- Det er viktig å få motforestillingene opp og fram i stedet for bare å diskutere det på bakrommet. Det vil styrke både oss og Fellesforbundet at man får diskutert saken ordentlig. Det vil være langt verre om det dukker opp som overraskelser etter at man har slått seg sammen, sier Vegard Holm.
Roy Ervin Solstad
Sammenslåing av Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet:
Han savner debatt om sammenslåingen av Transport og Fellesforbundet
Om under et halvt år kan Norsk Transportarbeiderforbund være en del av Fellesforbundet, men til nå har det vært svært lite diskusjon om sammenslåingen. For lite, mener den pensjonerte fagforeningsaktivisten Vegard Holm.
res@lomedia.no
Holm er tidligere leder av Oslo Transportarbeiderforening og satt også som redaktør for Transportarbeideren i 19 år fram til han gikk av med pensjon for drøyt fem år siden. Siden den gang har han markert seg som aktivist i kampen havnearbeiderne har kjempet i Norge.
Selv var han motstander av sammenslåingsprosessene kalt Forbund1 midt på 2000-tallet og Forbundsalliansen for snart seks år siden. Den gang var det langt mer debatt blant medlemmene og tillitsvalgte enn det han opplever nå i forbindelse med planene om sammenslåing med Fellesforbundet.
– Jeg er overraska over at det ikke har kommet flere motforestilinger, sier Holm.
• Her signeres avtalen om sammenslåing
Tar for lett på bransjerådene
Selv har han nemlig flere, til tross for at han i utgangspunktet ikke er i mot sammenslåing med Fellesforbundet.
– Det har kommet noe kritikk mot selve prosessen, men jeg opplever ikke dette som noen udemokratisk prosess. Saken har vært behandlet på mange forbunds- og representantskapsmøter. I måndsvis har det gitt 20 foreninger og foreningsledere mulighet til å reise problemstillinger, men alle vedtak har jo vært enstemmige, minner Holm om.
Han savner ikke minst at noen problematiserer det samarbeidsavtalen sier om bransjerådsmodellen som Transportarbeiderforbundet har hegnet om – og har vært så stolt av – i over 20 år.
– Vedtektene til Transportarbeiderforbundet sier at det er bransjerådene som er forhandlingsutvalg ved tariffoppgjørene. Det betyr at det er bransjerådet som godkjenner forhandlingsresultatet eller bestemmer å gå til streik. Transportarbeiderforbundet har det mest demokratiske systemet der forhandlingsutvalget kun består av tillitsvalgte som er direkte berørt av resultatet i tarifforhandlingene. Slik er det ikke i Fellesforbundet. Jeg synes det så langt i debatten er tatt for lett på bransjerådenes rolle, påpeker han.
• Her er avtalen om sammenslåing
– Mister en dimensjon
Han mener også det er problematisk at det blir færre valgte i forbundsledelsen per medlem enn det man har i NTF i dag.
– Jeg har sans for at vi velger hele toppledelsen og forbundssekretærene som driver saksbehandling på landsmøtene våre. I Fellesforbundet gjør ansatte mye av jobben som våre tillitsvalgte forbundsekretærer og ledelse gjør. Jeg mener at man fjerner en dimensjon ved en medlemsorganisasjon ved at man ikke lenger skal velge alle sine politiske og faglige ledere. NTL har for eksempel gjort det motsatte ved å ha langt flere tillitsvalgte på forbundets hovedkontor. Dette savner jeg også at noen problematiserer, sier Holm.
Det tredje momentet han synes det bør stilles spørsmålstegn ved er det rent politiske og strategiske i forbindelse med arbeidskamp.
– Transportarbeiderforbundet har lenge vært kritiske til frontfagmodellen, som mange transportarbeidere mener setter hindringer i den faglige kampen. I Fellesforbundet er det lange tradisjoner for at det er den konkurranseutsatte industrien som skal styre lønnsutviklinga. Mye er nok i endring, men dette er et viktig spørsmål det er viktig å reise til debatt, mener han.
Han er heller ikke videre begeistret for at Fellesforbundets leder sitter i Arbeiderpartiets sentralstyre.
– Når vi i NTF er ute og organiserer nye medlemmer får vi ofte negative tilbakemeldinger på vår binding til Arbeiderpartiet gjennom LO, men vi har i hvert fall kunnet si at NTF ikke støtter noen politiske partier økonomisk. I Fellesforbundet er den sosialdemokratiske tyngdekraften større enn i NTF, og med en forbundsleder som også sitter i Ap-ledelsen, blir det ikke like enkelt å argumentere for at det ikke er noen binding, sier han.
• Mer enn tre av fire transport-tillitsvalgte positive til sammenslåing
Vil ha debatt nå
På nyåret drar de to forbundslederne Lars Morten Johnsen i NTF og Jørn Eggum i Fellesforbundet på en rundreise i hele landet der de skal informere om sammenslåingen. Holm håper det blir mange gode diskusjoner, og oppfordrer alle til å komme med sine motforestillinger og bekymringer for sammenslåingen.
– Det er viktig å få motforestillingene opp og fram i stedet for bare å diskutere det på bakrommet. Det vil styrke både oss og Fellesforbundet at man får diskutert saken ordentlig. Det vil være langt verre om det dukker opp som overraskelser etter at man har slått seg sammen, sier han.
En slik diskusjon bør imidlertid ikke gå på om Fellesforbundet er et dårlig forbund eller at NTF ikke har noen valg fordi økonomien er så dårlig.
– Jeg får stadig vekk spørsmål om vi skal slå oss sammen med Fellesforbundet fordi NTF omtrent er konkurs. Det er jo bare tull. Så vidt jeg har skjønt går forbundet med stortoverskudd i 2018. Fellesforbundet har også stått fram som et bra forbund. De har vist blant annet gjennom kampen til bygningsarbeiderne mot bemanningsbransjen at de tar fighten, sier han.
Han understreker at selv om det er mange ting som er uproblematiske i forbindelse med sammenslåingen, så er det noen momenter det er grunn til å være kritiske til.
– Debatten om dem må vi ta nå, avslutter Vegard Holm.
Har du synspunkter på sammenslåingen, kan du sende leserinnlegg til frifagbevegelse@lomedia.no
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin