JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfør Laila (55) tar fagbrev på jobb – får 23.000 kroner mer i lønn

Utdanningen koster henne ikke en krone, men gir tolv kroner ekstra i lønn hver eneste time.
 - Jeg kjører mest i Bodø, men er en del vikar på ruta ut til Kjerringøy. Jeg liker den veien selv om den er bratt, smal og svingete, sier bussjåfør Laila Lysø. Snart har hun trolig fagbrev som bussjåfør.

- Jeg kjører mest i Bodø, men er en del vikar på ruta ut til Kjerringøy. Jeg liker den veien selv om den er bratt, smal og svingete, sier bussjåfør Laila Lysø. Snart har hun trolig fagbrev som bussjåfør.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I snart ti år har 55-åringen Laila Lysø, fra Festvåg snaut tre mil nord for Bodø, jobbet som bussjåfør for Nordlandsbuss. Nå har hun som en av mange i bedriften benyttet seg av tilbudet Transportarbeiderklubben og bedriften i fellesskap har til de ansatte bussjåførene. Nemlig en spesialtilpasset fagbrevutdanning på arbeidsplassen.

Vil stå sterkere

En del sjåfører har allerede gjennomført kurs samt både teoretisk og praktisk prøve. Laila Lysø er også godt i gang.

– Vi har snakka en del om å ta fagbrev på jobben, så jeg tenkte «hvorfor ikke». Jeg vil stå litt sterkere faglig dersom jeg ønsker å ta videreutdanning senere, eller om jeg vil bytte jobb, forteller hun.

Hun underslår imidlertid ikke at det også ligger en økonomisk gulrot og venter når hun får fagbrevet.

– Da får vi tolv kroner mer i timen. Det vil hjelpe på årslønna, og med tiden pensjonen, med mindre Siv og Erna har tenkt å ødelegge pensjonen vår også, sier hun og sender et stikk i retning den blåblå regjeringen.

Les også: Ny lønnsfest på lageret: Får over åtte kroner mer i timen

Bedrift + fagforening = gratis fagbrev

Det var i slutten av 2017 at Transportarbeiderforbundets klubb i Nordlandsbuss begynte å se på mulighetene for å organisere kurs for medlemmene.

– I tariffavtalen vår står det at arbeidsgiver skal dekke kostnader til prøver og prøvemateriell, samt at de skal legge til rette for gjennomføring av disse. I tillegg så er jo vi i LO så heldige at vi har utdanningsfondet som kan yte støtte til medlemmer som ønsker ta fagbrev. Hvis man har vært medlem i LO i minst tolv måneder kan man få inntil 10.500 kroner, forteller leder for NTF-klubben, Arne Gabrielsen.

Var veldig nervøs

Fagbrevet betyr 23.000 kroner ekstra i årslønn, og Laila er dermed bare en praktisk prøve unna en solid lønnsøkning.

– Jeg var kjempenervøs før teorieksamen, men da jeg så oppgaven ble jeg veldig letta. Jeg trodde eksamen skulle være mye verre. Vi skulle planlegge en tur, og det kan jeg etter snart ti år som bussjåfør. Jeg fikk en femmer og det er meget godt bestått, sier hun stolt.

Det vanskeligste synes hun var å formulere seg ordentlig, og det var ikke bare å gå tilbake å rette eventuelle feil. Lysø skrev nemlig hele eksamen for hånd.

– Jeg bare knoter på data, så det ble elleve håndskrevne A4-sider, ler hun.

Selv om teoriprøven gikk strålende, og hun har snakket med andre sjåfører som har gjennomført den praktiske prøven, så betyr ikke det at Laila vil gå til den testen uten nerver.

– Det hjelper ingenting at jeg vet hva de har vært igjennom. Da var det jo de som kjørte. Nå må jeg kjøre selv, smiler hun.

Les også: Da dette lageret ble automatisert, mistet ikke én eneste ansatt jobben

Valgte bedriftens skoletilbud

Klubben gikk ut til flere tilbydere av fagbrevkurs og spurte om de kunne gjøre det innenfor rammen på 10.500 kroner per medlem.

– Vi endte opp med å bruke SB-skolen som er en egen skoledel i Nordlandsbuss. En av grunnene var at vi i større grad kunne være med å forme kurset slik vi ville, og i tillegg var tilknytingen til selskapet en fordel da det ble lettere å få byttet folk fri for gjennomføring av kurset, sier han.

Kursene går over tre kurshelger i halvåret før den teoretiske eksamen. Så får «studentene» en oppfriskning og gjennomgang før selve fagprøven.

«Født bussjåfør»

I mai har hun kjørt buss i ti år, og jubileet kan hun trolig feire med et bevis på at hun har fagbrev. Laila kommer derimot ikke til å gi seg med å kjøre buss.

– Jeg har alltid likt store biler, og jeg hadde to brødre som var kjørte langtransport. Da jeg kjørte opp til bussjåførsertifikat fikk jeg høre at jeg var den fødte bussjåfør. Det beste med jobben er at jeg får treffe nye, spennende folk hele tiden, og å kjøre skoleunger er et eventyr. De sier så mye rart, og jeg får nok høre en del som foreldrene gjerne skulle visst. Å kjøre buss er kjempegøy, stråler Laila Lysø.

Les også:

På denne terminalen gikk Transport fra 5 til 50 medlemmer. Slik fikk de det til

Søppelkonkurs: Renovasjonsarbeider Julius Pedersen får nok en gang ny arbeidsgiver. Nå er han lei

Annonse

Flere saker

Annonse