JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Må ut etter 30 dager

Regjeringa foreslår tidsbegrensning for hvor lenge utenlandske turbusser kan være i Norge.
Bransjen hevder at utenlandske turbiler opererer i Norge i månedsvis hver sommer. Nå vil regjeringa begrense de utenlandske bussenes mulighet til å være i Norge over lengre tid.

Bransjen hevder at utenlandske turbiler opererer i Norge i månedsvis hver sommer. Nå vil regjeringa begrense de utenlandske bussenes mulighet til å være i Norge over lengre tid.

Colourbox.com

res@lomedia.no

Mens utenlandske godstransportører som foretar intern transport i Norge må ut av landet innen sju dager – og ikke kan ta mer enn tre oppdrag i Norge i løpet av den uken, er det i praksis ingen begrensning når det gjelder persontransport med turbusser. Det eneste kravet er at transporten skal være midlertidig, men slik praksis har vært, har midlertidighet betydd at de utenlandske turistbussene har kommet til Norge når turistsesongen har startet og forsvunnet igjen når det ikke har vært mer penger å tjene her.

Totalt 45 dager

Det kan det bli slutt på nå. Under Arbeidstilsynets Transportkonferanse i går, der FAFO-rapporten "Arbeidsforhold i gods og turbil" ble presentert, avslørte statssekretær John-Ragnar Aarset fra samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta grep for å stramme inn den såkalte kabotasjekjøringen innen turbilsektoren.

– Regjeringa vil foreslå at utenlandske turbiler kun kan operere i Norge 30 dager sammenhengende, eller 45 dager totalt i løpet av ett år, sa Aarset.

Til Transportarbeideren understreket statssekretæren at dette forslaget ikke ville bli vedtatt umiddelbart.

– Dette må først adresseres til EU, sa han.

Fornøyd

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, tror ikke at EU eller EØS-avtalen vil sette stopper for at Norge setter grense på hva som menes med midlertidighet for utenlandske turbiler.

– Både Tyskland og Frankrike har lignende bestemmelser, så når regjeringen nå foreslår dette, forventer jeg at det blir innført også i Norge. Vi kommer uansett til å følge opp behandlingen av dette i EU-kommisjonen, både direkte selv, og gjennom Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, sier Hansen.

Han er svært fornøyd med at regjeringen har hørt på bransjens bekymringer om den stadig økende kabotasjekjøringen i turbilsektoren.

– Jeg er i og for seg overrasket over at regjeringen kommer med et slikt forslag, men det er jo hyggelig at de hører på oss, smiler NTF-lederen.

Ble trukket i 2012

Et tilsvarende forslag ble for øvrig trukket av den rødgrønne regjeringa så sent som i 2012, etter at EFTAs overvåkingsorgan mente det ville være i strid med EØS-avtalen. Roger Hansen håper ikke den blåblå-regjeringa gir seg like lett.

– Vi var svært skuffet over at den rød/grønne regjeringa la bort dette forslaget. Nå håper jeg den blå/blå regjeringa ikke gir seg selv om de skulle få motbør for forslaget i ESA eller EU, sier Hansen.

Ikke noe nytt

Om det statssekretæren varslet var nytt, kom det ingen overraskelser i FAFO-rapporten som ble fremlagt i Oslo i går. Leder i bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Haagensen sier det slik:

– Jeg er nok litt skuffet over at man ikke har hatt tall fra de senere årene hvor problemene har eskalert. Bransjerådet gjorde nylig en uformell undersøkelse der vi ba sjåførene registrere utenlandske turbusser i Norge. Da så vi at bussene kjørte flere måneder i Norge i strekk. Jeg håper likevel at rapporten kan sette søkelyset der det trengs, og at vi kan få de lovendringene som skal til for å beskytte turbilnæringen og bussbransjen, sier Haagensen.

Som sin navnebror Hansen, var han også glad for signalene fra regjeringen om tidsbegrensning.

– Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd, smiler han.

Kabotasje

• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.

Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd.

Roger Haagensen, bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet

Annonse

Flere saker

Annonse

Kabotasje

• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.