I kampen mot sosial dumping på havnene, møttes havnearbeidere og ITF-inspektørene i Larvik for å bli bedre kjent, og legge strategi for arbeidet. Her står ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum flankert av (fra venstre) Roar Langaard, nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening og Geir Ingebrigtsen, leder for Tromsø Havnearbeiderforening.
Roy Ervin Solstad
Havnearbeiderne
Flere norske havner kan få «pirat»-stempel
Oslo Havn er i faresonen for å bli erklært som bekvemmelighetshavn, men det samme kan skje med flere havner.
res@lomedia.no
Tirsdag og onsdag denne uka møtte ITF-koordinator Angelica Gjestrum og ITF-inspektører fra hele landet leder for Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen og tillitsvalgte havnearbeidere fra havner langs hele kysten. På agendaen stod både trusselen om at Oslo Havn kan bli erklært som bekvemmelighetshavn, men også hvordan havnearbeiderne og ITF-inspektørene sammen kan avdekke brudd på regelverk og sosial dumping på havnene.
Les også: Ett skritt nærmere bekvemmelighetshavn i Oslo
Planlegger aksjonsuke
Fredag i forrige uke fikk ITFs koordinasjonskomite i Norge mandat fra Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen til å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn, dersom ikke det kommer en løsning fra myndighetene i Oslo.
Til Transportarbeideren sier Bjørn Steffensen at verken havnearbeiderne eller ITF-inspektørene utelukker at flere havner kan komme i samme situasjon som havna i hovedstaden.
– Det er ikke akkurat usannsynlig at andre havner kommer på lista. De havnene som ikke tar sosial dumping på alvor, vil bli vurdert fremmet for Ports of Convenience-kampanjen, sier Steffensen.
En aksjonsuke i ITF-regi er planlagt på norske havner til høsten. Innen den tid vil inspektører og havnearbeidere møtes igjen.
– Vi har ikke avtalt nye møter, men vil nok møtes før aksjonsuka og planlegge den godt i tillegg til å sende hverandre relevant informasjon etter hvert som vi besitter informasjon, sier Bjørn Steffensen.
Ba om liste på skip
Det var Angelica Gjestrum som tok initativet til møtet i Larvik.
– Bakgrunnen var flere forespørsel om assistanse fra havnearbeidere i Oslo og Tromsø, mens representanter fra havnene i Larvik og Kristiansand ble invitert for å dele sine erfaringer, sier Gjestrum.
Hun understreker at for ITF-inspektørene var det interessant å høre hva slags forventninger havnearbeiderne hadde til dem.
– Det var en fin og åpen dialog som kan bidra til bedre forståelse av hverandres utfordringer og muligheter, og vi skisserte hva vi kan gjøre for å dokumentere arbeidsforhold om bord, og vi ba samtidig om liste med skip som havnearbeidere vil ha dokumentasjon om, fortsetter hun, og legger til at hun oppfattet at flere havner enn Oslo er spent på hva som skjer med en eventuell POC-erklæring av Oslo Havn.
– Møtedeltagere hadde håp om at hvis Oslo blir erklært POC, så vil det føre til press også mot andre havner, selv om målet er at problemene skal løses politisk, sier Angelica Gjestrum.
Registrert i ILO
På møtet i Larvik deltok foruten Steffensen og ITF-inspektørene, blant annet leder for havnearbeiderne i Tromsø, og nestlederen i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard. Også i Tromsø har man sett seg lei på at sjøfolk utfører losse- og lastearbeid i strid med ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til denne type arbeid. Det er en konvensjon Norge har ratifisert, og selv om havnearbeiderne i Tromsø har vært i konflikt og uten jobb, står de fremdeles som registrerte havnearbeidere i ILO-systemet.
Les også: To forbund krever at byrådsleder Raymond Johansen svarer om Oslo havn
Dokumenterte brudd i Oslo
Også i Oslo må havnearbeiderne se på at andre gjør jobben de skulle hatt, og Roar Langaard er derfor glad for at ITF-inspektørene og havnearbeiderne kunne møtes.
– Et sånt møte er viktig for oss for å bli bedre kjent med jobben ITF gjør, og hva de kan gjøre i forskjellige siuasjoner. Så syns jo jeg at det er veldig fint å bli kjent med de inspektørene vi har i landet, da blir kanskje lista litt lavere for å ringe dem hvis det er noe man eventuelt lurer på også, påpeker han.
Rundt bordet fra venstre: Yngve Lorentsen (ITF-inspektør), Kai Ove Næss (havnearbeider, Larvik), Truls Ove Steder (ITF-inspektør), Angelica Gjestrum (ITF-koordinator), Bjørn Steffensen (leder i Norsk Havnearbeiderforening), Jan Robert Fudge (havnearbeider, Kristiansand), Geir Ingebrigtsen (havnearbeider, Tromsø). Roar Langaard (havnearbeider i Oslo) og Asbjørn Bratthagen (havnearbeider i Larvik), havnet utenfor bildet.
Roy Ervin Solstad
I Oslo er det allerede flere ITF-rapporter som viser at havna ikke følger gjeldende regelverk, og det er nettopp denne dokumentasjonen som ble avgjørende da ITF ga sin norske koordinasjonskomité fullmakt til å erklære havna i Oslo som bekvemmelighetshavn.
Hva som kan bli resultatet av en slik erklæring fikk Oslo-byråd Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet beskjed om i går. Da møtte han leder i Sjømannsforbundet, Johnny Hansen og 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Fenn Samuelsen.
– Vi ble enige om å ha en tett oppfølging framover, men vi får jo se hva møtet i dag bringer, sier Terje Fenn Samuelsen til Transportarbeideren.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Styremøte i Oslo i dag
Møtet han snakker om er styremøtet i Oslo Havn. Det starter i dag klokka 15, og der skal styret etter planen behandle en sak om havna sitt forhold til ILO-konvensjon 137 og bruken av de registrerte havnearbeiderne. Administrasjonen i havna har hentet inn synspunkter fra både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, men innstillingen til styret går ut på at det er partene, det vil si NHO Logistikk og Transport på den ene sida og Transportarbeiderforbundet på den andre, som må bli enige. I saksframlegget peker adminstrasjonen på at Oslo Havn ikke kan ta side i en slik sak.
Det reagerer Silje Josten Kjosbakken, Rødts styremedlem i Oslo Havn, på.
– Oslo Havn har allerede tatt stilling i saken. Havnestyret selv vedtok jo en strategiplan i desember 2012 som gikk ut på å kvitte seg med havnearbeiderne, sier hun.
Kjosbakken ønsker derfor at havnestyret skal vedta at havna ikke aksepterer noen form for sosial dumping, at ILO 137 skal følges, og at de registrerte havnearbeiderne skal benyttes til lossing og lasting i Oslo Havn.
Om hun får flertallet med seg på det, avgjøres i løpet av ettermiddagen og kvelden, 15. juni.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen