JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De vervet 200 nye medlemmer i fjor, men likevel går medlemstallet ned

Hvert år verves det mange nye medlemmer i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark. Siden 2015 har medlemstallet likevel gått kraftig ned. Nå håper foreningen å stoppe lekkasjene.
Her i 2. etasje i Folkets Hus, et steinkast fra hvalfangstmonumentet i Sandefjord, holder Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark til. Tar du turen dit, risikerer du å møte både leder Nina Risinggård og nestleder Rune Eriksen.

Her i 2. etasje i Folkets Hus, et steinkast fra hvalfangstmonumentet i Sandefjord, holder Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark til. Tar du turen dit, risikerer du å møte både leder Nina Risinggård og nestleder Rune Eriksen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– I fjor vervet vi 200 nye medlemmer til foreninga, men samtidig mistet vi 211 medlemmer, forteller foreningsleder Nina Risinggård til Transportarbeideren.

Det medførte nok et år med fall i medlemstallet. Verst var det i 2016 da antall medlemmer i foreningen ble redusert med 136 medlemmer totalt.

Lastebilsjåfør Per Morten mistet førerkortet da han nesten meide ned en politimann - nå krever han erstatning

Toppår i 2015

Ved utgangen av 2017 hadde Vestfold-Telemark 1238 medlemmer mot 1365 i 2015. Fra 2009 til og med 2015 var det kun i 2011 foreningen hadde under 1000 yrkesaktive medlemmer. Flest var det i 2015 med 1082. Nå er tallet 957.

– Vi har mistet mange medlemmer de siste årene, og det er ikke bra. Det største problemet er gratispassasjerene, og vi får tilbakemeldinger fra tillitsvalgte at det er vanskelig å verve i bedriftene, sier foreningslederen.

Skjer i alle bransjer

Hun tror løsningen på lavere organisasjonsgrad er å innføre tariffavgift for de som ikke er organisert.

– Folk har ikke den solidariteten som man hadde tidligere. Nå er man fornøyd bare man får lønna på konto. I tillegg har vi jo fått mange utenlandske arbeidere som kun er i Norge når de jobber. De ønsker ikke å bruke penger på fagforeningskontingen siden de skal rett hjem når arbeidsperioden er over, påpeker Risinggård.

Hun legger til at dette gjelder i alle bransjer.

– Det er hull i bøtta, og den lekkasjen må vi få tettet, understreker hun.

Risinggård mener det er direktemedlemmene som er hovedutfordringen.

– Vi prøver å ta kontakt med dem tidlig når vi ser at de ikke betaler kontingenten. Ofte er det prisen på medlemsskapet som nevnes av de som ikke vil være medlemmer. Mange melder seg også ut fordi de har slutta i transportbransjen, sier hun.

LO-lederen: – Transportarbeiderne gir seg ikke på tørre møkka

Asko og Nettbuss størst

Foreningen som feirer 25. årsjubileum 1. april i år, dekker som navnet indikerer fylkene Vestfold og Telemark, og dermed et område fra Svelvik ved Drammensfjorden til fylkesgrensa mot Hordaland over Haukeli. Det er en distanse på over 26 mil og fire timers kjøring.

– Antallet medlemmer i Vestfold og Telemark er ganske likt, men hovedtyngden av medlemmene ligger i og rundt de store byene i Vestfold og i Grenlands-distriktet i Telemark, forteller Risinggård.

De største bransjene er buss, som nestleder Rune Eriksen kommer fra, og grossist, der leder Nina Risinggård har sin bakgrunn.

– Den største klubben er Asko Vestfold, men Nettbuss i Telemark er nesten like store. Det skiller bare et par medlemmer, smiler foreningslederen.

Sliter ut tillitsvalgte

Hun er en av tre tillitsvalgte i foreningsstyret som er frikjøpt på foreningskontoret på Folkets Hus i Sandefjord. Sammen med nestleder Rune Eriksen er hun frikjøpt på fulltid, mens sekretær Pål André Kristensen er tre dager i uka på foreningskontoret.

– Jobben vår er å støtte de tillitsvalgte, og akkurat nå er det mest lønnskrav det går i. Vi har ikke så mange oppsigelsessaker nå, sier Risinggård.

At de tillitsvalgte trenger støtte merker de daglig.

– Det virker som bedriftene forsøker å slite ut de dyktige tillitsvalgte vi har. Det skjer i alle bransjer og i både store og små bedrifter. Derfor går det mye tid til å bistå tillitsvalgte i møter. Jeg har jo fordelen av at jeg kan være mye hardere mot bedriftsledelsen enn de tillitsvalgte, siden jeg ikke trenger å møte de på jobben dagen etterpå, understreker hun.

Frp vil splitte opp Posten og selge Bring

Vil ut og verve

Risinggård innrømmer imildlertid at hun gjerne skulle vært enda mer ute blant medlemmer og ikke minst vært ute og vervet nye medlemmer.

– Siden medlemsoppfølgingen blir overtatt av NTF sentralt vil det lette arbeidsmengden vår. Det bør vi bruke til å komme oss enda mer ut, og det vil nok bli mer verveoppgaver på sekretæren, sier hun.

Risinggård peker på at det er i renovasjon og blant avisbud i tillegg til godsbransjen potensialet er størst for å verve nye medlemmer. Når det blir varmere i været, håper hun å få til en verveaksjon på en eller flere av veistasjonene langs hovedveiene i de to fylkene.

– Håpet er at vi kan til en stand på en veistasjon når de tar inn lastebilene som kommer, sier hun.

Tar hvert sitt fylke

Hvem av dem som får ansvaret for det, blir trolig avgjort av i hvilket fylke aksjonen skal avholdes. Tidligere delte nemlig de heltidstillitsvalgte i foreninga seg på ulike bransjer, men nå har de gått over til geografisk ansvar.

– Siden Rune bor i Vestfold og jeg bor i Telemark, så er det mest naturlig at vi tar de oppdragene nærmest der vi bor, sier Risinggård.

– Fordelen er at da lærer vi om alle bransjene, men jeg sliter fremdeles med å forstå forskjellen på spedisjon og grossist, ler Rune Eriksen.

Han kom inn i en 20-prosentstilling i 2008, men den ble raskt utvidet til fulltid. I Vestfold-Telemark velges styret for fire år om gangen, og Eriksen er på valg i år. Risinggård kom første gang inn på fulltid i 2005 og ble gjenvalgt for fire nye år i fjor, mens Kristensen i år er midtveis i sin fireårsperiode.

– En periode var vi tre på heltid, men antall medlemmer og økonomien vil avgjøre om vi kan fortsette med så stor sekretærstilling som vi har nå, sier Nina Risinggård.

Da hjelper det å tette hullet i medlemsbøtta.

• Følg oss på Facebook

Annonse

Flere saker

Annonse