JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Legger egen forening for bussjåfører i Oppland på is

– Vi tror vi vil få det bedre dersom transportarbeiderforeningene i Oppland og Hedmark slår seg sammen. Da må vi skape ro i Oppland Transportarbeiderforening først, sier Hallgeir Randheim.
Jon Magne Aspelund (fra venstre), Hallgeir Randheim og Reidar Belgum fikk mandat fra de andre sjåførene på møtet i Øyer i går om å invitere ledelsen i Transportarbeiderforbundet til et møte med bussjåførene i Oppland.

Jon Magne Aspelund (fra venstre), Hallgeir Randheim og Reidar Belgum fikk mandat fra de andre sjåførene på møtet i Øyer i går om å invitere ledelsen i Transportarbeiderforbundet til et møte med bussjåførene i Oppland.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Randheim er bussjåfør i Nordgudbrandsdal og har vært en av initiativtakerne til å se på muligheten for å etablere en egen bussarbeiderforening i Oppland.

Bussjåfører vil starte egen forening – trues med å bli kastet ut av forbundet

Truet med eksklusjon

Det var et forsøk som ble dårlig mottatt både av Transportarbeiderforbundet og Oppland Transportarbeiderforening. Begge har kalt planene for illojale og brudd på forbundets vedtekter.

Tidligere denne uka sendte Oppland-foreninga et brev til blant annet Randheim der det ble advart om at dersom man fortsatte med disse planene, kunne det få konsekvenser for medlemskapet i Transportarbeiderforbundet.

I går hadde Randheim og den andre initiativtageren, Jon Magne Aspelund, invitert til et informasjonsmøte på Øyer nord for Lillehammer, der en egen bussarbeiderforening i Oppland stod på agendaen.

Må skape ro

Drøyt en tredel av de 13 fremmøtte fra Otta, Ringebu, Lillehammer, Dokka, Fagernes og Gjøvik mente det beste ville være å få en egen bussarbeiderforening.

– Skal du sitte på hjem igjen, må du være enig med meg, sa Odd Arild Løkken fra Torpa bilruter på Dokka.

Han ville ha en egen bussarbeiderforening nå, men fikk ikke flertallet med seg.

Flertallet konkluderte nemlig med at de planene skulle legges bort. Inntil videre.

– Dette har absolutt ingenting med en frykt for å bli ekskludert. Det er ikke derfor vi legger planene om egen forening på is. Vi tror vi vil få det bedre dersom transportarbeiderforeningene i Oppland og Hedmark slår seg sammen. Da må vi skape ro i Oppland Transportarbeiderforening først. Uten ro vil ikke Hedmark slå seg sammen med oss, sier Hallgeir Randheim.

Vil ha NTF-ledelsen på besøk

Pensjonisten Reidar Belgum, som er tidligere bussjåfør og mangeårig forretningsfører i Oppland Transportarbeiderforening, beklaget også bråket som har oppstått i foreninga.

– Det er ingen av oss som vil ut av Transportarbeiderforbundet, og jeg tror overgangen til de nye vedtektene kunne blitt akseptert om det hadde blitt gjort ordentlig. I stedet opplevde vi det som at forbundsledelsen kom opp hit og bare satte en strek over de gamle vedtektene som forbundet hadde godkjent tidligere. Derfor håper jeg at forbundsledelsen kan komme oppover igjen, slik at vi kunne fått tatt en prat, sa Belgum.

Kommentar: Er det virkelig dette bussjåførene i Oppland vil?

Egen bussgruppe

Det var likevel unison stemning blant de fremmøtte om at bussjåførene i Oppland burde organisere seg, selv om det ikke nødvendigvis skjer med en egen bussarbeiderforening.

– Kanskje er det en bedre vei å danne en bussgruppe i Oppland Transportarbeiderforening i steden for utenfor foreninga, sa Randheim, og fikk støtte fra flertallet av bussjåførene på informasjonsmøtet.

Misnøye med foreningsledelsen

Det var likevel ingen tvil om at det blant sjåførene er stor misnøye med den valgte ledelsen i Oppland Transportarbeiderforening. Det kom opp forslag om at man burde mobilisere for å få til et ekstraordinært årsmøte for å få fart i sammenslåingsprosessen med Hedmark, men siden det krever at minst 20 prosent av medlemmene i foreningen krever det, så konkluderte møtet med at det ville bli vanskelig.

Sjåførene ble derfor enige om at man i stedet vil jobbe med det fram mot og på neste årsmøte i Oppland Transportarbeiderforening, våren 2019.

Ballen er hos forbundet

Bussjåfør Georg Svendstad fra Fagernes foreslo derfor at Hallgeir Randheim, Jon Magne Aspelund og Reidar Belgum fikk mandat til å skrive et brev til ledelsen i Transportarbeiderforbundet for å invitere dem til et møte med bussjåførene i Oppland.

– Så får vi eventuelt ta prosessen videre etter at vi har hatt det møtet, sa han.

Det var alle enige i.

– Vi roer ned nå, men kaster samtidig ballen over til NTF-ledelsen, avsluttet Jon Magne Aspelund.

Bussjåfører i Oppland vil ut av egen forening

Glad for initiativ fra bussjåførene

Leder i Oppland Transportarbeiderforening, Oddbjørn Vestli, var ikke til stede på møtet i går, men sier signalene derfra er positive.

– Jeg har lenge sagt at vi må legge opp til mer spisskompetanse bransjevis i foreninga. Det gjelder i mange bransjer. Derfor synes jeg det høres fornuftig ut å danne en egen bussgruppe, så det må det bare sette seg ned å jobbe for å få oppretta, sier Vestli.

Han bekrefter samtidig at foreningen ikke vil gå videre med eksklusjon av enkeltmedlemmer etter dette.

– Dette er veldig positive signaler fra bussjåførene, og kanskje kan vi få til en dialog igjen. Jeg er nemlig helt enig med dem i at nøkkelen til å slå oss sammen med Hedmark er at vi får ro i egen forening. Når det er på plass kan vi gjenoppta samtalene med Hedmark igjen, sier Oddbjørn Vestli.

– Vi stiller selvsagt opp

Lars Morten Johnsen, forbundsleder i NTF, støtter synet til foreningsleder Vestli.

– Jeg er veldig glad for at de la bort de planene. På mange måter ville det kunnet ødelegge strukturen i både Hedmark og Oppland. Jeg synes også at bransjemodeller ute i foreningene er en god ide. Da kan man skape sterkere bånd mellom klubbene internt i de ulike bransjene, sier Johnsen, som legger til at en invitasjon til møte med bussjåførene vil bli tatt godt i mot.

– Vi mener at vi ikke hadde noe valg når det gjaldt vedtektene, men vi stiller selvfølgelig på et slikt møte og får ta den kjefta som eventuelt kommer, sier Lars Morten Johnsen.

Totalt var det 13 til stede på møtet i Øyer i går. Hallgeir Randheim (stående) og Jon Magne Aspelund (sittende ved siden av Randheim) informerte og ba om tilbakemeldinger fra de andre bussjåførene på planene videre.

Totalt var det 13 til stede på møtet i Øyer i går. Hallgeir Randheim (stående) og Jon Magne Aspelund (sittende ved siden av Randheim) informerte og ba om tilbakemeldinger fra de andre bussjåførene på planene videre.

Roy Ervin Solstad

De fremmøtte sjåførene på informasjonsmøtet i Øyer i går. Fra venstre: Anders Tiller Forsberg, Unibuss Lillehammer, Reidar Belgum, pensjonist, Bjørn Lunke, Unibuss Lillehammer, Jan Erik Volberg, Ringebu Bilruter, Soran Mohammed, Unibuss Lillehammer, Knut Løkken, Unibuss Lillehammer, Georg Svendstad, Jotunheimen og Valdresruten bilselskap (delvis skjult), Hallgeir Randheim, Trønderbilene Otta, Oddbjørn Bergum, Nettbuss, Gjøvik, Jon Magne Aspelund, Unibuss Lillehammer, Ole Kristian Bjørnerud, Torpa Bilruter, Dokka, Odd Magne Ulsakerhaugen, Torpa Bilruter, Dokka og Odd Arild Løkken, Torpa Bilruter, Dokka.

De fremmøtte sjåførene på informasjonsmøtet i Øyer i går. Fra venstre: Anders Tiller Forsberg, Unibuss Lillehammer, Reidar Belgum, pensjonist, Bjørn Lunke, Unibuss Lillehammer, Jan Erik Volberg, Ringebu Bilruter, Soran Mohammed, Unibuss Lillehammer, Knut Løkken, Unibuss Lillehammer, Georg Svendstad, Jotunheimen og Valdresruten bilselskap (delvis skjult), Hallgeir Randheim, Trønderbilene Otta, Oddbjørn Bergum, Nettbuss, Gjøvik, Jon Magne Aspelund, Unibuss Lillehammer, Ole Kristian Bjørnerud, Torpa Bilruter, Dokka, Odd Magne Ulsakerhaugen, Torpa Bilruter, Dokka og Odd Arild Løkken, Torpa Bilruter, Dokka.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse