Alle riksveier med en fartsgrense på 70 km/t eller høyere skal sikres mot utforkjøring innen utgangen av 2023.
Vegard Grøtt, NTB scanpix/ANB
Høyre lover å bruke 2,6 milliarder kroner på å sikre riksveiene mot utforkjøringer
Lover stor pakke for økt trafikksikkerhet.
aslak.bodahl@anb.no
Beløpet skal bevilges over en seksårsperiode, og betyr at alle riksveier med en fartsgrense på 70 km/t eller høyere skal bli tryggere innen 2023 er omme.
– Denne satsingen er helt nødvendig. Dårlige veier er ikke god miljøpolitikk. Gode veier handler om trafikksikkerhet, framkommelighet og verdiskaping i hele landet, sier leder av transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H), til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
• Frp vil splitte opp Posten og selge Bring
Nullvisjon
Målet med å sikre disse riksveiene er en del av regjeringens mange prosjekter i Nasjonal Transportplan (NTP). Oppgraderingen av riksveiene innebærer å rydde og sikre terreng langs veiene og sette opp siderekkverk der det er behov.
Høyres mål er at ingen skal miste livet i trafikken på grunn av for dårlig veistandard.
– Visjonen er null drepte og hardt skadde. Skal vi nå det målet, er den fysiske standarden på veiene utrolig viktig. Trafikantene må sikres mot sviktende veiskuldre og farlige utforkjøringer. Vi må dessuten sørge for å ha rumlefelt eller midtdeler på utsatte strekninger. Dette er det viktigste vi gjør av lavterkeltiltak, forklarer Astrup.
• Disse ti grafene viser Forskjells-Norge
Satser på vei
I NTP skal alle riksveier med en fartsgrense på 70 km/t eller høyere få etablert rumlefelt innen 2019. Unntaket er veiene som ikke er brede nok. De må utvides først. Rumlefelt gir 60 prosent færre ulykker.
– Sikringen er et tillegg til den betydelige veisatsingen i årene som kommer. Den inneholder blant annet 53 mil med nye firefeltsveier. Dette er sikring av veier som verken er omfattet av oppgraderingsprosjekter eller nye prosjekter, sier Astrup.
Høyre-politikeren tror riksveisikringen er en viktig prioritering i tillegg til satsing på vedlikehold, reasfaltering og nye store veiprosjekter.
– I den kommende stortingsperioden vil Høyre fortsette å satse på gode og trygge veier, sier Astrup.
– Mens forfallet økte på norske veier gjennom flere tiår, klarte vi å snu trenden i 2015. Forfallet går ned, og det må fortsette, men da må satsingen på vei videreføres i årene som kommer, legger han til.
Nedgangen i antall drepte og hardt skadde i trafikken har vært stor den siste fireårsperioden. Fortsetter trenden så langt fra 2017, vil Norge få et tosifret antall døde i trafikken for første gang siden 1947. (ANB)
• Følg oss på Facebook
Mest lest
Hanna Skotheim
Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.
Brian Cliff Olguin
Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.
Erlend Angelo
– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Heiko Junge / NTB