JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne i Tromsø håper på bedring

Større optimisme etter møte med styrelederen i Tromsø havn.
Tirsdag hadde havnearbeidere i Tromsø et møte med styreleder Jarle Heitmann i Tromsø Havn. Det møtet var positivt, synes havnearbeiderne. Fra venstre: Ole Martin Hustad, Truls Bruvold Høegh, Geir Ingebrigtsen, Raymond Isaksen, Asle Sjøgren og Trond Anders Storstad.

Tirsdag hadde havnearbeidere i Tromsø et møte med styreleder Jarle Heitmann i Tromsø Havn. Det møtet var positivt, synes havnearbeiderne. Fra venstre: Ole Martin Hustad, Truls Bruvold Høegh, Geir Ingebrigtsen, Raymond Isaksen, Asle Sjøgren og Trond Anders Storstad.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Publiseringen av lederartikkelen i Transportarbeideren på FriFagbevegelse rett før helgen, fikk plutselig fart i dialogen mellom Tromsø Havn sin styreleder Jarle Heitmann og havnearbeiderne i Tromsø. I en melding på Facebook skrev Heitmann at han ikke forstod kritikken om at havnestyret hadde vært passive, men sa samtidig at han ville ta et møte med lederen for havnearbeiderne i byen så fort som mulig.

Leder: Same shit, new wrapping

Omstridt havneavtale i Tromsø ble ikke politisk behandlet

Det var et møte Geir Ingebrigtsen hadde etterspurt lenge, og sammen med flere av havnearbeiderne møtte han Heitmann mandag ettermiddag.

Der ble svært mange misforståelser rettet opp i. Transportarbeideren møtte arbeiderpartipolitikeren Heitmann, rett etter formannskapsmøtet i Tromsø tirsdag ettermiddag. Det viste en styreleder med en utstrakt hånd til havnearbeiderne.

– Havnestyret hadde en klar holdning om ikke å ta del i en lovlig havnekonflikt, og vi mente ut fra de opplysningene vi fikk fra adminstrasjonen på havna at vi hadde holdt oss unna konflikten, sier Heitmann.

Frykter å bli POC

Etter møtet i mandag har han fått forståelse av at havnearbeiderne ikke har hatt den samme oppfatningen.

– Hvis det er slik at det oppfattes som at det kun er NHO som har hatt definisjonsmakta på hva som er rett og galt på havna, så bekymrer det meg, sier Heitmann.

Bekymringen blir ikke mindre av at havnearbeiderne på møtet informerte om at også Tromsø risikerer å bli erklært som bekvemmelighetshavn, gjerne forkortet til POC for Ports of Convenience, siden mannskap på skip deltar i samtlige losse- og lasteoppdrag på havna. Stikk i strid med norsk offisielt syn på havnearbeidernes arbeidsområder i forbindelse med ILO-konvensjon 137 som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til losse- og lastearbeid.

– Det politiske flertallet i Tromsø vil ikke at Tromsø havn skal være en bekvemmelighetshavn. Tromsø skal følge ILO 137, understreker Heitmann og viser uoppfordret fram samarbeidsavtalen til flertallspartiene i Tromsø der dette står nedfelt.

– Vi må i dialog med sjauerne, og finne ut hvem som kontrollerer at ILO-konvensjonen følges. Vi vil også finne ut hvilke havner som følger ILO-konvensjonen i Norge, og hvordan de gjør det. På møtet ble vi rådet til å ta kontakt med havna i Kristiansand. Det vil vi gjøre for å undersøke med de havnene som bruker havnearbeiderne, sier han.

Tettere dialog

Avtalen om eksklusiv bruksrett for Nor Lines som har stengt havneareiderne ute fra en av de viktigste havnene i Tromsø, blir det derimot vanskelig å få gjort noe med.

– Men om Eimskip overtar, så vil trolig ikke avtalen kunne overføres direkte, sier han.

Heitmann påpeker imidlertid at han ikke kan love hva havnestyret vil ende på, men at dialogen mellom havnearbeiderne og havnestyret skal bli bedre enn det har vært.

– Det må bli slutt på at informasjonen går via-via. Nå skal vi være lydhøre for synspunktene til havnearbeiderne og diskutere med dem direkte, lover Heitmann.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Leder i havnestyret i Tromsø, Jarle Heitmann, sier han vil være lydhør for innspillene fra havnearbeiderne. - Vi må begynne å snakke direkte med hverandre, sier han.

Leder i havnestyret i Tromsø, Jarle Heitmann, sier han vil være lydhør for innspillene fra havnearbeiderne. - Vi må begynne å snakke direkte med hverandre, sier han.

Roy Ervin Solstad

Søker om ISPS

På havnearbeidernes pauserom er stemningen blant havnearbeiderne litt bedre etter møtet med Heitmann.

– Det er ikke det at jeg stoler på politikere, men han er vel den jeg kan stole mest på, sier Asle Sjøgren.

Han er en av de sju-åtte som ikke har fått noe å gjøre etter at sympatistreiken havnearbeiderne i Tromsø gjennomførte i over tre år, før den ble avblåst av Transportarbeiderforbundet i februar.

Trond Andes Storstad mener litt av ansvaret nå også ligger på dem selv.

– Heitmann ba oss søke om ISPS-godkjenning, slik at vi slipper inn på havna igjen. Det må vi følge opp, sier han.

Leder for havnearbeiderne, Geir Ingebrigtsen er klar på at noe må skje.

– Det er ikke tvil om at arbeidsgiverne i Tromsø er klar over hva vi har vært med på i denne konflkkten. Det ser de ikke som positivt. Vi har fått avslag på mange jobber hvor vi har vært overkvalifiserte, og for de av oss som har bikka 50 vil det bli vanskelig å få andre jobber uansett, sier han.

• Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse