Reidar Belgum (fra venstre), Jon Magne Aspelund og Hallgeir Randheim står i fare for å bli ekskludert fra Transportarbeiderforbundet om de gjennomfører det planlagte stiftelsesmøtet av en bussarbeiderforening i Oppland torsdag.
Roy Ervin Solstad
Bussjåfører vil starte egen forening – trues med å bli kastet ut av forbundet
Bussjåførene i Oppland vil ut av Oppland Transportarbeiderforening og lar seg ikke skremme av truslene.
res@lomedia.no
– Det finnes andre muligheter utenfor Transportarbeiderforbundet om de gjør alvor av truslene sine, sier Jon Magne Aspelund tørt.
Han er en av tre initiativtagere til en ny bussarbeiderforening i Oppland. Initiativet kommer etter at Oppland Transportarbeiderforening gjennom en overgang til nye vedtekter, ifølge initiativtagerne, overkjører distriktene – og da spesielt Nordgudbrandsdal og Valdres.
• Bussjåfører i Oppland vil ut av egen forening
Årsmøtet til Oppland Transportarbeiderforening vedtok tidligere i år nye vedtekter der alle som møter på årsmøtet i foreninga skal ha stemmerett. Det står i sterk kontrast til foreninga sine opprinnelige vedtekter som i utgangspunktet ga et likt antall stemmer til de fire foreningene som dannet Oppland Transportarbeiderforening for snart 30 år siden.
Advart i brev fra foreninga
Både Jon Magne Aspelund, Reidar Belgum og Hallgeir Randheim, som har stått i spissen for «opprøret» som i stor grad retter seg mot foreningsleder Oddbjørn Vestli, fikk tirsdag et brev som var sendt fra Oppland Transportarbeiderforening på mandag. I brevet står det at:
«Styret i Oppland Transportarbeiderforening har i etterkant av årsmøtet i 2018 mottatt flere tilbakemeldinger og dokumentasjon på forhold som oppfattes som illojal aktivitet i forhold til de vedtekter enkeltmedlemmer og tillitsvalgte i organisasjonen skal forholde seg til.
Dette gjelder i korte trekk forsøk på dannelse av nye former for fagforeningsvirksomhet der Oppland Transportarbeiderforening allerede er etablert etter forbundets vedtekter.
Styret ber om at alle aktiveteter som er planlagt eller planlegges fra deres side, opphører med øyeblikkelig virkning.
Denne henstillingen gjelder så lenge du opprettholder et medlemskap i Oppland Transportarbeiderforening og forbundet. Dersom henstillingen ikke etterfølges vil styret vurdere tiltak som kan få konsekvenser for ditt medlemskap hos oss.»
Brevet er signert styret i Oppland Transportarbeiderforening ved leder Oddbjørn Vestli, og har utgangspunkt i et vedtak på styremøte i foreninga 11. juni i år.
• Lageransatte i Elkjøp krever tariffavtale – kan få lønnshopp på 150.000 kroner
– Fortsetter med uforminsket styrke
Hallgeir Randheim lar seg ikke skremme.
– Denne trusselen om ekskludering fra foreningen ser vi ikke på som noen trussel. Det er jo ut av foreningen vi vil. Vi hadde i utgangspunktet håpet på fortsatt tilknytning til Transportarbeiderforbundet, men er det slik at også dem vil ekskludere oss må de bestemme seg fort, da arbeidet vi har igangsatt fortsetter med uforminsket styrke, skriver Randheim i en e-post til Transportarbeideren.
Som Aspelund, utelukker ikke Randheim at framtiden kan ligge utenfor Transportarbeiderforbundet.
– Hvis vi blir ekskludert vil vi vurdere andre tilknytninger, sier Randheim.
Anklager mot forbundet
Randheim understreker, som de tre tidligere har sagt, at det burde være mulig å få opprettet en egen bussarbeiderforening i Oppland, siden det samme ble gjort i Oslo på 1960-tallet.
– Når det påstås at vi opptrer illojalt og bryter forbundets mønstervedtekter, vil jeg bemerke at forbundsledelsen tilintetgjorde våre godkjente vedtekter fra da foreninga ble stifta. Det må vel også kunne kalles illojalitet og brudd på mønstervedtekter, undrer Randheim.
• 52 timers arbeidsuke: Så mye må norske taxisjåfører jobbe for å få en anstendig lønn
Har ikke tatt stilling
Transportarbeiderforbundets 2. nestleder, Dag-Einar Sivertsen, bekrefter overfor Transportarbeideren at forbundet har fått kopi av brevet, men at forbundet sentralt ikke har behandlet det.
– Vi har ikke tatt stilling til brevet, men det er klart at det å innkalle til stiftelsesmøte for en konkurrerende organisasjon er illojalt og rammes av forbundets vedtekter. Etter de vedtektene kan det bare etableres en forening innenfor samme tariffområde innenfor det samme geografiske området, sier han.
En annen situasjon i Oslo
Sivertsen mener også at en sammenligning med det som skjedde med Oslo og Omegn Bussarbeiderforening i 1964 blir helt feil.
– Dette kom etter en intern behandling både i forening og forbund før landsstyre gjorde et positivt vedtak, minner han om.
Han legger også til at en eventuell eksklusjon selvsagt vil følge de retningslinjer som ligger i forbundets og foreningens vedtekter.
– Dersom det fremmes og vedtas eksklusjon i foreningen, kan denne besluntingen ankes til forbundsstyret, representantskapet og landsmøtet, sier Dag-Einar Sivertsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund mener de tre initiativtagerne opptrer illojalt.
Roy Ervin Solstad
Vestli: – Trist
Et slikt vedtak vil ikke leder i Oppland Transportarbeiderforening, Oddbjørn Vestli, utelukke.
– Det må vi selvsagt ta i styret, men hvis det blir kjørt et stiftelsesmøte på torsdag slik det er planlagt, ligger det an til eksklusjon. Det kan eventuelt bli et ekstraordinært styremøte, sier Vestli.
Han beklager hele situasjonen som har oppstått.
– Dette er bare trist, og det har også tatt tid vi kunne brukt til å være ute hos medlemmene, sier han.
Vestli tror imidlertid ikke at Aspelund, Randheim og Belgum har så stor støtte blant bussjåførene i Oppland som de hevder.
– De tilbakemeldingene jeg får bra bussjåfører tyder på at det ikke blir det raset av medlemmer ut av foreninga som Aspelund tror, sier Oddbjørn Vestli.
• Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler
Håper de blir i LO
En annen som beklager situasjonen er Petter Jørgensen, leder av Oslo og Omegn Transportarbeiderforening. Han skulle egentlig vært til stede på møtet i Øyer på torsdag, men har blitt instruert av NTF sentralt om ikke å reise til Oppland for å snakke med bussførerne der.
– Dette er beklagelig, men jeg håper at behandlingen fra NTF og Oppland Transport ikke medfører at medlemmene velger løsninger utenfor LO, sier Petter Jørgensen.
Leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, Petter Jørgensen, håper ikke forbundet og foreninga sender bussjåførene i Oppland ut av LO.
Roy Ervin Solstad
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo