JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dette rullende foreningskontoret vekker oppsikt

Da en av forbundssekretærene i Transportarbeiderforbundet skulle bytte ut campingvogna si, reagerte Rogaland Transportarbeiderforening momentant.
Inge Vidar Lone (til høyre) og Torgeir Thorsen, henholdsvis leder og nestleder i Rogaland Transportarbeiderforening med campingvogna som kommer til å rulle rundt i Rogaland framover.

Inge Vidar Lone (til høyre) og Torgeir Thorsen, henholdsvis leder og nestleder i Rogaland Transportarbeiderforening med campingvogna som kommer til å rulle rundt i Rogaland framover.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Idéen om en campingvogn kom opp for to år siden da de fire vestlandsforeningene i Transportarbeiderforbundet var samlet til Vestlandskonferansen.

– Vi tenkte at det kan bidra til at vi blir mer synlige, og vi får jo bare gode tilbakemeldinger når folk ser oss ute på veien, sier nestleder i Rogaland Transportarbeiderforening, Torgeir Thorsen til Transportarbeideren.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Hastevedtak

Det var likevel ikke før forbundssekretær Ole Einar Adamsrød la ut campingvogna si til salgs for å gå over til bobil at rogalendingene fikk ut fingeren.

– Jeg ringte rett til Ole Einar og sa at han måtte fjerne annonsen fra nettet, for den campingvogna skulle vi kjøpe. Jeg måtte bare få til et hastevedtak i foreningsstyret først, ler Inge Vidar Lone, leder i transportarbeiderforeninga i Rogaland.

Selv om det er Rogaland som har kjøpt vogna, er meningen at de andre foreningene på Vestlandet også kan få låne den.

– Vi har tenkt til å bruke den i verveaktiviteter, og vi skal få installert internett-tilgang, slik at den kan bli et rullende foreningskontor. Da kan vi ta den med oss på to-dagersturer med innlagt overnatting i vogna, sier Lone fornøyd.

– Den vil vi jo også kunne ta med oss på yrkesmesser og andre arrangementer og gjøre oss enda mer synlige der, legger Thorsen til.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Profilering

Da foreninga overtok campingvogna var den imidlertid ikke mer synlig enn andre campingvogner, så noe måtte gjøres med den.

– Vi lakkerte den rød, og har også fått laget profilering både til vinduene og resten av vogna, sier Lone.

Det gjør at alle kan se hvem vogna tilhører. Det eneste som gjenstår utvendig er noen klistremerker som kom i feil størrelse. Når det er på plass, skal vogna ut på veien, ikke bare stå i carporten til foreningslederen.

– Vi har hatt så mye saker og saksbehandling det siste året at vi kun har fått vært ute hos medlemmer en dag i måneden. Det er jo også grunnen til at vi har skaffet oss vogn. Det gir oss mulighet til å gjøre begge deler samtidig, sier Lone.

To viktige endringer gjør at flere får AFP

Helserunde

To ganger i året er de også ute sammen med Fagforbundet på de ulike trafikkstasjonene for å snakke med sjåførene.

– Vi kaller det en helserunde, og vi har med målere for både blodtrykk og blodsukker. Da får sjåførene tilbud om å få målt begge deler, og vi har også med frukt og snakker kosthold med dem, forteller foreningsleder Lone.

Målingene er det sykepleiere fra Fagforbundet som foretar.

– Vi har fått kjemperespons fra sjåførene på dette. De har jo aldri tid til å gå til legen, og det er bare noen av de største bedriftene som har avtaler med bedriftslege og fast legesjekk en gang i året. I en del tilfeller har målingene gjort at sjåførene har fått klar beskjed om å ta kontakt med fastlegen sin, forteller han.

Ikke hele fylket

Selv om foreningen har et fylkesnavn, dekker den ikke hele fylket. Åtte av kommunene nord og nordøst for Boknafjorden tilhører Vestnorsk Transportarbeiderforening.

– Men LO Rogaland er vi sammen, og med medlemmene fra Vestnorsk og havnearbeiderforeninga kom vi akkurat over 1000 medlemmer slik at Transportarbeiderforbundet fikk to delegater til LOs regionkonferanse i tillegg til meg i regionrådet i Rogaland, sier Lone.

Det er for øvrig kontorlederen på Vestnorsk sitt distriktskontor i Haugesund, Borgny Hauge Skogen, som er Lones vara i regionrådet.

På Rogaland Transportarbeiderforening sitt kontor har Lone selskap av Torgeir Thorsen. Han er frikjøpt organisasjonsarbeider i 60 prosent stilling i tillegg til å være nestleder i foreninga OG bussjåfør i hjemkommunen Rennesøy nord for Stavanger.

Transport-sjefen: – Dette resultatet i lønnsoppgjøret hadde vi ikke klart alene

Mange taxi-saker

Lone derimot kommer fra taxibransjen. En bransje som skaffer foreninga aller mest arbeid.

– Når oljekrisa kom for noen få år siden merket Stavanger-regionen det hardest av alle. I taxibransjen sank inntektene med 30 prosent for de som hadde faste oppdrag. For dem uten opp mot 40 prosent. De som kjører på natta, har ingenting å gjøre utenom i helgene, og pirattaxier tar bortimot en tredel av turene natt til lørdag og natt til søndag. Det har gjort at presset på sjåførene er stort, og vi har masse saker på manglende feriepenger, manglende lønn og oppsigelsessaker, sier Lone.

Lite engasjement

Han peker imidlertid på at taxi-bransjen ikke er den eneste som har utfordringer i Rogaland.

– De store spedisjonsselskapene presser transportselskapene på pris. De tar heller små selskaper uten tariffavtaler enn noen av de store. Det gjelder både PostNord, Schenker og DHL. De henter inn anbud og tar det billigste. Det gjør at store seriøse selskaper sliter fordi de blir utkonkurrert av bedrifter uten tariffavtaler, sier han.

Mens både andelen uorganiserte er stor både i gods og i taxi, er det langt bedre stilt i spedisjon og ikke minst i bussbransjen som er den bransjen med flest medlemmer i Rogaland.

– Organisasjonsgraden er stor, men engasjementet lite i bussbransjen, innrømmer Torgeir Thorsen.

Kanskje kan synlighet gjennom en liten rød campingvogn gjøre noe med det framover.

Nytt nederlag for Uber i EU-domstolen

DHL fjerner betalte pauser som de ansatte har hatt i 20 år: – Folk er forbanna

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse