JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører i Oppland vil ut av egen forening

Sjåfører i Lillehammer og Gudbrandsdalen føler seg overkjørt av forening og forbund. Nå vil de starte egen bussarbeiderforening i Oppland. Torsdag har de stiftelsesmøte.
Etter at vedtektene ble endret i Oppland Transportarbeiderforening ønsker Jon Magne Aspelund (fra venstre), Reidar Belgum og Hallgeir Randheim seg  inn i      en egen bussarbeiderforening i Oppland.

Etter at vedtektene ble endret i Oppland Transportarbeiderforening ønsker Jon Magne Aspelund (fra venstre), Reidar Belgum og Hallgeir Randheim seg inn i en egen bussarbeiderforening i Oppland.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Både Reidar Belgum, Hallgeir Randheim og Jon Magne Aspelund har hatt høye verv i Oppland Transportarbeiderforening siden foreninga ble oppretta i 1990. Den gangen ble foreninga opprettet på tuftene til de fire transportabeiderforeningene i Gjøvik, Valdres, Lillehammer og Gudbrandsdalen der de opprinnelige fire fikk et gitt antall stemmer på «storforeningens» årsmøte.

De vedtektene ble godkjent av forbundet sentralt.

150 bussjåfører fikk feil lønn i fire år. Så kom kravet om å betale tilbake

Gir styret skylda

Etter årsmøtet i 2017 ble det vedtatt endringer i vedtektene på hvor mange som skulle ha stemmerett. I prinsippet var vedtektene like de opprinnelige. Vedtektene, siden de var endret, ble sendt inn til forbundsstyret for godskjenning.

– Alle hadde talerett etter de gamle vedtektene, og alle var fornøyde med de vedtektene vi hadde, hevder Reidar Belgum.

I etterkant av det møtet ble det sendt inn et brev til forbundet sentralt med en klage på vedtektene foreningen hadde vedtatt.

Belgum, Randheim og Aspelund lar det skinne klart igjennom at de mener det var styret og foreningslederen selv, Oddbjørn Vestli som stod bak det brevet, siden han ville at alle på årsmøtet skulle ha stemmerett. Uavhengig av hvor i fylket de kom fra. De tre mener lederen derfor ikke har forholdt seg til flertallet som godkjente de gamle vedtektene. Det er en kritikk Vestli skjønner lite av.

– Det brevet visste jeg ingenting om før jeg fikk høre om brevet direkte fra forbundsledelsen som hadde mottatt brevet. Jeg har også fått kritikk for at jeg sendte inn de vedtektsendringene foreningen hadde vedtatt til forbundsledelsen, men det må jeg jo siden det står i forbundets vedtekter, sukker han oppgitt.

Trakk seg i protest

Resultatet ble uansett at forbundsstyret ikke godkjente vedtektene. Forbundsledelsen fikk imidlertid mandat til å ta et møte med både tilhengere av de gamle vedtektene og de som ønsket stemmerett for alle.

– Jeg har hatt stor tillit til forbundsledelsen tidligere, men når de kom opp hit og bare satte en strek over de gamle vedtektene, var det en ren provokasjon mot oss, sier Hallgeir Randheim.

Et utvalg skulle se på nye vedtekter for Oppland. De nye vedtektene skulle vedtas på årsmøtet i foreningen nå i april 2018, men fram til det årsmøtet skulle forbundets mønstervedtekter gjelde.

Det gjorde at Randheim trakk seg fra styret i protest. Han trakk seg også fra utvalgsarbeidet.

– Jeg mener at hele styret burde trukket seg når situasjonen ble som den ble. Så burde det blitt avholdt et ekstraordinært årsmøte siden vedtektene ble kjent ugyldige. På det årsmøtet burde de gamle vedtektene vært brukt når det skulle stemmes over nye vedtekter, sier Randheim.

Til det bare rister Vestli på hodet.

– Styret ble jo valgt etter de gamle vedtektene som Randheim, Aspelund og Bergum ville ha. Når Randheim mener at styret burde trekke seg, så respekterer han jo ikke en gang de vedtektene som han selv vil ha, sier Vestli.

Mistet tillit

Det er først og fremst frykten for skjevfordeling av makta i regionen som har fått en del i Oppland til å reagere. Aspelund & Co mener at de gamle vedtektene i større grad enn forbundets mønstervedtekter sikrer at blant annet Nord-Gudbrandsdalen og Valdres blir representert.

– Jeg har hørt at Vestli sier at det ikke var noen fra Nord-Gudbransdal som ville stille til valg, og at det er grunnen til at ingen i det nye foreningsstyret er derfra, men jeg ble aldri spurt, sier Randheim.

Det synes ikke Vestli er noe rart.

– Randheim sendte jo brev til foreninga der han trakk seg fra styret og utvalgsarbeidet i protest. Da var det jo liten vits for valgkomiteen å spørre om han ville ha et verv, påpeker Oddbjørn Vestli.

For Reidar Belgum og de andre er tilliten til den sittende foreningslederen er fullstendig borte.

– Vi har samarbeidet godt i alle år, men dette bråket har satt dype spor. Hvis vi skal få tillit til foreninga igjen, så må det bli en endring i ledelsen, sier Belgum.

Egen eller med Oslo

Siden det ikke ser ut til å skje, jobber de nå for å få etablert en bussarbeiderforening i Oppland.

– De fikk lov i Oslo, så det skal bli spennende å se om det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker, sier Randheim.

De ser likevel for seg et annet alternativ dersom forbundet ikke ønsker en oppsplitting av foreningene.

– Dersom forbundet sentralt ønsker større enheter og ikke mindre, kan det være et alternativ å gå inn i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening. Den dekker allerede flere fylker, minner Jon Magne Aspelund om.

Første skritt på veien er å velge et interimsstyre. Det skjer allerede førstkommende torsdag når Aspelund & Co inviterer til stiftelsesmøte i Øyer, nord for Lillehammer.

Feilsendt kritikk

Verken Vestli eller hans nestleder i foreninga, Rune Kristiansen tror de vil få gjennomslag for sine ønsker. De frykter heller ikke å bli kastet på neste årsmøte som følge av en mobilisering fra bussjåførene. Vestli er også usikker på hva som kan bli løsningen i Oppland.

– Vi går gjerne i dialog med dem, men det virker ikke som de ønsker det, sier Vestli.

Heller ikke Kristiansen er optimist.

– Jeg er usikker på om de vil ha noen løsning som omfatter Oppland Transportarbeiderforening, sier han.

Foreningslederen mener at de uansett retter baker for smed.

– Dette er ikke foreninga sin skyld. Vi følger bare forbundets retningslinjer som er vedtatt på landsmøtet. Det er dit de burde rette kritikken, avslutter Oddbjørn Vestli.

Kan selvkjørende busser få deg til å parkere bilen?

Oddbjørn Vestli (til høyre), leder og Rune Kristiansen, nestleder i Oppland Transportarbeiderforening vil gjerne i dialog med utbryterne, men er usikre på om de vil ha noen løsning som inkluderer Oppland-foreninga.

Oddbjørn Vestli (til høyre), leder og Rune Kristiansen, nestleder i Oppland Transportarbeiderforening vil gjerne i dialog med utbryterne, men er usikre på om de vil ha noen løsning som inkluderer Oppland-foreninga.

Roy Ervin Solstad

Annonse

Flere saker

Annonse