JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nordisk Transport-kongress i Danmark:

Lederen for de norske transportarbeiderne ville ikke flytte hovedkontoret til Brussel. Her forklarer han hvorfor

Lederen i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen advarer mot å tro på at alle problemer i arbeidslivet kan løses i Brussel. Han vil ha et nordisk perspektiv på utfordringene i transport-sektoren.
Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen er en av rundt 180 delegater på Nordisk Transportarbeiderføderasjons kongress i dag og i morgen.

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen er en av rundt 180 delegater på Nordisk Transportarbeiderføderasjons kongress i dag og i morgen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I dag starter kongressen til den Nordiske Transportarbeiderføderasjonen i Aalborg i Danmark. Totalt har føderasjonen mellom 350.000 og 400.000 medlemmer innenfor de ulike transportsektorene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.

Bygge samarbeid

Det er kun de to minste landene, Norge og Island som står utenfor EU, men lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, mener den nordiske kongressen er viktig for å bygge det nordiske samarbeidet.

– Transportsektoren i hele Europa er under angrep, og vi har utfordringer i hele bransjen i EU- og EØS-området med liberalisering. Den liberaliseringa kommer fra EU og den er det viktig å se fra et nordisk perspektiv. Vi må sammen finne ut hvordan vi skal møte den liberaliseringa, understreker Johnsen.

SV vil hastebehandle kravet som vil sikre jobbene til 500 jernbaneansatte. Nå står og faller det med KrF

Ville flytte til Brussel

Han viser blant annet til at i Danmark har myndighetene gjort tiltak både mot Ryan Air og Uber.

– Det vil komme nye angrep, og da må vi holde fokus på den nordiske modellen. Med både Danmark, Sverige og Finland i EU, så er jeg redd at fokuset blir større mot Brussel enn å se på hva vi har selv i Norden og hvordan vi kan utvikle det videre, påpeker han.

Det kom til og med et forslag på å flytte hele kontoret til Nordisk Transportarbeiderføderasjon fra Stockholm til Brussel for å komme tettere på avgjørelsene i EU. Johnsen er glad for at det forslaget ble vraket.

– Vi har konkludert med at kontoret skal opprettholdes i Stockholm. Å flytte det ble helt feil, sier den norske transport-sjefen.

Må ta kampen sammen

Johnsen er en av to fra Norge som sitter i det nordiske arbeidsutvalget som er det øverste styrende organet mellom kongressene i føderasjonen.

Han er krystallklar på at et videreutviklet nordisk samarbeid også vil være en styrke når man skal forsøke å påvirke EU.

– Vi må jobbe på de arenaene vi har. Derfor er det nordiske samarbeidet det viktigste for oss. Sammen kan vi ta kampen både mot EU og internasjonalt når det kommer angrep på arbeidsfolk, sier han.

EU vil frata sjåfører livsviktig hviletid

Bring og Postnord

Minst like viktig er det nordiske samarbeidet når angrepene verken kommer fra EU eller land utenfra Norden, men over landegrensene internt i regionen. Johnsen retter pekefingeren mot det som skjer både i Bring og Postnord.

– De selskapene er basert på tidligere statlige selskap i Norge, Sverige og Danmark, og de opptrer på mange måter verre enn de som kommer utenfra. De gjør tilpasninger til liberaliseringen som vi i Norden må lage en strategi for å møte, sier han.

I styret i Nordisk har man derfor diskutert hvordan de nordiske fagforbundene kan jobbe tettere sammen mot den utviklingen man ser i disse selskapene.

– Generalforsamlinga til Bring sitter i den norske regjeringa, og det er svensk og dansk postvesen som har dannet Postnord. Det kan bety at nøkkelen til å stoppe angrepene mot arbeidsfolk fra de selskapene ligger i våre egne land. Ikke i EU, sier Johnsen.

Rumensk sjåfør er ansatt i slovakisk selskap, men har aldri kjørt utenfor Skandinavia. Nå krever han Bring for 2,3 millioner kroner

Trolig norske gjenvalg

Han blir etter alle solemerker gjenvalgt i ledelsen i føderasjonen, mens både Morten Hagen og Terje Fenn Samuelsen, også de fra Norsk Transportarbeiderføderasjon, trolig får fornyet tillit som leder for seksjonene for henholdsvis gods og havn.

– Jeg har i hvert fall ikke hørt noe som skulle tyde på at det vil komme angrep på deres posisjoner under kongressen, sier Lars Morten Johnsen.

Norge har for øvrig bare to plasser i styret i Nordisk. Den andre plassen har Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund. Sverige har fire styremedlemmer, mens Danmark og Finland har tre hver. Island bare ett.

President Jan Villadsen kommer for øvrig fra 3F i Danmark, mens visepresident Simo Zitting kommer fra det finske sjømannsforbundet.

Avsluttes torsdag

Norsk Transportarbeiderforbund er et av hele 14 fagforbund i Norge som er medlemmer i Nordisk Transportarbeiderføderasjon. De resterende er: Det Norske Maskinistforbund, Fagforbundet, Fellesforbundet, Handel og Kontor, IndustriEnergi, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Kabinforening, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Tjenestemannslag, Norsk Transportarbeiderforbund, PARAT og

Yrkestrafikkforbundet.

Kongressen avsluttes torsdag ettermiddag.

Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøperne med 10 kroner kiloen ved sosial dumping

Annonse

Flere saker

Annonse