlandske trailere som han har vurdert har holdt for høy hastighet på vinterføre.

– Særlig i venstresvinger er jeg redd for hva jeg kan møte, understreker han.

Brannslokking

Faren blir ikke mindre av at det i Nord-Norge er svært få veistrekninger der det er lagt fysiske hindringer mellom kjørefeltene.

– Vi har et par mil innover mot Tromsø med midtdelere, og det er kanskje fem kilometer med fire-felts motorvei i hele Nord-Norge. Samtidig er det i utgangspunktet ikke plass til den mengden transport som går på nordnorske veier, sier han.

Utheim er glad for at myndighetene har intensivert kontrollene av tunge kjøretøy etter at det ble satt søkelys på situasjonen etter ulykken i Nordkjosbotn. Han er imidlertid usikker på om det vil hjelpe stort.

– Jeg synes myndighetene er for slepphendte. Dette opplever jeg mest som brannslokking for å roe ned situasjonen. Sist man hadde denne type intensive kontroller, stoppet de utenlandske lastebilene på finsk side av grensen. Der stod de i kø helt til kontrollene var ferdige før de kjørte inn i Norge, forteller han.

• Debatt: «Noe av det bussjåførene gjør i mobiltelefon er faktisk jobbrelatert»

Systemsvikt

Han vil likevel ikke dømme sjåførene.

– De er sendt hit omtrent på slavekontrakter. De skulle ha fått en klapp på skuldra i stedet. Problemet skyldes at vi har et system som legger opp til en slik praksis, og her må transportkjøperne ta et stort ansvar. Ikke minst laksenæringa som ofte benytter seg av billig transport, sier han.

Løsningen med å innføre krav om vinterkompetanse for utenlandske sjåfører, ønsker han velkommen.

– Det er et veldig bra forslag at man må bevise at man har den kompetansen, men jeg er usikker på hvordan de skal praktisere det. Det snakkes jo om i bransjen at det bare er å kjøpe seg sertifikat for en billig penge i Øst-Europa, og det kan jo fort gjelde vintersertifikater også, sier Jan Vidar Utheim.

Feil på 84 av 575

Helgen 18.–20. januar ble det foretatt kontroller på grensene i Nord-Norge. Statens Vegvesen og Tollvesenet stoppet 575 kjøretøy. 62 av dem hadde mangler på dekk og/eller kjettinger og fikk kjøreforbud. 22 andre måtte fjerne sikthindrende gjenstander i frontruta og/eller sikre lasten sin bedre før de fikk kjøre videre.

– Det er nedslående at det fortsatt finnes sjåfører som gambler med trafikksikkerheten der ute, sier avdelingsdirektør Jørn Simonsen i Statens Vegvesen.

Dette er saken

• Den 7. januar kolliderer en personbil med en utenlandsk trailer i Nordkjosbotn.

• Den estiske lastebilsjåføren mistet kontrollen over kjøretøyet, og lastebilens henger kom over i motsatt kjørefelt.

• Siden har debatten rast i Nord-Norge om at både kjøretøy og sjåfører fra utlandet ikke egner seg på nordnorske veier.

• En uke senere ber samferdselsminister Jon Georg Dale om flere kontroller av tunge kjøretøy på grenseovergangene i Nord-Norge.

• Den påfølgende helgen blir 575 trekkvogner og kjøretøy kontrollert. 62 ble ilagt kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk og/eller kjettinger.

• Ytterligere 22 kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av sikthindrende gjenstander i frontruten og mangelfull sikring av lasten.

Møter vi en utenlandsk trailer, så slakker vi ned og stopper gjerne i kanten av veien for å slippe den forbi.

Jan Vidar Utheim, bussjåfør

Annonse
Annonse

Dette er saken

• Den 7. januar kolliderer en personbil med en utenlandsk trailer i Nordkjosbotn.

• Den estiske lastebilsjåføren mistet kontrollen over kjøretøyet, og lastebilens henger kom over i motsatt kjørefelt.

• Siden har debatten rast i Nord-Norge om at både kjøretøy og sjåfører fra utlandet ikke egner seg på nordnorske veier.

• En uke senere ber samferdselsminister Jon Georg Dale om flere kontroller av tunge kjøretøy på grenseovergangene i Nord-Norge.

• Den påfølgende helgen blir 575 trekkvogner og kjøretøy kontrollert. 62 ble ilagt kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk og/eller kjettinger.

• Ytterligere 22 kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av sikthindrende gjenstander i frontruten og mangelfull sikring av lasten.