JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxi1 i Bergen signerte tariffavtale

Her får de ansatte endelig fem ukers ferie

Sjåførene i Taxi1 i Bergen kan juble. Med ny tariffavtale får de en rekke forbedringer i arbeidsbetingelsene.
Angelika Haugsdal, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen (til venstre) er strålende fornøyd med at bedriften har signert tariffavtale. Her er hun sammen med verneombud Jannike Hillestad.

Angelika Haugsdal, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen (til venstre) er strålende fornøyd med at bedriften har signert tariffavtale. Her er hun sammen med verneombud Jannike Hillestad.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Nå kan jeg smile hele dagen selv om det snør i dag, sier en storfornøyd hovedtillitsvalgt for sjåførene i Taxi1, Angelika Haugsdal på telefon fra Bergen.

Transportarbeiderforbundet og Taxi1 skulle egentlig møtes til mekling i torsdag 23 mars, siden selskapet nektet å signere tariffavtale innen fristen. Hvis partene ikke hadde blitt enige, ville 41 av selskapets sjåfører legge ned arbeidet fra dagen etter.

Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor

Overrasket

Det slapp de nå, ettersom partene signerte tariffavtalen dagen før meklingen, 22. mars. Hovedtillitsvalgt for de 41 organiserte i Transportarbeiderforbundet i Taxi1 i Bergen, Angelika Haugsdal innrømmer at det kom som en overraskelse.

– Jeg er ikke overrasket over at han signerte tariffavtalen. Det hadde jeg tro på at han ville gjøre. Det som overrasket meg var at det skjedde før mekling og streik, sier hun.

Noen dager tidligere møttes leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum, Haugsdal og Taxi1 ved daglig leder Robert Aasmul og selskapets advokat. Ifølge Haugsdal var det et godt møte.

– Vi har hele tiden holdt en god tone overfor Taxi1-ledelsen, og på møtet forklarte vi fordelene både for bedriften og for sjåførene med en tariffavtale. Vi gikk gjennom punkt for punkt og det var en god og positiv stemning på møtet, bekrefter hun.

Følg frifagbevegelse på Facebook

41,7 prosent av innkjørt

Den store lønnsøkningen blir det ikke for de ansatte med tariffavtale, men nå får de fem ukers ferie mot tidligere fire, 12 prosent feriepenger mot 10,2 prosent fram til nå, velferdspermisjoner, og ikke minst betalt når drosjene skal vaskes og er på verksted. Det fikk de ikke tidligere.

Når det gjelder lønn, sier tariffavtalen at sjåførene minimum skal ha 41,7 prosent av beløpet de kjører inn. I Taxi1 ble de allerede lovet økning til den summen før tariffavtalen ble signert, og noen av sjåførene hadde også høyere prosentsats enn det.

Streiketrussel avgjørende

Tariffavtalen betyr også farvel til den forhatte turavgiften selskapet har operert med. Den har medført at sjåførene har blitt trukket 17 kroner per tur de har kjørt.

– Turavgiften er ikke en del av tariffavtalen som er signert, konstaterer Haugsdal.

Hun har bare fått gode tilbakemeldinger fra kollegene sine.

– Det er nok trusselen om streik som gjorde at selskapet signerte, men nå er alle fornøyd med resultatet og den jobben som er blitt gjort. Det ser lyst ut nå. Jeg kommer til å smile i hele dag selv om det er snøvær og full vinter her i Bergen. Nå er nemlig alt i boks, avslutter Angelika Haugsdal.

Suksesshistorie

I en pressemelding skriver både Taxi1 og Vestnorsk Transportarbeiderforening at innføringen av tariffavtalen er et ledd i å gjøre taxibransjen mer seriøs.

– Vi har mange felles utfordringer i tiden fremover, da bransjen står foran utfordringer med mulig frislipp av løyver og piratvirksomhet som for eksempel Uber og Haxi. Vi håper politikerne vil se nytten av en regulert og seriøs bransje, og står sammen med partene i kampen mot sosial dumping, understreker de.

Roger Moum kaller saken en suksesshistorie.

– Vanligvis ender det i konflikt når man har kommet så langt at man har sendt plassoppsigelse og avtalt mekling, men her har vi gått fra å tro at de ansatte måtte ut i streik til en situasjon der både vi og bedriften ser tariffavtalen som en gode. For bedriften har det også vært et poeng at nå kan de opptre i markedet som en av de seriøse aktørene, sier Roger Moum.

Nå krever taxisjåførene tariffavtale

Truer med streik om de ikke får tariffavtale

Annonse
Annonse